Ska precis köra iväg 30 mil ner till malmö och gjorde lite rutinkontroll på bilen. Jag kollade oljestickan och oljenivå såg perfekt ut samt att oljan var klar och fin. Inget fel där.
Skruvade sen loss locket till oljepåfyllningen på motorn och där var det ljusbrun gegga.
Är det ett akut problem??? Se bild nedan.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 17 timmar sedan)
Det såg ju rätt mycket ut där nere, men annars om man bara har lite brun-grått kladd på locket så kan det vara korta körningar på vintern och det bildas fukt som inte hinner värmas bort. Brukar försvinna om man bara torkar rent locket och kör den ordentligt varm, typ en 30 mils resa (Med reservation för att det kan vara ngt annat om det är mycket nere i motorn, typ topp-packning så du fått in vatten i oljan).
Det såg ju rätt mycket ut där nere, men annars om man bara har lite brun-grått kladd på locket så kan det vara korta körningar på vintern och det bildas fukt som inte hinner värmas bort. Brukar försvinna om man bara torkar rent locket och kör den ordentligt varm, typ en 30 mils resa (Med reservation för att det kan vara ngt annat om det är mycket nere i motorn, typ topp-packning så du fått in vatten i oljan).
Jag tänkte också på topplockspackningen. Men borde isf inte stickan visat samma gråbruna färg och gegga isf?
helt normalt.. det är mycket fukt ute då blir det så där direkt.. det man ska oroa sig för är att all olja på stickan är i den färgen.. då har man problem
Som sagt, så där kan det bli av lite kortkörningar så här års.
Försvinner ingen kylvätska så hade jag kört dom 30milen. Ser säkert helt normalt ut efteråt.
Har kylvätska försvunnit finns anledning till försiktighet.
Kylvätska försvinner, men jag har hittat ett rör som läcker och man ser på marken att det läcker från det röret. Det läcker väldigt lite så jag får fylla på med en liter en gång per halvår typ.