2811
Sök

Utrustning då och nu.

Forummoderator
18 060 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Ni som är äldre eller ni som råkar gilla 90-talsbilar... Det var större skillnad för. Min första bil (Audi 100 -89) hade manuell chocke, inga elhissar, ingen ABS, ingen AC, ingen CD-spelare, ingen servo heller vill jag minnas. Farthållare? Haha! Kul! Nix. C-lås fanns! En mycket effektiv värmeanläggning fanns med. Det är något många moderna bilar saknar.

I dagens läge känns det som skillnaderna har minskat. Lyxbilar som stora MB osv kan nog lastas ner med utrustning men vanliga bilar för vanligt folk som inte går som tjänstebilar?

Vad har ni för krav vid bilbyte? Sist var mitt: klimatanläggning, automatlåda och keyless vilket jag numera har. Farthållare så klart men säg den bil som inte har det numera? Jag vägrar skinnklädsel. Men det fanns inte ens som tillval så inget problem.

På tal om CD-spelare så saknas det...

EDIT: Kom ni ihåg tygfickan med massa fack i som man monterade på solskyddet? Där kunde man ha sina CD-skivor!
Senast redigerat av Hybrid_ (för 11 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 371 Inlägg
för 11 timmar sedan
Något jag absolut saknade förr var "bra" ljudsystem original. Åkt mycket nya bilar och vissa påminner fortfarande om 90tals ljud.. det var viktigt vid senaste bytet att ljudet och bränsle värmare med fjärr var viktigt.

Dom flesta "större" familjebilar har numera acc och farthållare standard så det var inget prio att leta efter det direkt hehe..

Edit: automat såklart ..
Senast redigerat av Presidento (för 11 timmar sedan)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 168 Inlägg
för 11 timmar sedan
Måste ha varit en 90 hästars version du haft med förgasare (alla 90 hästars 4cyl hade förgasare) eftersom du hade choke .
Jag har också en Audi 100 ,fast med 5cyl insprutningsmotor som gått 41000mil. Ingen ABS, ingen A/C och inga elektriska sidorutor eller backspeglar.Det som är bra är den låga försäkringskostnaden (ca 2000:- om året för halvförsäkring) och ingen vägskatt. Sen är den lättmeckad då det finns gott om plats i motorrummet så man kommer åt att fixa saker. Senast i höstas bytte jag vevaxel och vevstakslager (fast det inte behövdes) och innan dess styrväxel då den läckte. -Saknar jag något så är det A/C, krockkudde och automatlåda.
Stolarna är sedan några år utbytta till original Audi sportstolar i svart läder från Rekaro tagna från en Audi 100 från 1996 på skroten och ratten är tillbakaflyttad ca 10cm så jag sitter perfekt med mina 188cm.  När det gäller ljud är jag inte intresserad av sånt då jag bara lyssnar på P1 eller möjligen P2 när jag kör. Värmen i bilen är numera mycket bra då jag bytte värmeelement för två år sedan på grund av läckage i det som satt i original.
Så jag är mycket nöjd och skulle aldrig byta mot en nyare bil!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f77456f1c4d317100b6163a07c52d345.jpg
Senast redigerat av jaka54 (för 11 timmar sedan)

6 102 Inlägg
för 11 timmar sedan
Jag kör ju Suzuki Jimny så jag har uppenbarligen inga större krav på utrustning.

Forummoderator
18 060 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Måste ha varit en 90 hästars version du haft med förgasare (alla 90 hästars 4cyl hade förgasare) eftersom du hade choke .
Jag har också en Audi 100 ,fast med 5cyl insprutningsmotor som gått 41000mil. Ingen ABS, ingen A/C och inga elektriska sidorutor eller backspeglar.Det som är bra är den låga försäkringskostnaden (ca 2000:- om året för halvförsäkring) och ingen vägskatt. Sen är den lättmeckad då det finns gott om plats i motorrummet så man kommer åt att fixa saker. Senast i höstas bytte jag vevaxel och vevstakslager (fast det inte behövdes) och innan dess styrväxel då den läckte. -Saknar jag något så är det A/C, krockkudde och automatlåda.
Stolarna är sedan några år utbytta till original Audi sportstolar i svart läder från Rekaro tagna från en Audi 100 från 1996 på skroten och ratten är tillbakaflyttad ca 10cm så jag sitter perfekt med mina 188cm.  När det gäller ljud är jag inte intresserad av sånt då jag bara lyssnar på P1 eller möjligen P2 när jag kör. Värmen i bilen är numera mycket bra då jag bytte värmeelement för två år sedan på grund av läckage i det som satt i original.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-f77456f1c4d317100b6163a07c52d345.jpg

Där är den ja! Den lever än! Riktigt att jag hade en 90hk 4-cyl. När jag fick den i samband med körkortet 1992 så hade den rullat knappt 2800 mil. Det var en trög jävel. Men den var väldigt snål! Även med dagens mått mätt. Kunde väl rulla på 0,65 l/mil. Efter denna köpte jag min första bil med automatlåda. Efter det var jag fast i det träsket.

I dagens läge är en bil med manuell låda mindre värd än motsvarande automatbil. Även där har det ändrat sig. Men förr drog ju automatbilarna väldigt mycket. Det var då det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 402 Inlägg
för 10 timmar sedan
har kvar min första bil,, granada cosworthen,, smile jag vill ha halvskinn, adaptiv farthållare, blis, backkamera, p sensorer eluppvärmd ratt samt eluppvärmd vindruta, keyless, xenon/led, acc är ju std i större familjebilar,
det jag INTE är sugen på är elektrisk dragkrok eller elektrisk skuff,,

Gorgilus addictus
4 758 Inlägg
för 10 timmar sedan
Rattvärme är det absolut viktigaste kravet jag. När man väl haft det så vill man inte vara utan det smile
Men även adaptiv farthållare är något jag verkligen gillar, riktigt bekvämt.

Men något som jag gärna ser att nästa bil har, men inget krav, är digitalt instrumentkluster. Haft det dom två senaste bilarna och gillar det smile

Allt för den där jävla hatten!

7 402 Inlägg
för 10 timmar sedan
THEBADGUY skrev:
Rattvärme är det absolut viktigaste kravet jag. När man väl haft det så vill man inte vara utan det smile
Men även adaptiv farthållare är något jag verkligen gillar, riktigt bekvämt.

Men något som jag gärna ser att nästa bil har, men inget krav, är digitalt instrumentkluster. Haft det dom två senaste bilarna och gillar det smile

brukar ju finnas i mätarhuset,, har både ock i 2 av mina Mondeo  smile
Senast redigerat av granadadr (för 10 timmar sedan)

Forummoderator
18 060 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Digital hastighetsmätare i skärmarna har jag. Och Badguy har en poäng där! Det är bra. Tittar aldrig på visarna. Rattvärme är gott men lät ÅF eftermontera en dieselvärmare i bilen innan leverans. Den startas via fjärren ca 20 minuter innan jag ska åka. Då är både kupé och ratt varma. Kan man köpa en ny bil idag som inte har stolsvärme?

Backkameran saknar skydd/rengöring. Det stör mig ibland. Men nu pratar vi I-landsproblem på riktigt. Bilen har backspeglar...

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
för 9 timmar sedan
ac/ecc är ju krav   sen manuell låda så klart..  något annat riskerar bara att bli dyrt..
sen är det ju trevligt med eluppvärmda backspeglar och elhissar fram.   resten är strunt samma.. 
gärna en bra stereo men då får man ju hoppa orginal och gå direkt på eftermarknads för orginal har och kommer aldrig bli lika bra

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
för 9 timmar sedan
jaka54 skrev:

p1 och p2?  antar att du är  över 65år gammal .. 
aldrig hört något bra på dessa kanaler  inte heller p3    p4 har jag alltid på när jag jobbar men enbart pga trafikuppdateringarna den kanalen är på.

Kör fort så hinner inget hända...

7 402 Inlägg
för 9 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
Digital hastighetsmätare i skärmarna har jag. Och Badguy har en poäng där! Det är bra. Tittar aldrig på visarna. Rattvärme är gott men lät ÅF eftermontera en dieselvärmare i bilen innan leverans. Den startas via fjärren ca 20 minuter innan jag ska åka. Då är både kupé och ratt varma. Kan man köpa en ny bil idag som inte har stolsvärme?

Backkameran saknar skydd/rengöring. Det stör mig ibland. Men nu pratar vi I-landsproblem på riktigt. Bilen har backspeglar...

det bästa med Vag dem har skyddade backkameror,, att inte fler bilmärken apar efter förstår jag inte? dem apar ju efter Teslas handtag på löpande band,, tot värdelöst i is å snö wink

Administratör
11 946 Inlägg
för 9 timmar sedan
1) Head up-display

2) Helljus med automatisk ljusbildsreglering. Inte bara tänder och släcker helljuset automatiskt, utan bländar av bara där t.ex. den mötande bilen är, och kör helljus runt om.

Jag hade det först i en Audi, och det var mer häftigt än bra. Väldigt många blinkade på mig för att jag bländade de. Sen hade jag det i min BMW F11 2016. Det var bättre i den mån att det inte bländande mötande lika mycket, men däremot var den inte lika effektiv, och bilen valde hellre halvljus än helljus i många situationer.

Nu har jag Digital Light som Mercedes kallar det, och det är i det närmaste magiskt. Ljusstarkt, och bilen framför hamnar i en kolsvart ruta, med helljus runt omkring. Aldrig någon som blinkar på mig heller.

3) Ljudanläggningen. Är ingen audiofil på något vis egentligen, men det ska låta bra då jag lyssnar mycket på musik smile

Mina tre "krav" numera. Känns som ganska lyxiga krav, men det är saker som verkligen sätter guldkant tycker jag.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Forummoderator
26 368 Inlägg
för 7 timmar sedan
Första köpta bilen var en röd Honda Civic, hatchback -89. (samma som är upplagd här)

Den hade ingen ABS, AC eller antispinn. Inte heller elmanövrerade fönsterhissar eller styrservo. Tror jag köpte den med en gammal kassettstereo.
Men den hade förhållandevis små hjul så det gick ändå hyfsat lätt att styra, plus att den gick fruktansvärt billigt.
Hade dock inte velat krocka i den, men så tänkte man ju inte då.

Kraven jag hade vid köp av ny(are) bil senast var: AC, kombi, dragkrok och automat. Det sista ett krav från min hustru eftersom hon då hade tänkt sig börja övningsköra. Nu blev det inget av detta när bilen väl var införskaffad men äh..

Kikade länge efter en SAAB 9-3 XWD men det blev till slut en Volvo V60 i stället.

Absolut inte ledsen över att V60:in visade sig ha keyless (upptäcktes av en slump) och elstol på förarsidan.
Resten är bara ett stort plus.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 257 Inlägg
för 7 timmar sedan
granadadr skrev:
har kvar min första bil,, granada cosworthen,, smile jag vill ha halvskinn, adaptiv farthållare, blis, backkamera, p sensorer eluppvärmd ratt samt eluppvärmd vindruta, keyless, xenon/led, acc är ju std i större familjebilar,
det jag INTE är sugen på är elektrisk dragkrok eller elektrisk skuff,,

Ursäkta en gammal gubbe men vad är "blis"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 761 Inlägg
för 7 timmar sedan
Äh, finns för många finesser i dagens bilar.
Det jag stör mig allra mest på är att de skall plinga och pipa på mig för minsta lilla.. men det är ju gött med rattvärme och digitalt cluster.

Snackar vi en tråkig A>B-bil så är jag nöjd så länge jag får en fungerande A/C.
Framåt vårkanten så blir det ny brukis för mig, och då blir det en S40 2.0t -03/04. smile
Är även på lite halvjakt efter en Sierra efi Pinto som framtida projekt, och dom vet ni, dom har eluppvärmd vindruta!

Up the RA

6 102 Inlägg
för 6 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Äh, finns för många finesser i dagens bilar.
Det jag stör mig allra mest på är att de skall plinga och pipa på mig för minsta lilla..

Ja, det är fruktansvärt jobbigt. I suzukin blir det felmeddelande från TPMS när man man kört långt med terrängdäcken, då slutar det fungera. Sedan piper och plingar det när  kameran till lane assist och skyltscannern inte ser ordentligt, som det blir när det regnar mycket, är imma på rutan eller man har skrapat is för dåligt framför. Väldigt irriterande att det skall plinga i onödan och den dagen något viktigt händer kanske man inte reagerar på plinget för att man är så avtrubbad

Forummoderator
18 060 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Benny: "BLIS står för Blind Spot Information System och lanserades ursprungligen 2004 för att varna förare för fordon som befinner sig i döda vinkeln". Mycket praktiskt. Dock inte idiotsäkert då en förare av en större SUV fick erfara detta framför mig för några veckor sedan då bilen framför mig som låg i innerfil hade en låg släpkärra efter bilen. Det blev en smula rörigt där.

Sen har vi avdelningen eftermonterad extrautrustning. Fruns lilla bil från 2016 hade ingen stereo med BT. Köpte då en Android-stereo med 9" skärm som var anpassad för den lilla Suzukin. Den var markant kraftigare i uteffekt än den originalmonterade så ljudet blev mycket bättre i bilen! Sen puttade jag i ett billigt USB-minne fyllt med 6-7 filmer i stereon. Idag ville frun åka och handla godis men bad mig följa med och gå in i butiken då hon inte var sugen på att byta kläder.

Väl i bilen kom jag ihåg USB-stickan... Kunde se på Polisskolan 1 i bilen när hon körde. Lite kul är det!

Sök