Hej Dagboken!
Då har man fått gjort lite med bilen igen.
Efter att ha talat med en gammal kollega från Saab så fick jag tips om att kolla över slangar mm för trycksidan av luften till motorn. Då han hade varit med om att sin ena sons bil gick precis som min och då var det slangarna till intercoolern som var felet.
Jag hade inte monterat en slang (den mellan intercooler och tryckröret till spjällhuset) då den var en aningen hård och inte var helt lätt att montera. Men gav mig på jobbet igen att montera den. Efter 30min och en del svordomar och ett skärsår från en slangklämma så var slangen på plats.
Dags att provstarta motorn igen... Håller tummarna.. Och motorn startar och går rent!!
Så lät motorn gå en stund på tomgång för att få upp lite värme på oljan i motorn. Sen skulle motoroljan tömmas.
Men såg såg att när jag la mig under bilen att oljetråget och även motorn såg väldigt sölig ut så det fick tvättas innan jag tömde ut oljan.
Men så tog det lite för lång tid med att tvätta rent oljetråget mm så jag tänkte att motorn behövde varmköras igen. Men då startade inte motorn... För dåligt med soppa i tanken.. Orkade inte åka och köpa bensin så åkte hem för dagen.
Men sen med en ny dag och ny energi så köpte det 5liter bensin och fyllde på det varmkörde motorn igen och tömde oljan och den såg allt mer än ren och fräsch ut. Så idag ska jag åka och köpa lite ny olja till motorn och fylla på.
I handlingsplanen så tänkte jag även byta packboxen bakom remskivan på vevaxeln. Motorn och delar runt omkring var ju duktigt klenigt av olja och grus (finns fortfarande ställen kvar att tvätta) så visste att den läckte. Men inte att den läckte så här duktigt! Har ju bara teststartat och varmkört motorn lite (max 20min sammanlagt). Men redan har den läckt såpass mycket att det blev tydliga spår på motor och subframen.
Men lite motion av mutterknacken så lossades skruven för remskivan och sen byttes packboxen. Dock så får vi se om jag tar och gör om bytet av packboxen då jag inte fick till den helt plan. Men det får tiden visa om det håller tät eller inte.
Passade givetvis på att putsa av tappen på remskivan så den har en fräsch yta mot packboxen. Men tyvärr så bommade jag att ta en bild på när den nya packboxen var på plats. Och att jag måste komma på något sätt att låsa motorn nu när skruven ska momentdras.
Ja nu ska det köpas lite delar och olja till motorn sen så ska den vara good to go och då blir det arbete i bromsens tecken. Montera abs-givare och byta en handbromsvajer.
Men det får det blir senare nästa vecka.
De var alles för denna gången!