Nu har det hänt litegrann i felsökningen av växellådan. Jag började med att skaffa INPA och BIS för att kunna läsa ut felkoder och det visade sig att systemet satte felkod på en solenoid för selection angle, som tillhör hydraulsystemet.
Jag plockade loss ventilen som hade felkod och testkörde den med hjälp av ett batteri, men den var helt död
Jag smörjde upp den och motionerade och smörjde lite till och sen fungerade den som den skulle
Jag lossade även de andra tre solenoiderna och motionerade upp allihopa och bytte alla o-ringar.
Sats med o-ringar från SMG Society
Nya o-ringar monterade
Efter att jag monterat tillbaka ventilerna och fyllt på med olja så kunde SMG systemet lägga i växlar och bilen gick att köra
Gjorde en liten kort testkörning på grusvägen här hemma och den verkar växla som den skall, iallafall det lilla jag körde. Tyvärr så hade jag problem med att starta upp BIS så jag kunde inte utföra en ordentlig luftning utav systemet, men det skall nog vara ordnat snart.
Så nu var det dax att göra en service på den så att jag kan ut och testköra den ordentligt på vägen
Olja, oljefilter och tändstift bytte jag i vårvädret
Är dom små får man ta...flera
Nya lister både fram och bak samt nytt M3 emblem på bakluckan fick den också. Diffuser bak och läpp fram lackade med plastfärg. Börjar likna en E36 igen