Har börjat slipa ner mina cup 1 fälgar. Tanken är att lacka fälgarna och montera inkl bromsar nu i maj. Däcken funderar jag på semi slicks Nankang NS2R
inte funderat på att bygga om dom till splitfälgar.. skulle vara brutalt snyggt..
bra info, angående bygget. Vart och hur gjorde du för at få ett effektintyg?
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Mätt upp mitt ABF block jag har stående för att kontrollera att det är brukbart. Skall lämnas iväg på borrning. Har även beställt lite trevliga prylar som förhoppningsvis dyker upp snart, blir helsmidd motor
Kolvar och stakar har kommit. Det blev FCP engineering X-profil stakar som är hålborrade för smörjning av kolvbult och deras 83mm/Cr8.8 coatade kolvar med HD kolvbult. Nu när jag har kolvarna kan jag lämna in blocket på borrning. Även fälgarna är lackade, blev vw LA7W Reflexsilver.
Monterat dit 993 Porsche bromsarna och Cup 1 hjulen. Nöjd med utseendet och det blev lagom tight. 30mm spacers runt om. i väntan på att blocket ska bli klart slängde jag ihop en jigg för att balansera stakarna, dom visade sig vara väldigt jämna direkt ur boxen. Har också påbörjat en förstärkning på armen för tryckplattan som brukar spricka när man monterar hårdare tryckplatta.
Blocket är tillbaka från motorslipen. Borrad till 83.01mm ,spel på 0.07mm enligt rek. Mätt in de nya ram och vevlagerna. 0.05mm i spel på båda. Valde sputterlager till vevlager som ska tåla lite mer våld. alla lager är från kolbenschmidt. Även Oljepumpen som är en 36mm istället för 30mm som jag har nu.
Lagom till avställning är motorn igång. Började med en varmkörning tills fläkten startade och efterdrog toppen när den kallnat lite. Åkte sedan och mappade in bränslet lite fort och körde typ 7-8 repor till varvstopp, ett oljebyte och nu är den avställd för säsongen. Inga konstigheter och allt lirade bra. Fortsättning följer.
Bilen är påställd och igång för sommaren. Blev en tur till Springmeet här i östersund. Har införskaffat syncro tunnel + golv bak, tanken är att jag ska bygga 4motion. 02m växellåda med 4motion kardan och haldex bakdiff.
Håller fortsatt på att leta delar till 4motion bygget. Här är Lite som blivit gjort under sommaren. Byggt ihop en sensor så jag kan lyssna efter knack svetsat nytt slutrör till avgassystemet svetsat nytt tryckrör och insug till turbon för att får bort det som var av gummi
Svetsat ihop en vattenstos i Alu till sidan på toppen, för att kunna ha en Vattentempgivare i.
Lyckades hitta en Golf 2 syncro bara ett par mil hemmifrån, den har dock stått avställd sedan 2011. Efter lite småfix som bromscylindrar bak och nya däck har jag fått igång den och kört lite men den ska bli donator. Har också fått tag på en Mk3 VR6 syncro svensksåld, inga bilder på den än.