måndag 08:10
Trådstartare
Var en drummel som backade på mig på en parkering i somras då hon hade ögonen på annat. Resulterade i att båda spolmunstyckena till främre belysningen sprack.
Nu är min bil så gammal, en Honda Accord från 1992, så verkstaden som handhar försäkringsärendet kan inte ta på sig att reparera eller bedöma vad en reparation skulle kosta då det inte finns varjen stötdämpare (som spolmunstyckena sitter på) eller spolmunstycken att få tag i nytt. Har själv letat som en dåre efter begagnade delar utan resultat.
Nu var jag och försökte skruva loss stötdämparen själv igår då jag var så frustrerad över situationen, för att konstatera att de är fastskruvade från insidan, varav den ena skruven knappt går att komma åt.
Andra Honda-modeller har tydligen inte sitt spolarmunstycke fastskruvat utan fäst med en metallclip från insidan. Jag vet inte om det går att sätta dit en sådan eller om det är risk för att det inte håller.
Så just nu ligger hela skaderegleringen på is då ingen verkstad vill peta på det och försäkringsbolaget vill veta från verkstaden om det går att laga och vad det kostar.
De som är vållande har ringt mig vid flera tillfällen och erbjudit lösningar på problemet, typ kolla skroten, etc, men är ju fortfarande att någon måste byta skiten, och det kostar ju både tid och pengar.
Hur fasen går man vidare med detta egentligen? Ska man begära en tusenlapp från vållande förare och låta det vara? Blir väl snart preskriberat kanske?