2321
Sök

Behöver hjälp om blyersättning i 240?

3 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Tjena. Har precis skaffat en 240 från 1987 med en B230k motor och undrar om jag behöver blyersättningsmedel, hur mycket jag ska tillsätta, och om det går bra att tanka med 95 eller ska jag ta 98??
Senast redigerat av Neo-E (för 19 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 236 Inlägg
för 19 timmar sedan
Neo-E skrev:
Tjena. Har precis skaffat en 240 från 1987 med en B230k motor och undrar om jag behöver blyersättningsmedel, hur mycket jag ska tillsätta, och om det går bra att tanka med 95 eller ska jag ta 98??

En 87:a borde väl gå på blyfritt. Kolla i instruktionsboken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:

/Benny

Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:

/Benny

Tyvärr så har jag inte den sad
Senast redigerat av Neo-E (för 19 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 236 Inlägg
för 18 timmar sedan
Neo-E skrev:
Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:

/Benny

Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:

/Benny

Hittade detta:
Blyersättning B230K - Bilen körd tidigare med blyersättning
7/900 Klubben
https://forum.7900klubben.se ? ... ? Övrigt bilrelaterat
7 apr. 2005 ? alla volvo-motorer efter -75 ska kunna köras på blyfri, detta eftersom man hade katalysator i usa på den tiden, och usa är stor volvo-marknad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:
Vettemannen skrev:
Neo-E skrev:

/Benny

Vettemannen skrev:

/Benny

Hittade detta:
Blyersättning B230K - Bilen körd tidigare med blyersättning
7/900 Klubben
https://forum.7900klubben.se ? ... ? Övrigt bilrelaterat
7 apr. 2005 ? alla volvo-motorer efter -75 ska kunna köras på blyfri, detta eftersom man hade katalysator i usa på den tiden, och usa är stor volvo-marknad.

/Benny

Tack så mycket. Vet du om det hade varit dåligt för motorn om jag hade ändå lagt till lite blyersättning? Förlåt för så många frågor. Är väldigt ny till äldre bilar smile

1 101 Inlägg
för 17 timmar sedan
Blyersättning gör varken från eller till på den motorn. Bortkastade pengar.

KARLSSON
112 Inlägg
för 17 timmar sedan
kör med lite bly i, det smörjer. dagens bensin är skit, även 98 oktan.
jag kör med lite bly i min, även Bensin nektar wink min Solexförgasare gillar inte de nya bränslet, tyvärr

jorå.
20 Inlägg
för 8 minuter sedan
Behövs ej, 1987 hade väl 240 kat (Lambda-märket i grillen?) och tankades därmed med 95. Bör t.o.m stå inuti ditt tanklock varje gång du tankar?
Senast redigerat av per (för 84 sekunder sedan)

järnet.

Sök