3067
Sök

Mercedes A160 2002 - Trasigt hjullager?

2 Inlägg
2 december
Trådstartare
#1
Hej!

Rullade ut från garaget idag och hörde ett underligt knackande / rasslande efter ett tag från bakre däck.

Hissade upp, plockade bort däcket och den lilla plåtkåpan i mitten av 'navet' och ser då detta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250589/250589-9f5edda07ed596279d78828c335260db.jpg

Jag har ingen större kunskap kring bilar, så undrar lite vad det är jag tittar på här? Uppenbarligen så är något trasigt. När jag roterar på hjulet så är det precis som att det 'tar i' någonstans och det blir ett hasande ljud om ni förstår vad jag menar. Jag kunde bromsa utan problem och hörde inga missljud vid inbromsning.

Någon som vet?

2 Inlägg
2 december
Trådstartare
#2
Kan tillägga att det även ser ut såhär, vilket jag antar att det inte ska göra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250589/250589-f23f9f5f322d4c497df444a679889fe2.jpg

4 478 Inlägg
2 december
#3
Hjullagret som har skurit/gått sönder,börja med att försöka få loss muttern ,eller bärgare till verkstaden...vilket kanske är det bästa!

6 168 Inlägg
2 december
#4
Det verkar som halva lagret (bakre lagret är i två delar), den yttre delen har lossat och ramlat bort...


* Voff voff *
10 658 Inlägg
3 december
#5
Är det inte bara så att ljudet kommer av rostiga bromsar efter stillastående, vilket är väldigt vanligt i dessa salt-tider?

Lagret, det man ser av det, ser väl helt ok ut? Den som är böjt där inne är ju att man knackat in låsningarna, vilket man ju ska göra. Annars gängar det upp sig och ramlar av.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 257 Inlägg
3 december
#6
Hur känns bromstrumman om du vickar på den?
Väldigt lös?

Bild nr1 har låsmuttern för långt in.
Den ska uppenbarligen körnas ner i ett spår, och det är omöjligt så långt in.

Bild nr2 ser också bromstrumman ut att vara för långt utdragen. Det ser ut som att man tom ser ena bromsbacken.
(Edit: Kan vara en fläns på bromstrumman också.  Isf, följer den med i vrid. En back står stilla)

Bromstrumman borde vara lös, möjligen lite kärvande på bromsbackarna.
Du BORDE kunna ta bromstrumman och trycka IN den. Borde åka in nån cm.  Så ska man INTE kunna göra, utan isf är något väldiht fel med något av lagren. Hjullagerbyte i en trumma som detta är väldigt enkelt och brukar vara väldigt billiga lager, MEN, när det är så här fel (som det verkar) kan det ha uppstått följdskador på axeltappen. Kanske. Vet man inte före demontering.

Och detta är fotat utan att någon demontering mer än hjul och navkåpa har gjorts alls?

Bilen ska INTE köras någonstans, för är det så fel som flera av oss tycker oss se är det farligt och/eller kan ge allvarliga följdskador. På bilen iaf.

Bärgare tycker jag. Eller någon händig granne som tittar IRL och inte bara på foton.
Alternativt spela in en film där du vrider och sliter i trumman. Tex Youtube Shorts och länkar till filmen
Senast redigerat av Mossan1 (3 december )

* Voff voff *
10 658 Inlägg
3 december
#7
Mossan1 skrev:
Bild nr1 har låsmuttern för långt in.
Den ska uppenbarligen körnas ner i ett spår, och det är omöjligt så långt in.

Är det inte exakt det man gjort på bilden? Eller missförstår jag dig/bilden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 257 Inlägg
3 december
#8
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Bild nr1 har låsmuttern för långt in.
Den ska uppenbarligen körnas ner i ett spår, och det är omöjligt så långt in.

Är det inte exakt det man gjort på bilden? Eller missförstår jag dig/bilden?

Hur ska du sätta körnaren när muttern ser ut att vara flera cm innanför kanten?

Låsmuttern brukar vara i typ kanten av  hjulnavet och ha huvuddelen av sig i kåpan. Om du förstår.

Så där långt in (som jag tycker det ser ut) kan inte muttern komma utan att lilla lagret (yttre) är typ borta.

Edit:
Ett alternativ är ju om lagret INTE är i trumman utan trumman är skruvad mot ett annat hjulnav.

Edit2
Om enl Edit 1 kan det ju se helt olika ut med trumman borta.

Oavsett, ser trumman ut att vara för långt ut.

Edit3.
Bilden kan också luras fullständigt, och det bara är skapande broms.
Isf, kan man ENDAST vrida trumman och INTE vicka den eller känna glapp in och ut.  Stum i allt utom vrid
Senast redigerat av Mossan1 (3 december )

* Voff voff *
10 658 Inlägg
3 december
#9
Mossan1 skrev:
Brådhis skrev:
Mossan1 skrev:
Bild nr1 har låsmuttern för långt in.
Den ska uppenbarligen körnas ner i ett spår, och det är omöjligt så långt in.

Är det inte exakt det man gjort på bilden? Eller missförstår jag dig/bilden?

Hur ska du sätta körnaren när muttern ser ut att vara flera cm innanför kanten?

Låsmuttern brukar vara i typ kanten av  hjulnavet och ha huvuddelen av sig i kåpan. Om du förstår.

Så där långt in (som jag tycker det ser ut) kan inte muttern komma utan att lilla lagret (yttre) är typ borta.

Edit:
Ett alternativ är ju om lagret INTE är i trumman utan trumman är skruvad mot ett annat hjulnav.

Edit2
Om enl Edit 1 kan det ju se helt olika ut med trumman borta.

Oavsett, ser trumman ut att vara för långt ut.

Edit3.
Bilden kan också luras fullständigt, och det bara är skapande broms.
Isf, kan man ENDAST vrida trumman och INTE vicka den eller känna glapp in och ut.  Stum i allt utom vrid

Aha, nu förstår jag hur du menar. Tack! Ja, det är förstås fullt möjligt, men om man jämför glappet mellan trumma och sköld så är det ju betydligt mindre än det avstånd du saknar vid navet. Dvs skulle man få in trumman så pass att man får ut navet i nivå med kanten så måste ju skölden också in en bit. Dessutom ser det inte ut som att saker och ting är sneda på bilden av navet, så jag tror att skölden är böjd (vilket ju inte direkt är ovanligt) snarare än att trumman är sned.

Men oavsett, mer felsökning krävs helt klart innan man kan säga "kör" eller "bärga". smile Och är man osäker är "bärga" att föredra helt klart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 257 Inlägg
3 december
#10
Brådhis skrev:
Men oavsett, mer felsökning krävs helt klart innan man kan säga "kör" eller "bärga". smile Och är man osäker är "bärga" att föredra helt klart.

Jag har ägnat några minuter åt att kolla på bilderna, och det kan faktiskt vara så att dom lurats.  Ser nu torxskruven som ska hålla trumman mot ett nav innanför. (Bild1)

Bild2 kan vara en fläns på bromstrumman man ser som ska gå innanför bromsskölden.  Tyckte det såg ut som en bromsback först, men....

Om trådskaparen bara kan vrida trumman, och INTE känna glapp I någon annan ledd, (för det ska vara REJÄLT glapp om det är så illa som jag först tyckte = cm) är det bilderna som lurat mig först.

Skrapljud när man vrider en ej glapp trumma är "bara" bromsarna och då kan man köra till en verkstad. Men förnuft och testa bromsarna INNAN en skarp situation uppstår. Typ tvärnit genast den rullar 10km/h.
Senast redigerat av Mossan1 (3 december )

6 168 Inlägg
3 december
#11
Ta bort trumman!
på bild 1 ser man ju inget fett och det ser ut som en lagerbana längst ut...mysko!


4 478 Inlägg
3 december
#12
Borde vara ett kompaktlager,därav inget fett!


Sök