2541
Sök

Defekt koppling volkswagen HJÄÄÄÄÄLP

4 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej. Jag äger en volkswagen passat. Min koppling blev stump och var i botten, fick ej in växlarna. Den är nu på verkstan, frågade om pris/offert men det var tydligen ?svårt att svara på?. Han sa nått om någon cylinder. Fanns 3 stycken och det var en som var sönder. Han bytte en och då gick det och köra bilen, men han vill byta alla tre så samma problem inte uppkommer. Sååååå min stora fråga är vad kan detta kosta? På ett ungefär. Jag hoppas på Max 5000kr

5 675 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
Räcker med två cylindrar för kopplingen.

Kopplingshuvudcylindern sitter monterad i kopplingspedalstället, förmodligen den som bytts nu.

Kopplingsslavcylindern sitter antingen ovanpå växellåda eller innanför växellådans "sprängkåpa" (främre delen av växellådan som täcker svänghjul och koppling).
Vanligast på Passat är den växellådan med slavcylindern innanför sprängkåpan, kräver då demontering av växellådan.
Har bilen gått 15,000mil eller mer skulle rekommendera att man även byter koppling och svänghjul samtidigt då det blir minimalt extra arbete.

Men går den att köra nu så går det ju att chansa och köra sålänge det går, har du tur så fungerar det länge till.


481 Inlägg
för 7 timmar sedan
#3
varför ska han byta svänghjul ??

4 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Räcker med två cylindrar för kopplingen.

Kopplingshuvudcylindern sitter monterad i kopplingspedalstället, förmodligen den som bytts nu.

Kopplingsslavcylindern sitter antingen ovanpå växellåda eller innanför växellådans "sprängkåpa" (främre delen av växellådan som täcker svänghjul och koppling).
Vanligast på Passat är den växellådan med slavcylindern innanför sprängkåpan, kräver då demontering av växellådan.
Har bilen gått 15,000mil eller mer skulle rekommendera att man även byter koppling och svänghjul samtidigt då det blir minimalt extra arbete.

Men går den att köra nu så går det ju att chansa och köra sålänge det går, har du tur så fungerar det länge till.

Och tror du detta blir jätte dyrt? Har lämnat bilen på en mindre verkstad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 080 Inlägg
för 2 timmar sedan
#5
doktorduett skrev:
varför ska han byta svänghjul ??

för att dom går sönder väldigt ofta så du kan ju vara väldigt säker på att den kommer gå sönder straxt efter att han haft nere lådan.   så derför byter man sånt när lådan är nere.. för det är så stor kostnad att plocka ner lådan.


nu är endå vagbilar ganska okej att riva lådan på det är gott om plats men iallfall


men tror dom har extern slav   jag har det på min 1.6liter polo diesel   köpte nämligen både huvudcyl och slavcylinder när min pedal började bete sig konstigt i bilen men det försvann för 3år sen och har aldrig hänt så dom blev bara liggandes. 
där bultas slavcylinder på utsidan men det är lite konstigt urtrampningslageer så säkert det dom menar med att det sitter 3cylindrar smile

men jag skulle inte riva ner lådan utan att montera ny koppling och svänghjul på en diesel iallfall för det är ett känt problem att svänghjulet går sönder  och dom kostar väldigt lite.   tror man får en sasch kopplingspaket med svänghjul för ett par tusen lappar bara    skulle även byta packboxen till vevaxeln när allt är nere 
att förebygga problem är aldrig fel.    för var så säker att om man skiter i det så kommer grejerna att gå sönder en efter en tills allt är bytt inom någon månad smile

Kör fort så hinner inget hända...

481 Inlägg
för 1 timme sedan
#6
Growe skrev:
doktorduett skrev:
varför ska han byta svänghjul ??

för att dom går sönder väldigt ofta så du kan ju vara väldigt säker på att den kommer gå sönder straxt efter att han haft nere lådan.   så derför byter man sånt när lådan är nere.. för det är så stor kostnad att plocka ner lådan.


nu är endå vagbilar ganska okej att riva lådan på det är gott om plats men iallfall


men tror dom har extern slav   jag har det på min 1.6liter polo diesel   köpte nämligen både huvudcyl och slavcylinder när min pedal började bete sig konstigt i bilen men det försvann för 3år sen och har aldrig hänt så dom blev bara liggandes. 
där bultas slavcylinder på utsidan men det är lite konstigt urtrampningslageer så säkert det dom menar med att det sitter 3cylindrar smile

men jag skulle inte riva ner lådan utan att montera ny koppling och svänghjul på en diesel iallfall för det är ett känt problem att svänghjulet går sönder  och dom kostar väldigt lite.   tror man får en sasch kopplingspaket med svänghjul för ett par tusen lappar bara    skulle även byta packboxen till vevaxeln när allt är nere 
att förebygga problem är aldrig fel.    för var så säker att om man skiter i det så kommer grejerna att gå sönder en efter en tills allt är bytt inom någon månad smile

aha det var nytt för mej. har aldrig skruvat med vw. googlade lite på det, då lärde jag nått idag med

488 Inlägg
för 33 minuter sedan
#7
Argtjej skrev:
Och tror du detta blir jätte dyrt? Har lämnat bilen på en mindre verkstad.

Minst 30 papp på renommerad verkstad


Sök