1534
Sök

Koppla in extraljus på Audi A4 -10 ( B8 ) med bi-xenon ?

22 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Var tar jag styrströmmen till relät från?
Det är ju bara en lampa som lyser för både hel och halvljus.
Skillnaden är att vid heljus så åker en skärm ner och ändrar ljusbilden.
Kan jag ta ström från matningen till denna skärm?
Nån som vet färg på kabeln eller stiftnummer i kontakten? Bilder ?

Med vänlig hälsning,
Senast redigerat av Check (12 november 2013)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
19 november 2013
nej du måste ta styr spänningen innan ballasten

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

5 117 Inlägg
19 november 2013
Inte säkert att du har en styrström du kan använda i lyktan. En del bilar har bara en spänning på ca 5 volt till ställmotorerna i lyktan. Kopplade extraljus på en touran förut och fick använda ett speciellt relä till den. Just pga av den låga spänningen.
Fick riva ur lyktan för att komma åt kabeln efter styrdornet i lyktan. Gick bara canbus till styrdornet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

196 Inlägg
20 november 2013
Check skrev:
Var tar jag styrströmmen till relät från?
Det är ju bara en lampa som lyser för både hel och halvljus.
Skillnaden är att vid heljus så åker en skärm ner och ändrar ljusbilden.
Kan jag ta ström från matningen till denna skärm?
Nån som vet färg på kabeln eller stiftnummer i kontakten? Bilder ?

Med vänlig hälsning,

Du har en kabel för magnetkopplingen, det du får göra är att lossa på strålkastarens kontakt, sen tar du en multimeter, mäter i något utav stifthålen i kontakten till strålkastaren samtidigt som du ber en polare dutta till på helljus-spaken tills du får ett 12V utslag på multimetern, du får 12V när du har hittat rätt ingång.

196 Inlägg
20 november 2013
mb_pucken skrev:
Inte säkert att du har en styrström du kan använda i lyktan. En del bilar har bara en spänning på ca 5 volt till ställmotorerna i lyktan. Kopplade extraljus på en touran förut och fick använda ett speciellt relä till den. Just pga av den låga spänningen.
Fick riva ur lyktan för att komma åt kabeln efter styrdornet i lyktan. Gick bara canbus till styrdornet.

Nästa gång prova med ett canbus interface som går och köpa på VW/Audi.

22 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Tack för svaren, det löste sig, jag mätte bakpå kontakten med heljuset av och på, och på den sista kabeln så klart smile av 11 uppmätade så hittade jag 12v styrningen till skölden.

201 Inlägg
1 september 2015
ursäkta gammalt trådlyft....du vet inte vilken kabel det var så jag slipper mäta på 11 kablar också smile

22 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Tyvärr minns jag inte det, bilen är såld sedan länge också, så jagh kan inte gå ut och kika, är nog bara att börja mäta wink

201 Inlägg
22 september 2015
lugnt är redan monterat smile 3x80w LED....varde ljus smile

14 Inlägg
23 december 2015
Macattac vilken kabel var det ? ska montera 3x60w led. Hur fäste du extraljusfästet i bilen ? Mina Led ljus är ju rätt tunga tongue

Cupra_
23 december 2015
macattac skrev:
ursäkta gammalt trådlyft....du vet inte vilken kabel det var så jag slipper mäta på 11 kablar också smile

Kan nästan svära på att kabeln ska vara lila/brun. Stift 11 var det på min passat och så är det kopplat där utan problem. Samma koncern så säkert samma skit.

14 Inlägg
23 december 2015
Tack ! Mätte på stift 11 å stämde mycket bra. 12v vid helljus.
Senast redigerat av robba4262 (24 december 2015)

11 Inlägg
16 februari 2016
robba4262 skrev:

Hänger på här.

Vilken kontakt är det ni syftar på?
Använde ni vanligt relä eller MOSFET-transistor?

Är det någon som har använt CANBUS-interface med helljusutgång?

201 Inlägg
19 februari 2016
Voyager skrev:
robba4262 skrev:

Hänger på här.

Vilken kontakt är det ni syftar på?
Använde ni vanligt relä eller MOSFET-transistor?

Är det någon som har använt CANBUS-interface med helljusutgång?

Mina är lödda på stift 11 direkt i kontakten till ljuset, så de går på när jag slår på helljuset......se min tråd.

14 Inlägg
29 februari 2016
Jag använde mig av ett vanligt relä inga felkoder eller problem alls. Led kan störa radion om det är dålig signal från början . Märkte det ute i skogen, men finns något filter på biltema som ska tabort störningarna.
Jag skarvade kabeln lite innan själva kontakten till lyset.
Senast redigerat av robba4262 (29 februari 2016)

1 Inlägg
lördag 21:45
ursäkta gammalt trådlyft.. skaffat mig en Audi a5 sportcoupe 3,0tdi med bi Xenon, från 2010och tänkte koppla lite extra ljusen.
Har mätt genom stift 11 men får ut bara 5volt, så antar att jag behöver köra med en canbus interface. Men frågan är hur man nu ska koppla den på lättast sätt. Är de något som kopplat några extra ljus på en sådan bil och kan hjälpa?

722 Inlägg
lördag 22:01
Jens_signal skrev:
ursäkta gammalt trådlyft.. skaffat mig en Audi a5 sportcoupe 3,0tdi med bi Xenon, från 2010och tänkte koppla lite extra ljusen.
Har mätt genom stift 11 men får ut bara 5volt, så antar att jag behöver köra med en canbus interface. Men frågan är hur man nu ska koppla den på lättast sätt. Är de något som kopplat några extra ljus på en sådan bil och kan hjälpa?

Köp en XBB så behöver du inte bry dig om att tjuva signal smile
https://www.xbb.se/sv_se/

Live long, and prosper.

Sök