Jag har skaffat körkort för ett par veckor sedan och är 18 år gammal. Jag ska köpa min första bil och är osäker på vilken jag ska köpa. Jag har en maxbudget på 250 000 kr och planerar att köpa en begagnad bil, helst från årsmodell 2016-2021. Planerar köpa automat. Vore nice att ha låg bränsleförbrukning. Vill att den ska också vara bekväm. Bluetooth vill jag ha som apple car play.
Jag tänker främst använda bilen för stadskörning och motorväg, till träningen, ibland skolan, handla mat och till jobbet då och då. Min pappa kommer också att använda bilen när han behöver, men det blir mest jag som kör.
Japansk bil i allmänhet, och Honda, Suzuki, Toyota och Mazda i synnerhet bör prioriteras, om du önskar driftsäkerhet. Undvik tyska bilar i allmänhet, och VAG och BMW i synnerhet. Nyare "koreaner" intar en mellanställning kvalitetsmässigt. Min erfarenhet.
Om du ha en snål bil och bensin VW, Audi, Seat och Skoda Tfsi, Tsi, Fsi Renault, dacia: TCE med direktinsprutning Ford: Ecoboost eller annat fabrikat som har direktinsprutning