2478
Sök

Volvo 740GL -92 går ojämnt efter start, ibland. men går fint annars?

1 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej. Har en 745a 1992, med B230F och regina / rex tändsystemet.  Både bil och motor är helt original, inget trim eller sånt.
Problemet är då att den startar alltid och hur lätt som helst, tills ungefär en minut eller två efter man har startat. Motorn tomgår oroligt och vill nästan dö, vid körning så hackar den rejält. Frikopplar man och varvar 2-3 gånger så släpper problemet och den går hur fint som helst efter det. Problemet händer oavsett kall eller varm motor,
dock är det inte alltid att detta händer, säg en 60-70% chans att det händer.

Vid något längre körning så kommer lambda lampan och lyser (ibland!), men bilen fortsätter gå fint. Felkods dosan säger att systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning. (2-2-1), inga andra felkoder.
Gjorde diagnosfunktion 3 där systemet går igenom de olika delarna, via felkodsdosan. (enligt mekbitens sida med felkoder) Allt lät och kändes som att det fungerade bra.
Fick förhöjd CO-halt vid tomgång på besiktningen, 6.1%. Annars blanka papper.

Har även hänt att den sprutat ren bensin ut ur avgasröret, skjuter alltså ut mycket. Både luktar, känns o smakar som bensin.. Detta hände samtidigt som den gick ojämnt, men att den skjutit ut bensin har bara hänt 1-2 gånger under ett halvårs tid.

En mindre lista av saker nyligen bytt.
Temperaturgivaren till styrsystemet, under cylinder 3s insug. Bilen gick märkbart bättre efter detta, och ingen mer felkod på temp.givaren, dock så är ojämnheten kvar
Ny insugspackning,
Tändstift, Bosch.
Tändkablar, NGK.
Impulsgivaren,
Avgassystem, från katalysatorn bak. Katalysatorn är ej bytt, volvo original. Allt är tätt.
Rengjort spridarna i ultraljudstvätt, både öppna och stängda.
Oljefällan rengjord.

Börjar bli lagom trött på det här, speciellt när bilen kan dö vid mindre ideal tajming.
Bör inte vara en vakuum läcka då alla slangar är hela och sitter där det ska, ny insugspackning..
Kanske spridarna som spökar? Hög CO-halt och att den kompenserar för mager/fet blandning tänker ju jag att den går för fett.. Tändstiften ser normala ut.
Misständer? Fördelaren? Regina som strular? Man har ju hört att dem ofta gör så..

Mycket tacksam för svar!!

251 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
92Slingshot skrev:
Hej. Har en 745a 1992, med B230F och regina / rex tändsystemet.  Både bil och motor är helt original, inget trim eller sånt.
Problemet är då att den startar alltid och hur lätt som helst, tills ungefär en minut eller två efter man har startat. Motorn tomgår oroligt och vill nästan dö, vid körning så hackar den rejält. Frikopplar man och varvar 2-3 gånger så släpper problemet och den går hur fint som helst efter det. Problemet händer oavsett kall eller varm motor,
dock är det inte alltid att detta händer, säg en 60-70% chans att det händer.

Vid något längre körning så kommer lambda lampan och lyser (ibland!), men bilen fortsätter gå fint. Felkods dosan säger att systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning. (2-2-1), inga andra felkoder.
Gjorde diagnosfunktion 3 där systemet går igenom de olika delarna, via felkodsdosan. (enligt mekbitens sida med felkoder) Allt lät och kändes som att det fungerade bra.
Fick förhöjd CO-halt vid tomgång på besiktningen, 6.1%. Annars blanka papper.

Har även hänt att den sprutat ren bensin ut ur avgasröret, skjuter alltså ut mycket. Både luktar, känns o smakar som bensin.. Detta hände samtidigt som den gick ojämnt, men att den skjutit ut bensin har bara hänt 1-2 gånger under ett halvårs tid.

En mindre lista av saker nyligen bytt.
Temperaturgivaren till styrsystemet, under cylinder 3s insug. Bilen gick märkbart bättre efter detta, och ingen mer felkod på temp.givaren, dock så är ojämnheten kvar
Ny insugspackning,
Tändstift, Bosch.
Tändkablar, NGK.
Impulsgivaren,
Avgassystem, från katalysatorn bak. Katalysatorn är ej bytt, volvo original. Allt är tätt.
Rengjort spridarna i ultraljudstvätt, både öppna och stängda.
Oljefällan rengjord.

Börjar bli lagom trött på det här, speciellt när bilen kan dö vid mindre ideal tajming.
Bör inte vara en vakuum läcka då alla slangar är hela och sitter där det ska, ny insugspackning..
Kanske spridarna som spökar? Hög CO-halt och att den kompenserar för mager/fet blandning tänker ju jag att den går för fett.. Tändstiften ser normala ut.
Misständer? Fördelaren? Regina som strular? Man har ju hört att dem ofta gör så..

Mycket tacksam för svar!!

Du har inte svetsat något på bilen utan att koppla bort batteriet? En bekant och jag gjorde det på hans Jeep med Regina och fick aldrig riktigt rätt på den.



Sök