3739
Sök

Ställa av bil tömd på olja vintertid.

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Undrar om det är lämpligt att ställa av bilen över vintern med motorn tömd på olja?

Mekar med en bil och tömde oljan i tron att packningen till tömningsbulten var den vanlig typen kopparbricka, men det visar sig att det är en annan typ av bult med gummipackning som måste beställas .

Till saken hör att bilen står ute i vischan och risken är att jag inte kan få tillgång till bilen under vintern pga att vägarna inte plogas. Tanken var att byta filter + olja och låta den stå tills i vår. Men nu när jag inte har rätt packning till bulten så måste jag antagligen skruva tillbaka bulten utan packning (läcker det olja även om bilen inte startas?) och tömma oljan och köpa ny när jag fått rätt bult, eller spara oljan och skruva på på bult + filter med motorn tom över vintern.

Kan det skapas rost i motorn pga kondens när det inte finns olja? Vad rekomenderas i denna situation?

Mvh

/skrotad
Senast redigerat av skrotad (för 8 timmar sedan)

4 149 Inlägg
för 7 timmar sedan
Jag tror inte det är någon större risk egentligen.

Oljan du tömt ut är ju oljan som legat i botten på oljetråget och den rostskyddar ju bara insidan på oljetråget.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
för 7 timmar sedan
den störsa faran jag ser är att du försöker starta bilen i vår och helt glömt bort att du tömt bilen på olja.. 
sen ska man undvika att låta bilar stå en hel vinter ostartad..  men det har ju inget med oljan att göra i sak..

Kör fort så hinner inget hända...

3 204 Inlägg
för 5 timmar sedan
Som sagt, motorn tar inte skada, såvida den inte startas av misstag när den är tömd.

Stå en vinter är inga problem.
Ha INGET ätbart eller som luktar mat i bilen. Då kommer mössen....
Kan dom göra i bil som körs regelbundet också.

Det kommer läcka vid tömmningsskruven om den montrras utan packning, svar ja.
Det blir inget tryck där, så motor på eller av spelar ingen roll. Och hur ska du montera packningen sen utan att tappa ur nya oljan?

Bättre att sätta i skruven tillfälligt utan att fylla olja.  Håller väl viss luftfuktighet och smådjur ute.  Lämna oljeflaska eller något i framsätet som påminnelse.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

1 116 Inlägg
för 4 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Bättre att sätta i skruven tillfälligt utan att fylla olja.

Dessutom är risken mindre att man slarvar bort pluggen under tiden...  smile
Senast redigerat av Steff240 (för 4 timmar sedan)

2 404 Inlägg
för 2 timmar sedan
Growe skrev:
sen ska man undvika att låta bilar stå en hel vinter ostartad..

Äsch då! 945an stod ju ute i ur och skur i 3 år helt orörd, tidvis begravd under 2 meter snö. Det var bara att hänga på batteriet och starta den som om man hade ställt undan den igår. Inte ens en glödlampa var sönder på den!
.... Att bromsarna satt där dom gjorde är förståss en annan 5a wink , men gick att få liv i dom också till slut.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
för 46 minuter sedan
Lucif3r skrev:
Growe skrev:
sen ska man undvika att låta bilar stå en hel vinter ostartad..

Äsch då! 945an stod ju ute i ur och skur i 3 år helt orörd, tidvis begravd under 2 meter snö. Det var bara att hänga på batteriet och starta den som om man hade ställt undan den igår. Inte ens en glödlampa var sönder på den!
.... Att bromsarna satt där dom gjorde är förståss en annan 5a wink , men gick att få liv i dom också till slut.

jo jag drog igång min bil som stått över 3år på jobbet..  den starta direkt..  men är man rädd om bilen ska man inte göra så..   stor risk att fukt letar sig in i motorn och att det börjar rosta i cyl och man sabbar hela motorn..  men ska man starta den ska man starta den ordenkligt och varmköra så all fukt är borta annars är det meningslöst.

Sen aldrig sätta en pressening över bilen mot lacken   helst ska man inte täcka bilen alls för det är ett bra sätt att fånga fukten kvar.  samma sak ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG parkera på gräset.. det dödar en bil snabbt
Senast redigerat av Growe (för 45 minuter sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök