2995
Sök

Att meka extra hobby eller näringsverksamhet?

452 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Jag är anställd heltid. Jag meka lite extra på helger eller ibland på kväller. Så jag vill betala skatt. Men jag frågade här på Skatteverket tjejen är osäker om det räknar som hobby eller näringsverksamhet. Jag vill inte starta företag eftersom det är bara 2-5 bilar per månad och jag är fast anställd så jag har inte mycket tid heller.
Tack för hand.

Diagnostekniker
2 698 Inlägg
för 10 timmar sedan
Under ~30.000kr omsättning per år räknas som hobbyverksamhet.

?men ärligt talat.
Kontanter eller sälja båtar/trädgårdsredskap.
Med verksamhet så skall momsen räknas på, och sedan kan du räkna med att få behålla ungefär 60% exkl. moms och kostnader.

Kan du inte omsätta runt 100k i månaden beroende på egna kostnader så är det ovärt att driva eget.
Värt att tänka på är att din arbetsgivare inte kommer tycka om att du bedriver en konkurrerande verksamhet vid sidan av ordinarie arbete.
Senast redigerat av Jesper328 (för 10 timmar sedan)

Up the RA

452 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Under ~30.000kr omsättning per år räknas som hobbyverksamhet.

?men ärligt talat.
Kontanter eller sälja båtar/trädgårdsredskap.
Med verksamhet så skall momsen räknas på, och sedan kan du räkna med att få behålla ungefär 60% exkl. moms och kostnader.

Kan du inte omsätta runt 100k i månaden beroende på egna kostnader så är det ovärt att driva eget.
Värt att tänka på är att din arbetsgivare inte kommer tycka om att du bedriver en konkurrerande verksamhet vid sidan av ordinarie arbete.

Tack
Min arbetsgivare fråga mig aldrig så länge jag sköter mitt jobb. Men jag har klart med med min utbildning så tänkte jag byta jobb på verkstad. Jag vet inte hur dom betytt sig. Att känna 2-6000 per månad skulle jag inte skaffa företag. På andra sidan tänkte jag betala skatt.

487 Inlägg
för 2 timmar sedan
om du tjäner 2-6000 kr i md blir du nästan skyldig staten pengar
det blir inte mycket över när du har betalt skatt, arbetsavgifter, försäkringar o evt en revisor

Sök