för 2 timmar sedan
Trådstartare
candyweiss skrev:
Jesper328 skrev:
Jag är övertygad om att jag skulle kugga uppkörningen idag, så jag tror att den som är mest lämplig att svara på den frågan är din körlärare.
Men så här gör jag om jag närmar mig en rondell i slutet av en 80-sträcka;
1. Släpper av gasen för att motorbromsa.
2. Vid ungefär 60km/h lägger jag ur växel.
3. Bromsar sista biten, i med tvåan eller trean precis innan jag kliver på gasen beroende på trafik i rondellen.
Ja, hoppa över punkt 2 då det är helt fel
Min lärare jag har nu blir frustrerad och irriterad när jag gör så. Vi säger att situationen är som jag tidigare skrivit , att det inte är några bilar framför mig men bakom mig. Jag tolkar det som att han vill att jag ska först ska motorbromsa med 5:ans växel i 70, sen lägga i 4:an vid 55-65 km/h och sedan, om jag uppfattar det rätt - Vid 45 km/h trycka ner kopplingen och sätta i 3:ans växel. Och sedan vid 25 km/h får jag lägga i 2:ans växel. Vid nedväxling bromsar bilen av sig själv. Det är klart det beror på situationen också. Om man kör i 80 km/h på 5:ans växel och vill växla ner till 3:ans växel. Det känns som det kan bildas köer att motorbromsa till 45/km h och lägga i 3:ans växel från 80 . Brukar du och ni andra göra så?
Tack för alla svar så länge till alla. Kanske återkommer längre fram om jag har frågor utöver de jag ställde idag.
Senast redigerat av Tavarem (för 2 timmar sedan)