3615
Sök

Vinterdäck - to be or not to be

506 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej, lite Shakespear där...

Men min fundering handlar om ifall bilhandlare börjat trixa lite vid försäljning av begagnade bilar. Har vid några tillfällen följt med och tittat på några bilar hos olika handlare men där inte dom (begagnade) vinterdäcken följde med. Konstiga förklaringar som "den kom till oss utan" eller "kunden behöll dom till sin nya"

Sedan erbjuder dom att man kan köpa ett set av dom (odubbat/dubbat) om man köper den begagnade bilen. Då har dom en lång lista man kan välja från med varierande pris och kvalitet och där kavliten i flera fall är på gränsen till det godkända

Vart är vi på väg?? Plockar dom ut vinterdäcken för att klämma in lite extra på separat försäljning av dom?

Privat har vi alltid köpt begagnat (3 år gamla) av auktoriserad seriös handlare och då har det aldrig varit snack, vinterdäck i befintligt skick har självklart alltid följt med

* Voff voff *
10 583 Inlägg
för 3 timmar sedan
Antingen trixar handlaren för att få ut nå´n krona mer, eller så behåller folk sina däck och säljer separat "i dessa tider". Skulle tro att båda sakerna förekommer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
för 3 timmar sedan
Folk leasar en bil och köper egna vinterdäck, behåller sedan dem för att sälja vidare.

Up the RA

Trucker
1 412 Inlägg
för 3 timmar sedan
Dom behåller däcken och säljer dom vid sidan av, när jag letade bil förut så var det flertalet bilfirmor, större som mindre som däck inte ingick, men för en summa typ 5000kr så kunde man få med en uppsättning som passade (den som tidigare ägaren garanterat skicka med bilen) alla gör inte det, men tyvärr många, men bilhandlaren jag köpte av skickade med bilens vinterdäck, då var det inget snack om att det inte skulle göra det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

731 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jag har jobbat på 2 olika auktoriserade märkeshandlare/verkstäder och i ett av fallen så gjorde dom precis det, dom behåll vinterhjulen och erbjöd kunden att köpa till. Men det var bara vissa bilar, inte alla, de allra dyraste hade oftast med vinterhjul utan snack.
Den andra märkeshandlaren gjorde aldrig så, hade bilen vinterhjul så följde de alltid med utan extra kostnad.
Så jo, en del handlare gör så. Tror det är fler än vad många inser, folk får avdrag om dom byter in en bil utan vinterhjul och då kommer snåltarmen in i bilden och vinterhjulen får följa med ändå.

Ska väl kanske tillägga att den handlare som smusslade med vinterhjul var ett dyrare tyskt märke, medans den ärliga var ett japanskt.

Live long, and prosper.

Sök