2543
Sök

Vad ska jag köpa? (Sportbil, 300hk+, stryktålig)

119 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej,

Behöver diskutera mitt nästa bilköp då jag inte landar i vad jag bör köpa.
Ska göra mig av med min lilla hot-hatch (Fiesta ST) och köpa något med mer kraft.

Bilar jag tänker på är:
Hyundai i30 N (2018+)
Renault Megané R.S. (2018+)
Porsche 718 Boxster/Cayman(2017+)
Porsche 986 Boxster (2000-2004)

Listan är lite spretig men såhär är det. Jag kan bekvämt lägga 300k på bilen, allt däröver kräver finansiering. De enda bilarna som kvalar in på detta är Hyundai i30 N, där de flesta ligger runt 260-300k och 996 Boxster med ett pris på 150-220k. Renault ligger runt 360k.

Om jag ändå ska finansiera känns det löjligt att fortsätta på hot-hatch spåret så då tar jag hellre hoppet upp till Porsche 718, där ett "billigt" exempel går på 550k.
Samtidigt är jag lite rädd för att finansiera då begagnat marknaden är upp och ner sedan covid. Trist att köpa en Porsche på avbetalning vars värde sjunkar 30% nästkommande år.

Utöver detta har jag tummen mitt i handen och har inte tillgång till något som ens liknar ett garage så om något så litet som vindrutetorkaren behöver bytas kommer det göras på verkstad. Därför är jag rädd för Porsche 986, en bil vars utseende och karaktär jag älskar, då jag vill kunna köra bilen hårt vardagligen utan att saker börjar gå sönder.

Så, har någon erfarenhet av dessa bilar? Vilken föredrar ni? Vilken håller bäst? Kan du förutspå begagnatmarknaden? All form av input är hjälpsam för jag kan verkligen inte bestämma mig.
Senast redigerat av Vansterfilen (för 2 timmar sedan)

6 045 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Om du är rädd för värdeminskning så satsa på Boxstern, om den inte redan vänt och börjat öka i värde så lär det hända snart. Men som sagt, det är en gammal bil nu och saker lär behöva repareras. Den totala motsatsen är Hyundai i30, den är hyfsat ny och borde inte gå sönder så mycket, men värdet lär fortsätta sjunka. Dock inte så mycket som man kunde tro, då alla ICE-bilar kommer hålla värdet bättre än förr när det bara går att köpa elbilar och hybrider nu


Sök