2606
Sök

Få loss spindelled på nedre länkarm fram

213 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#1
Ska i samband med annat plocka bort det som kallas "knuckle", alltså håller upp hjul och rubbet. Har fått loss en tvärgående skruv som håller fast länkarmen men den sitter även fast i krängningshämmarstaget och med en spindelled mot hjulet. Det är den här spindelleden jag försöker få loss. "Castlenut"en har jag kunnat lossa. Men jag har hamrat och bankat som en dåre på länkarmen närmast spindelleden vid hjulet, sprayat på rostlösare, juckat omkring med hjulet och haft mig. Använt mig av domkraft mot hjulet och tryckt upp för att få mindre spänning på länkarmen.

Tittat igenom flertalet videoguider och provat.

En tanke var om det hjälper att lossa på den tvärgående skruven och även krängningshämmarstaget, eller använda en kofot. Eller möjligen smacka på med en större hammare...

Alternativet är att köpa en spindelledsavdragare, såvida den pallar trycket utan att gå av. Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-c66aa272215a0af3c9dc0f6d349ebd56.jpg

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
19 oktober
#2
Du slår inte tillräckligt hårt. smile
Kan ibland hjälpa att lägga lite tryck på leden, t.ex liten domkraft mot kronmuttern eller bromsskivan.
Få lite tryck uppåt helt enkelt.

Men en handslägga på 1kg+ och rediga svingar så hoppar det isär 9 av 10 gånger.

Up the RA

6 630 Inlägg
19 oktober
#3
skreech3 skrev:
Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

Värm aldrig en kulled, blir den för varm så skjuts den ut

De/Dem

213 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Du slår inte tillräckligt hårt. smile
Kan ibland hjälpa att lägga lite tryck på leden, t.ex liten domkraft mot kronmuttern eller bromsskivan.
Få lite tryck uppåt helt enkelt.

Men en handslägga på 1kg+ och rediga svingar så hoppar det isär 9 av 10 gånger.

Kanske min hammare är för klen för ändamålet big_smile..

Det svåra är att få plats att slå utan att råka smacka till något annat.

213 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
skreech3 skrev:
Har tyvärr inte tillgång till någon gasolbrännare.

Värm aldrig en kulled, blir den för varm så skjuts den ut

Ajdå... det lät inte så... kul

213 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#6
Nu såg jag en annan video där man har lyft upp med domkraft och kilat in en stålpinne i gapet som blir mellan länkarm och hjulet, sen släppt på trycket från domkraften så det ska ha lossnat. Men vet inte hur säker en sån metod är. Metallsplitter överallt och följdskador är det första jag tänker...

1 695 Inlägg
20 oktober
#7
Hehe, en bra slägga brukar funka, en luftdriven slaghammare av bra kvalle funkar alltid.
Lycka till- Husse

504 Inlägg
20 oktober
#8
ÖHHHH du har inte tänkt på att köpa en avdragare ???????????????????????????????
hammare o dyll. är för folk som inte vet hur man mekar

3 194 Inlägg
20 oktober
#9
xXSammy skrev:
Värm aldrig en kulled, blir den för varm så skjuts den ut

Nu blev jag nyfiken på hur det skulle kunna gå till av värme på en detalj som inte är tät. Skyddsbälgen är kanske vattentät men inte trycktät.

Utveckla gärna.
Vad missar jag?

Att värma runt den koniska pinnen är annars ett utmärkt sätt, men jag hade ändå börjat med en spindelledsavdragare, satt ordentlig press, och sen bestämda slag. Då brukar den lossa.  Med saker i spänn, kan det kasta loss med viss fart en kortare sträcka,  så ha inte nyllet alldeles invid.
Senast redigerat av Mossan1 (20 oktober )

384 Inlägg
20 oktober
#10
doktorduett skrev:
ÖHHHH du har inte tänkt på att köpa en avdragare ???????????????????????????????
hammare o dyll. är för folk som inte vet hur man mekar

Har drivit bilverkstad i närmare 30 år och har nog nästan aldrig använt en avdragare för att få loss en spindelled eller styrled.
Har många i min bekantskapskrets som jobbar som bilmek och jag tror nog inte att någon av dom står och fipplar med en avdragare i ett sådant fall som TS lägger upp.
Det ska väl då vara om du kanske skruvar med en väldigt dyr och exklusiv bil.

Tittar man på TS bild så har han ju inte lossat nedre skruven som håller fjäderbenet i länkarmen.
Länkarmen kan ju inte gå nedåt när den skruven sitter på plats.
Lossa den skruven och ge ett par tre rapp med en hammare eller handslägga på sidan där kulbulten sitter fast. Dom sitter aldrig så jättehårt.
Kanske kan man ibland få använda något att bryta länkarmen nedåt med samtidigt som man slår.

Att stå och fippla med avdragare är ju bara att springa över ån efter vatten.


504 Inlägg
20 oktober
#11
eastereverybodybay skrev:
doktorduett skrev:
ÖHHHH du har inte tänkt på att köpa en avdragare ???????????????????????????????
hammare o dyll. är för folk som inte vet hur man mekar

Har drivit bilverkstad i närmare 30 år och har nog nästan aldrig använt en avdragare för att få loss en spindelled eller styrled.
Har många i min bekantskapskrets som jobbar som bilmek och jag tror nog inte att någon av dom står och fipplar med en avdragare i ett sådant fall som TS lägger upp.
Det ska väl då vara om du kanske skruvar med en väldigt dyr och exklusiv bil.

Tittar man på TS bild så har han ju inte lossat nedre skruven som håller fjäderbenet i länkarmen.
Länkarmen kan ju inte gå nedåt när den skruven sitter på plats.
Lossa den skruven och ge ett par tre rapp med en hammare eller handslägga på sidan där kulbulten sitter fast. Dom sitter aldrig så jättehårt.
Kanske kan man ibland få använda något att bryta länkarmen nedåt med samtidigt som man slår.

Att stå och fippla med avdragare är ju bara att springa över ån efter vatten.

oj ja ursäkta, ska straks skriva till avdragar fabriken att dom lägger ner produktionen.. för profsen har talat. avdragare behövs inte för vi proffs bara slår loss med en stor hammare ????
du ska ALLDRIG få skruva på min bil, slå stora märken i min bärarm nja tror inte det

6 115 Inlägg
20 oktober
#12
Nu är det ju så att slår man bara till hårt på sidan så lossar den koniska tappen men...det går ju också bra med avdragare så vad är problemet?! Man kan lossa en P-ände på två sätt...genom att slå hårt på sidan eller med avdragare...välj själv!


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
20 oktober
#13
Är man rädd för att stuka godset så får man väl helt enkelt ta en kopparklubba eller slå på rätt ställe.
Billiga avdragare brukar vara ett slöseri med pengar enl. min erfarenhet.

Up the RA

504 Inlägg
20 oktober
#14
Jesper328 skrev:
Är man rädd för att stuka godset så får man väl helt enkelt ta en kopparklubba eller slå på rätt ställe.
Billiga avdragare brukar vara ett slöseri med pengar enl. min erfarenhet.

köp en riktig, varför snåla ?????
men fortsätt ni slå, banka o bända, det fungerar ju sååååå bra. det därför ts har fått loss sin spindelled o driver med os om att han inte får loss den.
så fortsätter jag använda korrekta verktyg till mina olika jobb

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
20 oktober
#15
doktorduett skrev:
Jesper328 skrev:
Är man rädd för att stuka godset så får man väl helt enkelt ta en kopparklubba eller slå på rätt ställe.
Billiga avdragare brukar vara ett slöseri med pengar enl. min erfarenhet.

köp en riktig, varför snåla ?????
men fortsätt ni slå, banka o bända, det fungerar ju sååååå bra. det därför ts har fått loss sin spindelled o driver med os om att han inte får loss den.
så fortsätter jag använda korrekta verktyg till mina olika jobb

To each their own.
Jag slår och lämnar minimalt med märken, om ens några alls.
Har använt en Wallmek en gång när det var för trångt för att slå.

Up the RA

213 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#16
eastereverybodybay skrev:
doktorduett skrev:
ÖHHHH du har inte tänkt på att köpa en avdragare ???????????????????????????????
hammare o dyll. är för folk som inte vet hur man mekar

Har drivit bilverkstad i närmare 30 år och har nog nästan aldrig använt en avdragare för att få loss en spindelled eller styrled.
Har många i min bekantskapskrets som jobbar som bilmek och jag tror nog inte att någon av dom står och fipplar med en avdragare i ett sådant fall som TS lägger upp.
Det ska väl då vara om du kanske skruvar med en väldigt dyr och exklusiv bil.

Tittar man på TS bild så har han ju inte lossat nedre skruven som håller fjäderbenet i länkarmen.
Länkarmen kan ju inte gå nedåt när den skruven sitter på plats.
Lossa den skruven och ge ett par tre rapp med en hammare eller handslägga på sidan där kulbulten sitter fast. Dom sitter aldrig så jättehårt.
Kanske kan man ibland få använda något att bryta länkarmen nedåt med samtidigt som man slår.

Att stå och fippla med avdragare är ju bara att springa över ån efter vatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6c242680e0ebdb9020c0ac5bb1144c8a.jpg
Är det skruven vid gröna ringen du menar som ska bort? Anledningen till att jag ville ha den kvar var för att jag sett i majoriteten av alla guide-videor att de skruvat loss enbart kronmuttern som är fastskruvad i spindelleden. Vill ju främst att hjulupphängningen ska röra sig, inget annat.


En annan fundering. Vad gör metallpinsen (cotter pin) som sitter i hålet vid kronmuttern för nytta? Den jag hade var så gruvligt rostig så jag behövde bara vrida lite på muttern så gick den av. Kan det finnas risk att muttern helt enkelt snurrar av sig om jag kör iväg några mil?

213 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#17
Angående avdragare var en tanke att köpa en sådan, men det lär ju dröja ett tag innan jag får tag på den. Vet inte om biltemas är kraftig nog att palla trycket om det nu är så pass fastrostat. Ser framför mig en avdragare som knäcks av och det sprutar delar överallt...

Annars har vi inga som säljer sådana här i stan. Mekonomen slog igen sin butik för flera år sen.



Ska jag prova lossa alla skruvar runt länkarmen så den blir bara fästad i spindelleden? Såvida jag kommer åt alla när hjulet sitter kvar....

6 056 Inlägg
20 oktober
#18
Med en sån här avdragare kan både ni som vill slå lös leden och ni som vill använda avdragare bli nöjda:
https://www.autodoc.se/energy/13638196

6 115 Inlägg
20 oktober
#19
En sån har jag och den är helt värdelös då den har sönder gummidamasken.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
20 oktober
#20
Jesper328 skrev:
doktorduett skrev:
Jesper328 skrev:
Är man rädd för att stuka godset så får man väl helt enkelt ta en kopparklubba eller slå på rätt ställe.
Billiga avdragare brukar vara ett slöseri med pengar enl. min erfarenhet.

köp en riktig, varför snåla ?????
men fortsätt ni slå, banka o bända, det fungerar ju sååååå bra. det därför ts har fått loss sin spindelled o driver med os om att han inte får loss den.
så fortsätter jag använda korrekta verktyg till mina olika jobb

To each their own.
Jag slår och lämnar minimalt med märken, om ens några alls.
Har använt en Wallmek en gång när det var för trångt för att slå.

ja och slår man sönder grejerna så var dom för veka från början för att fungera att hålla upp hjulupphägningen oxå.. 

aldrig använt något annat än slägga och aldrig haft några som helst problem.smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök