2748
Sök

Problem med centrallås, volvo 245

35 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder...
Låset lever ett eget liv...
Ibland när man låser upp bilen så låser alla dörrar upp sig, utom bakluckan och vänster bakdörr. Sen när man ska låsa bilen, så låser sig bara förardörren. Har man låst de andra dörrarna manuellt innan, då låser fram och bakdörren på höger sida upp sig när man låser förardörren. Så för att låsa alla dörrar,  måste man först låsa förardörren, sen låsa de andra manuellt med knappen efteråt. Problemet med det är att ibland när jag kommer tillbaka till bilen senare så är bägge högerdörrarna upplåsta. Av sig själv.
Just nu har jag löst det genom att plocka ur säkringen till centrallåset, och numera låser den som man gjorde på de äldre som inte hade centrallås. Dvs trycka ner knappen på alla dörrar. Men tyvärr går fler funktioner på samma säkring, och de vill jag gärna ha. Så därför skulle jag vilja lösa problemet på riktigt.

Nån som har en idé?

Tack/ Anders


2 303 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Ett klassiskt fel är kablaget strax innan givaren som sitter runt låscylindern i förardörren. Isoleringen på kablarna vittrar bort och de kortsluter mot varandra hejvilt. Sitter ihop med den givaren, så byte av den löser då problemet. Ibland kan det gå att isolera kablarna med eltejp eller liknande när du har den ute ur bilen, men det är trångt och bökigt.
Senast redigerat av Mew (för 1 timme sedan)



Sök