2762
Sök

Hjälp! Ljusbrun gegga under oljepåfyllningslocket.

94 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#1
Ska precis köra iväg 30 mil ner till malmö och gjorde lite rutinkontroll på bilen. Jag kollade oljestickan och oljenivå såg perfekt ut samt att oljan var klar och fin. Inget fel där.

Skruvade sen loss locket till oljepåfyllningen på motorn och där var det ljusbrun gegga.

Är det ett akut problem???
Se bild nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242283/242283-6bf7c1efa285c2666dc0ca87f7e65d5f.jpg
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 18 timmar sedan)

266 Inlägg
för 18 timmar sedan
#2
Det såg ju rätt mycket ut där nere, men annars om man bara har lite brun-grått kladd på locket så kan det vara korta körningar på vintern och det bildas fukt som inte hinner värmas bort. Brukar försvinna om man bara torkar rent locket och kör den ordentligt varm, typ en 30 mils resa smile (Med reservation för att det kan vara ngt annat om det är mycket nere i motorn, typ topp-packning så du fått in vatten i oljan).


94 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#3
JN1975 skrev:
Det såg ju rätt mycket ut där nere, men annars om man bara har lite brun-grått kladd på locket så kan det vara korta körningar på vintern och det bildas fukt som inte hinner värmas bort. Brukar försvinna om man bara torkar rent locket och kör den ordentligt varm, typ en 30 mils resa smile (Med reservation för att det kan vara ngt annat om det är mycket nere i motorn, typ topp-packning så du fått in vatten i oljan).

Jag tänkte också på topplockspackningen. Men borde isf inte stickan visat samma gråbruna färg och gegga isf?

Forummoderator
18 041 Inlägg
för 18 timmar sedan
#4
Är oljan på stickan fin i färgen ser jag inget akut problem. Jag hade kört till Malmö med den bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Är oljan på stickan fin i färgen ser jag inget akut problem. Jag hade kört till Malmö med den bilen.

Japp, fin och svartbrun. Inte geggigt eller gummiaktig.

Diagnostekniker
2 757 Inlägg
3 252 Inlägg
för 12 timmar sedan
#7
Som sagt, så där kan det bli av lite kortkörningar så här års.

Försvinner ingen kylvätska så hade jag kört dom 30milen. Ser säkert helt normalt ut efteråt.

Har kylvätska försvunnit finns anledning till försiktighet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
för 10 timmar sedan
#8
helt normalt..   det är mycket fukt ute då blir det så där direkt..  det man ska oroa sig för är att all olja på stickan är i den färgen.. då har man problem

Kör fort så hinner inget hända...

KARLSSON
116 Inlägg
för 9 timmar sedan
#9
bara kondens och olja, blir så på vintern.
har detta på min V70 också


94 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Som sagt, så där kan det bli av lite kortkörningar så här års.

Försvinner ingen kylvätska så hade jag kört dom 30milen. Ser säkert helt normalt ut efteråt.

Har kylvätska försvunnit finns anledning till försiktighet.

Kylvätska försvinner, men jag har hittat ett rör som läcker och man ser på marken att det läcker från det röret. Det läcker väldigt lite så jag får fylla på med en liter en gång per halvår typ.


Sök