2298
Sök

Saab 9-5 startar inte när den är varm!?

2 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
Har en Saab 9-5 biopower -09 (automat) som tycker att den inte skall starta när den är varm.
Att starta vid -17 grader är inga problem, men den vägrar när den stått en stund efter att den blivit varm.
När den kallnat så hoppar den igång så snällt.

Detta är gjort:
Nytt batter
Ny vevaxelgivare
Ny tändkasset förra året
Nya stift.
Provat "röra" runt i växellådan innan start = ingen skillnad
Provat hålla in lås upp på nyckeln = Ingen skillnad
Provat starta i N läge = ingen skillnad

Någon smart som har några idéer?
Senast redigerat av BigLight (6 februari 2019)

105 Inlägg
6 februari 2019
Går motorn runt med startmotorn?
Om så är fallet, undersök växellägesgivaren

2 Inlägg
6 februari 2019
Trådstartare
Den går runt, tack, skall kolla den smile

761 Inlägg
6 februari 2019
Tempgivaren kan ställa till det när det gäller varmstart

16 Inlägg
7 februari 2019
Hade liknande problem på min 9-5 -00 Aero Automat.
Hände ingenting när man vred om nyckeln när bilen var varm, jo förståss instrumenten o bensinpumpen tändes upp, men ingen reaktion från startmotorn.
Funkade utan problem vid riktigt kall bil.
Bilen hade gått å få igång varm genom att ändra läge mellan neutral - back - park vid vissa tillfällen.
Efter ett tag funka inte det heller
Växellägesgivaren, mycket riktigt det var den som strula.
Så jag borra (mycket försiktigt) ett litet hål på 1mm ner i huset för växelföraren.
Spraya I rikligt med WD 40 multi genom det hålet o efter det tätade jag till hålet med en liten skruv .
Har funkat i nära 6000 mil nu utan att klicka en enda gång.

2 845 Inlägg
7 februari 2019
Ingesjo skrev:
Hade liknande problem på min 9-5 -00 Aero Automat.
Hände ingenting när man vred om nyckeln när bilen var varm, jo förståss instrumenten o bensinpumpen tändes upp, men ingen reaktion från startmotorn.
Funkade utan problem vid riktigt kall bil.
Bilen hade gått å få igång varm genom att ändra läge mellan neutral - back - park vid vissa tillfällen.
Efter ett tag funka inte det heller
Växellägesgivaren, mycket riktigt det var den som strula.
Så jag borra (mycket försiktigt) ett litet hål på 1mm ner i huset för växelföraren.
Spraya I rikligt med WD 40 multi genom det hålet o efter det tätade jag till hålet med en liten skruv .
Har funkat i nära 6000 mil nu utan att klicka en enda gång.

Startmotorn går ju runt då han försöker starta. Vore det växellägesgivaren så ska inte startmotorn gå igång.

Satsar på tempgivare som snurriis är inne på.

1 Inlägg
9 november
Tjo!
Kapar denna gamla tråden en stund.
Jag har ganska nyligen köpt mig en 9-5 Biopower -09.
Det är min tredje 9-5 men jag har varit lite otrogen med familjebilar och snåla dieslar de senaste 12 åren. Jag har haft och löst lite problem på alla saabarna men nu känner jag mig lite ringrostig.

Bilen har gått som en klocka och startat väldigt fint ända fram till jag i fredags körde ca 3mil var i affären i ca 20 min och sen vägrade bilen starta. Jag försökte några gånger men den gick inte igång. (Startmotorn tuggar)
Jag uträttade ett par andra ärenden och ca 60min senare var jag tillbaka och då startar bilen på första försöket. Jag kör hem och parkerar, testar att starta den direkt och det går fint, packar in mina grejer och får ut ca 5min senare och den startar fint igen.
Igår lördag kör jag ca 4-5 km, bilen står en 15-20 min och går ej starta. Jag försöker några gånger och jag ser efter några försök att barterispänningen är nere på 11,7.
Jag låter bilen stå ca 2timmar, den startar direkt och batterispänningen är uppe på över 14 direkt.

Jag vet att jag bytt vevaxelgivare på en av mina Saabar tidigare men då startade inte den varken kall eller varm, och ibland startade den utan problem. Jag tycker att kylartemperaturen stiger lite långsammare än vanligt. Jag har kört bilen på enbart etanol sen jag köpte den.

Något förslag?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
9 november
BigLight skrev:
Den går runt, tack, skall kolla den smile

Hur gick det? En återkoppling tack så det kan hjälpa andra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök