2732
Sök

Vinande/tjutande ljud kring generatorn vid kallstart

226 Inlägg
fredag 13:15
Trådstartare
#21
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

550 Inlägg
fredag 14:24
#22
skreech3 skrev:
Drivremmen, nu känner jag mig dum men är det den som sitter vid generatorn?

Det jag märkt var att bilen håller på och lägger av när det låter sådär och är för kallt ute. Så min intuition säger att det är generatorn som spökar (den får väl inte tillräckligt med återladdning till batteriet för att hålla igång motorn i början). Provade även att gasa lite lätt direkt efter start och ljudet försvann fortare den gången...

Så jag ska alltså prova spraya silikon eller vatten på drivremmen?

Går det att spänna drivremmen utan att behöva ta bort en massa annat runt omkring tro? Eller bör jag låta nån verkstad titta på det? Vintern blir ju lång om det ska vara sånt här pissblött väder, lär ju slita ut generator/rem i förtid om det ska hålla på...

Började som sagt märkas när jag blev av med garaget så den permanenta utevistelsen är ju en garanterad orsak till problemet...

Den spänner antingen automatiskt eller så har du en manuell spännare. Men skulle väl tro att du har en automatisk sådan.

Remmen är den runt generatorn ja, ta en vattenflaska och spraya eller någonting annat. Lyssna efter skillnader i tonen.

För mig vinade remmen mer vid kall väderlek och försvann efter att motorn blivit varm.

Professionell hatare

6 135 Inlägg
fredag 16:50
#23
Spraya vatten men för allt i världen inte  något med silikon i...då slirar remmen!


226 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#24
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

550 Inlägg
för 5 timmar sedan
#25
skreech3 skrev:
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

Ah så du måste justera den självmant.

Den ska väl kunna röra sig kanske 1-2cm totalt. Ska inte vara alltför spänd.

Blev det någon ljudskillnad när du sprejade vatten på remmen?

Det som då var slutliga skälet för att min rem började vina var att spännaren var dålig och kunde ej spänna remmen så mycket som den skulle. Men när motorn blev varm expanderade saker och grejjer och ljudet försvann (nästan helt och hållet).

För att spänna så lossar du bulten som håller fast allting, spänner sedan med den andra. När remmen är nog spänd så drar du fast bulten som håller generatorn på plats, och backar av spännbulten något varv.


Om osäker så spela in när du trycker ned på generatorremmen där den visar på bilden.
Senast redigerat av Blanke (för 5 timmar sedan)

Professionell hatare

6 135 Inlägg
för 3 timmar sedan
#26
Man ska kunna trycka ner remmen ca 10mm med fingret ...mitt på remmen!
Någon "fancy" remspännarmätare behövs inte!
Senast redigerat av jaka54 (för 3 timmar sedan)


226 Inlägg
för 46 minuter sedan
Trådstartare
#27
jaka54 skrev:
Man ska kunna trycka ner remmen ca 10mm med fingret ...mitt på remmen!
Någon "fancy" remspännarmätare behövs inte!

Min bedömning (läs ögonmåttet) var mer än 10 mm rörelse, och då tryckte jag rätt hårt ändå. Kan ju alltid dubbelkolla med linjal...

226 Inlägg
för 41 minuter sedan
Trådstartare
#28
Blanke skrev:
skreech3 skrev:
Var ut och provade trycka ner remmen, heter väl nått annat kanske... men i jämförelse med remmen till styrservon var den klart mycket slakare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-8e640c6cc5410166027d5d035e964755.jpg

Så här såg det ut i rep.handboken, kanske inte är fullt så komplicerat som det ser ut. Är väl mer rädd att den ska bli ännu mindre spänd eller för spänd än tidigare. Vet inte vad en verkstad tar för att fixa. De har nog mer handlag (och tålamod) än mig.

Ah så du måste justera den självmant.

Den ska väl kunna röra sig kanske 1-2cm totalt. Ska inte vara alltför spänd.

Blev det någon ljudskillnad när du sprejade vatten på remmen?

Det som då var slutliga skälet för att min rem började vina var att spännaren var dålig och kunde ej spänna remmen så mycket som den skulle. Men när motorn blev varm expanderade saker och grejjer och ljudet försvann (nästan helt och hållet).

För att spänna så lossar du bulten som håller fast allting, spänner sedan med den andra. När remmen är nog spänd så drar du fast bulten som håller generatorn på plats, och backar av spännbulten något varv.


Om osäker så spela in när du trycker ned på generatorremmen där den visar på bilden.

Ska prova spela in imorgon när det är ljust.

Den genomgående bulten ska lossas något, men förstår inte vad "adjustment bolt" ska ha för funktion, den beskrivs inte öht, bara utpetad på bilden. Hade ju varit klart lättare om man kunde spänna den med hjälp av den, nu är det mer som att jag måste hålla emot själv med kraft för att inte remmen ska bli för dåligt spänd så fort jag lossat på bulten.


Sök