1834
Sök

Startpromblem MERCEDES-BENZ W124.

7 Inlägg
måndag 11:02
Trådstartare
Hej jag har en MERCEDES-BENZ W124 Kombi årsmodell 1992 som startar och går bra förutom lite slitage med åren men helt ok annars. Men har problem när det är fuktig luft ute till ex duggregn eler dimma eller snöfall så vill den inte starta som den skall göra.  Den misständer och hostar så då får man rulla i gång den man hör att den hostar men med lite fart så startar den. Men om man har kört den så den är varm och har gassat ur den ordentligt så går den att starta vad felas hoppas på nåt bra svar pelle.

7 412 Inlägg
måndag 11:20
pellenurr skrev:
Men har problem när det är fuktig luft ute till ex duggregn eler dimma eller snöfall så vill den inte starta som den skall göra.  Den misständer och hostar så då får man rulla i gång den man hör att den hostar men med lite fart så startar den. Men om man har kört den så den är varm och har gassat ur den ordentligt så går den att starta vad felas hoppas på nåt bra svar pelle.

Utgår från att det är en bensinare!
Börja med att torka ren och torrt alla tändkablarna - ev byta.
Kolla fördelarlocket så att det inte är sprucket.
Skrapa rent rotorn och kontaktpunkterna i fördelarlocket.
Kolla så att tändkablarna inte ligger emot metall någonstans - så att det blir krypströmmar.

7 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
pellenurr skrev:
Men har problem när det är fuktig luft ute till ex duggregn eler dimma eller snöfall så vill den inte starta som den skall göra.  Den misständer och hostar så då får man rulla i gång den man hör att den hostar men med lite fart så startar den. Men om man har kört den så den är varm och har gassat ur den ordentligt så går den att starta vad felas hoppas på nåt bra svar pelle.

Kolla så att tändkablarna inte ligger emot metall någonstans - så att det blir krypströmmar.

(ok men då tycker jag att den skulle gå dåligt hela tiden för det är ju bara när det är fuktigt men jag skall kolla och så det en bensinare.)

514 Inlägg
för 21 timmar sedan
pellenurr skrev:
torsen skrev:
pellenurr skrev:

(ok men då tycker jag att den skulle gå dåligt hela tiden för det är ju bara när det är fuktigt men jag skall kolla och så det en bensinare.)

Hallå!
Är ju lite så att när man varmkört, så är det ju varmt och fint i motorutrymmet.
Skulle inventera i nya original tänd delar.

1 099 Inlägg
för 19 timmar sedan
Kan även tipsa om att syna det så kallade OVP-relät som sitter bakom batteriet.
Det är inte ovanligt att lödningarna inuti ärgar och spricker och det kan orsaka besynnerliga fel och lustig motorgång.

Sök