2046
Sök

Hastighetsbegränsare bra eller anus?

Lastbilsbyggare & frivillig sjöräddare
397 Inlägg
lördag 14:12
Trådstartare
Jag har haft min Seat Leon lite mer än 7 månader nu o kom här om dagen på att jag utöver farthållaren även har hastighetsbegränsare (tar ett tag innan man kommer på alla finesser), ganska fiffigt när man kör inne i stan där det mestadels är 40-vägar men utanför stan använder jag mest farthållaren.
Vad tycker ni som har hastighetsbegränsare i era bilar? Använder ni det ofta?
Senast redigerat av UrPeppe (lördag 14:16)

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Quattro 4-ever

8 882 Inlägg
lördag 17:28
Använder den varje gång jag kör den sitter till höger på golvet och vill jag begränsa snabbare finns det en liknande på vänstersidan.

Fotograf på tierpidag.se

3 185 Inlägg
lördag 17:56
UrPeppe skrev:
Jag har haft min Seat Leon lite mer än 7 månader nu o kom här om dagen på att jag utöver farthållaren även har hastighetsbegränsare (tar ett tag innan man kommer på alla finesser), ganska fiffigt när man kör inne i stan där det mestadels är 40-vägar men utanför stan använder jag mest farthållaren.

Jag har testat den, och jag vet inte, den är nog mer för generellt om man åker mycket fin väg med 80km och en massa kameror. Då råkar man inte överstiga av misstag.  Man kan ha den på ständigt tillskillnad från en farthållare man alltid måste aktivera.
På den Audi jag hade iaf. På nuvarande vet jag inte, aldrig testat begränsaren,, men den tänder en ilsken vägskylt om jag överträder den skylt den läste sist.
Duger åt mig nu.

Forummoderator
17 984 Inlägg
söndag 13:45
Har/haft detta i bilar i flera år. Inget jag någonsin använt. Farthållaren däremot...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 325 Inlägg
söndag 13:58
Hybrid_ skrev:
Har/haft detta i bilar i flera år. Inget jag någonsin använt. Farthållaren däremot...

Samma här.
Har funktionen i min nuvarande V60. Har provat funktionen av och till men aldrig riktigt fastnat för den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 556 Inlägg
söndag 18:03
Har funktionen i både denna och förra jobb-bilen. Aldrig använt.

Har ej funktionen i min privatbil. Aldrig saknat.

Hittepå-funktion som mycket annat idag. Ser bra ut med en rad till på utrustningslistan under "säkerhet" men ingen saknade det innan...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

26 Inlägg
söndag 19:15
Jag älskar den funktionen. Använder den jämt.

7 387 Inlägg
söndag 20:38
vad är skillnaden från en farthållare? är det 40 sätt farthållare på 40??

Forummoderator
26 325 Inlägg
söndag 20:48
granadadr skrev:

Den fungerar lite som en elektronisk brytning på en epa (om än tillfällig då) dvs du sätter en brytning vid en viss hastighet och sedan kan du gasa bäst du vill men du tar dig inte förbi den valda max hastigheten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Of World
3 367 Inlägg
söndag 20:54
granadadr skrev:

Vissa bilar tillåter inte farthållare under 50 och då kan jag kanske se användning av fartbegränsare om man har svårt att hålla jämn gas..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Fri fart för ett fritt folk!
14 106 Inlägg
söndag 22:43
UrPeppe skrev:

gör det på bussen ibland.   den fungerar iof farthållaren ganska bra på..  man kan åka in i en rondell med farthållaren inställd på 100 så länge man har ett fordon framför sig så saktar den ner så fint och följer med..   

men just på 30väg med mycket trafik så

granadadr skrev:

sen sitter man där rätt vad det är har man plattat ner pedalen och vips så åker man för fort..jag använder det titt som tätt på bussen..  på ställen där jag vet att polisen står ofta och det är relatvit låg fart.

Kör fort så hinner inget hända...

7 387 Inlägg
Igår 07:12
jag använder farthållaren,, min funkar iaf ner till 30 smile  om man gasar med farthållare i på så låga hastigheter får man skylla sig själv,, varför ska man annars ha den inkopplad? om man ska gasa ändå,, är som själva vitsen med farthållare wink

4 144 Inlägg
Igår 12:50
Jag hade fartbegränsare på min Navara. Använde det 1-2 ggr totalt på 6 år och 13K mil.

Det var ganska smidigt när man drog släp och absolut inte ville komma över en viss hastighet pga obalans i däcken.
det gick bra att köra i 23km/h men inte i 25 km/h typ.

Jag hade inte betalat för att få den funktionen iaf.

1 Inlägg
Igår 18:56
Jag har på min Ford provat att aktivera avläsning av trafikskyltarnas angivna hastighet. Funktionen hindrar aktivt att man kör fortare än vad skylten säger. Jag kan inte rekommendera detta. Fel eller missad avläsning skapar problem.

Sök