1438
Sök

Opel Vectra Caravan 2,2 2004 - tidigare slukat mängder olja, nu slutat av sig själv? Samt problem med lyktor

9 Inlägg
måndag 10:33
Trådstartare
#1
Hej!

Är novis på bilar och har två olika funderingar kring min Opel Vectra Caravan 2,2 från 2004. Bilen har gått 20 000 mil.

Upptäckte i vintras (kort efter köp, har skrivit om detta här tidigare) att bilen slukade otroliga mängder olja. Jag märkte det även vid vardagskörning men det blev extra tydligt vid långkörningar där en i princip full oljetank försvann på omkring 130 mils körning. Ingen olja som läckt ut under bilen vad jag märkt. Efter ett tag lämnade jag in bilen på verkstad som i princip utfärdade en dödsdom. Slitna kolvringar var enligt dem problemet, och de sa att den inte skulle gå igenom nästa besiktning. Om jag förstått det rätt isåfall på grund av höga utsläppsvärden som orsakas av oljeförbrukningen (?).

Nu på senare tid har den inte alls slukat olja på samma sätt. Under senaste månad har jag inte kört några långkörningar men daliga resor på ett par mil och andra kortare körningar, plus några enstaka på omkring 9 mil.

Jag gjorde idag en test av bilen på bilprovningen (inte en kontrollbesiktning men med samma tester), och där var bilen okej.

Så frågan är, hur kan problemet helt plötsligt ha löst sig själv? Skulle det kunna bero på kortare körningar? Har en längre körning inplanerad till helgen och funderar på om det isåfall är dumt att göra det med den här bilen med tanke på en kommande kontrollbesiktning, om det skulle påverka utsläppsvärdena. Men har ingen aning om långkörning eller inte är relevant?

Sedan har jag problem med flera lyktor (bland annat blinkers bak, stopplykta höger och positionslykta bak höger yttre). Har bytt lampor men fungerar fortfarande inte. Hittade ett säkringschema (se länk nedan), men tycker inte alla lysen verkar finnas angivna där? Provade att byta säkring på vad som borde vara stopplyktan (Nr. 6 brake light). Utan resultat. Där nånstans slutar min förmåga, nån som har tips på vad jag mer kan kola själv eller blir det smidigast att lämna in bilen?

https://www.youtube.com/watch?v=VSPm5ZOu0Oc

Tack på förhand!

7 412 Inlägg
måndag 11:36
#2
jo92 skrev:
Upptäckte i vintras (kort efter köp) att bilen slukade otroliga mängder olja.

Jag märkte det även vid vardagskörning men det blev extra tydligt vid långkörningar där en i princip full oljetank försvann på omkring 130 mils körning. Ingen olja som läckt ut under bilen vad jag märkt.

Nu på senare tid har den inte alls slukat olja på samma sätt.

Så frågan är, hur kan problemet helt plötsligt ha löst sig själv?

Kan vara vevhusventilationen som varit igensatt p g a föregående förares/ägares "kortkörningar", så att motorn/oljan inte hunnit bli varm nog.

Efter ditt övertagande av bilen har den kanske får ändrade/bättre förutsättningar så att vevhusventilationen "öppnat sig" igen.

Bara en ren en gissning - dock baserad på tidigare erfarenheter av bilar med igensatt/igenfrusen vevhusventilation.

Om du avlägsnar oljepåfyllningslocket och tittar på det samt i motorn genom hålet - är där gulvitt av "gegga"?

Tyder i s f på motorn sällan körts tillräckligt varm, utan att i stället kallslam/"gegga" bildats

* Voff voff *
10 562 Inlägg
tisdag 00:34
#3
Eller så hade förra ägaren haft ett körmönster som fått kolvringarna att fastna pga sot och när du nu kört den har de lossnat igen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

567 Inlägg
tisdag 10:35
#4
torsen skrev:
jo92 skrev:
Upptäckte i vintras (kort efter köp) att bilen slukade otroliga mängder olja.

Jag märkte det även vid vardagskörning men det blev extra tydligt vid långkörningar där en i princip full oljetank försvann på omkring 130 mils körning. Ingen olja som läckt ut under bilen vad jag märkt.

Nu på senare tid har den inte alls slukat olja på samma sätt.

Så frågan är, hur kan problemet helt plötsligt ha löst sig själv?

Kan vara vevhusventilationen som varit igensatt p g a föregående förares/ägares "kortkörningar", så att motorn/oljan inte hunnit bli varm nog.

Efter ditt övertagande av bilen har den kanske får ändrade/bättre förutsättningar så att vevhusventilationen "öppnat sig" igen.

Bara en ren en gissning - dock baserad på tidigare erfarenheter av bilar med igensatt/igenfrusen vevhusventilation.

Om du avlägsnar oljepåfyllningslocket och tittar på det samt i motorn genom hålet - är där gulvitt av "gegga"?

Tyder i s f på motorn sällan körts tillräckligt varm, utan att i stället kallslam/"gegga" bildats

jo92 skrev:
Hej!

Är novis på bilar och har två olika funderingar kring min Opel Vectra Caravan 2,2 från 2004. Bilen har gått 20 000 mil.

Upptäckte i vintras (kort efter köp, har skrivit om detta här tidigare) att bilen slukade otroliga mängder olja. Jag märkte det även vid vardagskörning men det blev extra tydligt vid långkörningar där en i princip full oljetank försvann på omkring 130 mils körning. Ingen olja som läckt ut under bilen vad jag märkt. Efter ett tag lämnade jag in bilen på verkstad som i princip utfärdade en dödsdom. Slitna kolvringar var enligt dem problemet, och de sa att den inte skulle gå igenom nästa besiktning. Om jag förstått det rätt isåfall på grund av höga utsläppsvärden som orsakas av oljeförbrukningen (?).

Nu på senare tid har den inte alls slukat olja på samma sätt. Under senaste månad har jag inte kört några långkörningar men daliga resor på ett par mil och andra kortare körningar, plus några enstaka på omkring 9 mil.

Jag gjorde idag en test av bilen på bilprovningen (inte en kontrollbesiktning men med samma tester), och där var bilen okej.

Så frågan är, hur kan problemet helt plötsligt ha löst sig själv? Skulle det kunna bero på kortare körningar? Har en längre körning inplanerad till helgen och funderar på om det isåfall är dumt att göra det med den här bilen med tanke på en kommande kontrollbesiktning, om det skulle påverka utsläppsvärdena. Men har ingen aning om långkörning eller inte är relevant?

Sedan har jag problem med flera lyktor (bland annat blinkers bak, stopplykta höger och positionslykta bak höger yttre). Har bytt lampor men fungerar fortfarande inte. Hittade ett säkringschema (se länk nedan), men tycker inte alla lysen verkar finnas angivna där? Provade att byta säkring på vad som borde vara stopplyktan (Nr. 6 brake light). Utan resultat. Där nånstans slutar min förmåga, nån som har tips på vad jag mer kan kola själv eller blir det smidigast att lämna in bilen?

https://www.youtube.com/watch?v=VSPm5ZOu0Oc

Tack på förhand!

Ofta när man bara kör kortare sträckor med en äldre bil så läcker det ner bränsle förbi kolvringarna ner i oljetråget. Kör man ingen längre sträcka som bränner bort det så spär det ut oljan.


9 Inlägg
tisdag 11:29
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Kan vara vevhusventilationen som varit igensatt p g a föregående förares/ägares "kortkörningar", så att motorn/oljan inte hunnit bli varm nog.

Efter ditt övertagande av bilen har den kanske får ändrade/bättre förutsättningar så att vevhusventilationen "öppnat sig" igen.

Bara en ren en gissning - dock baserad på tidigare erfarenheter av bilar med igensatt/igenfrusen vevhusventilation.

Om du avlägsnar oljepåfyllningslocket och tittar på det samt i motorn genom hålet - är där gulvitt av "gegga"?

Tyder i s f på motorn sällan körts tillräckligt varm, utan att i stället kallslam/"gegga" bildats

Tack, ska kolla efter gegga men har inte märkt något när jag fyllt på olja tidigare. Men är det rimligt att det tar så lång tid innan vevhusventilationen "öppnar sig"? Det har isåfall blivit bättre efter flera månaders körning från min sida.

9 Inlägg
tisdag 11:32
Trådstartare
#6
Pininfarina406 skrev:
Ofta när man bara kör kortare sträckor med en äldre bil så läcker det ner bränsle förbi kolvringarna ner i oljetråget. Kör man ingen längre sträcka som bränner bort det så spär det ut oljan.

Okej, hur förklarar det att att oljan "försvinner"? Förstår det iallafall som att det generellt är bra att köra bilen längre sträckor och att jag inte bör vara så orolig för att köra en längre sträcka innan besiktning?


Sök