3470
Sök

Få loss spindelled på nedre länkarm fram

173 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Ska i samband med annat plocka bort det som kallas "knuckle", alltså håller upp hjul och rubbet. Har fått loss en tvärgående skruv som håller fast länkarmen men den sitter även fast i krängningshämmarstaget och med en spindelled mot hjulet. Det är den här spindelleden jag försöker få loss. "Castlenut"en har jag kunnat lossa. Men jag har hamrat och bankat som en dåre på länkarmen närmast spindelleden vid hjulet, sprayat på rostlösare, juckat omkring med hjulet och haft mig. Använt mig av domkraft mot hjulet och tryckt upp för att få mindre spänning på länkarmen.

Tittat igenom flertalet videoguider och provat.

En tanke var om det hjälper att lossa på den tvärgående skruven och även krängningshämmarstaget, eller använda en kofot. Eller möjligen smacka på med en större hammare...

Alternativet är att köpa en spindelledsavdragare, såvida den pallar trycket utan att gå av. Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-c66aa272215a0af3c9dc0f6d349ebd56.jpg

Diagnostekniker
2 668 Inlägg
för 1 timme sedan
#2
Du slår inte tillräckligt hårt. smile
Kan ibland hjälpa att lägga lite tryck på leden, t.ex liten domkraft mot kronmuttern eller bromsskivan.
Få lite tryck uppåt helt enkelt.

Men en handslägga på 1kg+ och rediga svingar så hoppar det isär 9 av 10 gånger.

Up the RA

6 627 Inlägg
för 1 timme sedan
#3
skreech3 skrev:
Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

Värm aldrig en kulled, blir den för varm så skjuts den ut

De/Dem

173 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Du slår inte tillräckligt hårt. smile
Kan ibland hjälpa att lägga lite tryck på leden, t.ex liten domkraft mot kronmuttern eller bromsskivan.
Få lite tryck uppåt helt enkelt.

Men en handslägga på 1kg+ och rediga svingar så hoppar det isär 9 av 10 gånger.

Kanske min hammare är för klen för ändamålet big_smile..

Det svåra är att få plats att slå utan att råka smacka till något annat.

173 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
skreech3 skrev:
Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

Värm aldrig en kulled, blir den för varm så skjuts den ut

Ajdå... det lät inte så... kul

173 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#6
Nu såg jag en annan video där man har lyft upp med domkraft och kilat in en stålpinne i gapet som blir mellan länkarm och hjulet, sen släppt på trycket från domkraften så det ska ha lossnat. Men vet inte hur säker en sån metod är. Metallsplitter överallt och följdskador är det första jag tänker...


Sök