Hybrid_ skrev:Långt inlägg på gång... Jag kommer säkert spåra ur.
Jag har en eftermonterad Webasto i min bil. Oklart vilken typ av batteri det är. Original. Cutout är satt på standard 30 minuter. Brukar köra den ca 20 minuter innan avfärd. Inga problem hittills. (Nej, den startas inte om jag bara ska åka till affären 5-6 minuter bort). När värmaren startar drar den rejält med ström! Väl i drift drar den inte mycket. I TS fall tyder det på att batteriet inte klarar hålla spänningen uppe vid belastning trots att det är fulladdat. Orsaken till det är nog att en cell i batteriet är trasig. TS har nog rätt i att det är kass helt enkelt.
Jag hanterar stora mängder batterier i mitt jobb. Felaktiga som är nya förekommer. Just siffran 11,88V tyder på en felaktig cell. Därmed inte sagt att bilen inte kan starta på den spänningen. Startmotorn vill ha cirka 9-10V. Kraften från de friska 5 cellerna räcker. Men värmaren blir ju förbannad då den mäter spänning och inte tillgänglig kapacitet. Bilens elektronik kan vara spänningskänslig och då startar den inte. Varierar mellan olika bilar.
TS dra även upp Biltemas batteriprovare. Tja? Den är bra. Använder den flitigt i jobbet. (På vissa sidor heter den SEALAY BT-15 och kostar 2298:- spänn men det är samma pryl så köpte biltemas)
Så ser den ut:
Den försöker även rekommendera åtgärder:
Ibland är batteriet dåligt:
Sen tycker jag givetvis att det är bra att du är "HÖGSKOLEUTBILDD INOM ELTEKNIK". Jag är själv högvoltstekniker inom bilindustrin. Kul för oss? Vi tjänar ju rejält med pengar. Så varför köpte du en antik "vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd" istället för en fabriksny bil? Min burk är från 2024. Mycket praktiskt. Garanti. Rekommenderas.
Ja du spårade ur, just som du varslade om.
Jag köper vad jag vill och kör vad jag vill.
Denna VW går perfekt, ser ut som ny och jag har tidigare haft T6 med en "fyra" som jag inte gillade på samma sätt.
För dåligt vrid, orkar sämre trots höga varv.
Båda 4-motion och manuella. (Undviker deras automater)
Jag har två andra bilar, en stor husbil och en äldre liten Fiat som jag inte kan slitas från, bara går, diesel 0,45 L/milen
och visst, jag har råd att köpa ny bil, eller flera, men lägger hellre pengar på annat.
Pangsjonär sen 10 år, och har "bränt" mycket pengar förr på biljävlar, så blev mer ekonomisk på äldre dar.
Sen om du känner till batteriprovaren, min poäng är klar för ett barn, det är skit-temas SERVICE jag skriver om
Jag kör inte 28 mil för att få ett batteri testat av halvidioter som direkt per telefon berättar att det är vad de är
(underförstått) -två gånger.
Och massor med kunder menar att deras garantier är ett skämt, särskilt på batterierna.
Du har rätt i att man kör bara webaston 15 - 20 minuter, sen är motorn tillräckligt varm. Den jag har fortsätter gå
som hjälpvärmare tills bilen nått arbetstemp.
Att ha ström till detta är ju en baggis om allt är ok.
Värmaren drar i snitt ca 3,5 A, ca 7 vid glödning, sen mycket mindre, men också en bränslepump och vattenpump.
Körd 30 minuter, som sällan behövs ger mao en förbrukning om under TVÅ amperetimmar.
Någon som behöver hjälp att räkna?
Jag har förr haft en plåtis husbil med bara en enda webasto för boutrymmet och styrhytt och motor.
Jag vet mao vad de drar. Där går den kontinuerligt hela nätter på vintern. Det klarar man om man vet vad som gäller.
Ingen som klarat att klicka på länken längst upp?
Folk kan varken läsa eller klicka på en länk?
Hur må det då vara med grunder i enkel likströmslära?
Det är nämligen 7 mil enkel väg från mitt hus till skittema i Gävle.
Det ska köras dit två gånger t.o.r. eftersom dessa stolpskott vägrar använda sin fantastiska test-apparat.
Dessutom måste man först ha köpt ett märkesbatteri så man kommer hem igen.
Annars åka dubbla bilar.
Batteriet åker samma väg som ett gäng gamla i källaren - till skroten
Det du, det har jag råd med.
Sen bara skippa denna inrättning som förr kallades "Feltema" men kanske passar bättre med "knastema".
Senast redigerat av Subtext (14 december )
0
0
0
0