2458
Sök

Biltemas batterier ??

143 Inlägg
14 december
Trådstartare
#21
Hybrid_ skrev:
Långt inlägg på gång... Jag kommer säkert spåra ur.

Jag har en eftermonterad Webasto i min bil. Oklart vilken typ av batteri det är. Original. Cutout är satt på standard 30 minuter. Brukar köra den ca 20 minuter innan avfärd. Inga problem hittills. (Nej, den startas inte om jag bara ska åka till affären 5-6 minuter bort). När värmaren startar drar den rejält med ström! Väl i drift drar den inte mycket. I TS fall tyder det på att batteriet inte klarar hålla spänningen uppe vid belastning trots att det är fulladdat. Orsaken till det är nog att en cell i batteriet är trasig. TS har nog rätt i att det är kass helt enkelt.

Jag hanterar stora mängder batterier i mitt jobb. Felaktiga som är nya förekommer. Just siffran 11,88V tyder på en felaktig cell. Därmed inte sagt att bilen inte kan starta på den spänningen. Startmotorn vill ha cirka 9-10V. Kraften från de friska 5 cellerna räcker. Men värmaren blir ju förbannad då den mäter spänning och inte tillgänglig kapacitet. Bilens elektronik kan vara spänningskänslig och då startar den inte. Varierar mellan olika bilar.

TS dra även upp Biltemas batteriprovare. Tja? Den är bra. Använder den flitigt i jobbet. (På vissa sidor heter den SEALAY BT-15 och kostar 2298:- spänn men det är samma pryl så köpte biltemas)

Så ser den ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-560494c510a3b86de0f378b0eec55af6.jpg

Den försöker även rekommendera åtgärder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-39d9f706f008a40f646756829502dcdb.jpg

Ibland är batteriet dåligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1f3819cdd0af9253816eb4303283978f.jpg

Sen tycker jag givetvis att det är bra att du är "HÖGSKOLEUTBILDD INOM ELTEKNIK". Jag är själv högvoltstekniker inom bilindustrin. Kul för oss? Vi tjänar ju rejält med pengar. Så varför köpte du en antik "vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd" istället för en fabriksny bil? Min burk är från 2024. Mycket praktiskt. Garanti. Rekommenderas.

Ja du spårade ur, just som du varslade om.
Jag köper vad jag vill och kör vad jag vill.
Denna VW går perfekt, ser ut som ny och jag har tidigare haft T6 med en "fyra" som jag inte gillade på samma sätt.
För dåligt vrid, orkar sämre trots höga varv.
Båda 4-motion och manuella.  (Undviker deras automater)
Jag har två andra bilar, en stor husbil och en äldre liten Fiat som jag inte kan slitas från, bara går,  diesel 0,45 L/milen
och visst, jag har råd att köpa ny bil, eller flera, men lägger hellre pengar på annat.
Pangsjonär sen 10 år, och har "bränt" mycket pengar förr på biljävlar, så blev mer ekonomisk på äldre dar.
Sen om du känner till batteriprovaren, min poäng är klar för ett barn, det är skit-temas SERVICE jag skriver om
Jag kör inte 28 mil för att få ett batteri testat av halvidioter som direkt per telefon berättar att det är vad de är
(underförstått) -två gånger.
Och massor med kunder menar att deras garantier är ett skämt, särskilt på batterierna.
Du har rätt i att man kör bara webaston 15 - 20 minuter, sen är motorn tillräckligt varm. Den jag har fortsätter gå
som hjälpvärmare tills bilen nått arbetstemp.
Att ha ström till detta är ju en baggis om allt är ok.
Värmaren drar i snitt ca 3,5 A,  ca 7 vid glödning, sen mycket mindre, men också en bränslepump och vattenpump.
Körd 30 minuter, som sällan behövs ger mao en förbrukning om under TVÅ amperetimmar.
Någon som behöver hjälp att räkna?
Jag har förr haft en plåtis husbil med bara en enda webasto för boutrymmet och styrhytt och motor.
Jag vet mao vad de drar. Där går den kontinuerligt hela nätter på vintern. Det klarar man om man vet vad som gäller.

Ingen som klarat att klicka på länken längst upp?
Folk kan varken läsa eller klicka på en länk?
Hur må det då vara med grunder i enkel likströmslära?
Det är nämligen 7 mil enkel väg från mitt hus till skittema i Gävle.
Det ska köras dit två gånger t.o.r.  eftersom dessa stolpskott vägrar använda sin fantastiska test-apparat.
Dessutom måste man först ha köpt ett märkesbatteri så man kommer hem igen.
Annars åka dubbla bilar.
Batteriet åker samma väg som ett gäng gamla i källaren - till skroten
Det du, det har jag råd med.
Sen bara skippa denna inrättning som förr kallades "Feltema" men kanske passar bättre med "knastema".
Senast redigerat av Subtext (14 december )


143 Inlägg
14 december
Trådstartare
#22
Subtext skrev:
Hybrid_ skrev:
Långt inlägg på gång... Jag kommer säkert spåra ur.

Jag har en eftermonterad Webasto i min bil. Oklart vilken typ av batteri det är. Original. Cutout är satt på standard 30 minuter. Brukar köra den ca 20 minuter innan avfärd. Inga problem hittills. (Nej, den startas inte om jag bara ska åka till affären 5-6 minuter bort). När värmaren startar drar den rejält med ström! Väl i drift drar den inte mycket. I TS fall tyder det på att batteriet inte klarar hålla spänningen uppe vid belastning trots att det är fulladdat. Orsaken till det är nog att en cell i batteriet är trasig. TS har nog rätt i att det är kass helt enkelt.

Jag hanterar stora mängder batterier i mitt jobb. Felaktiga som är nya förekommer. Just siffran 11,88V tyder på en felaktig cell. Därmed inte sagt att bilen inte kan starta på den spänningen. Startmotorn vill ha cirka 9-10V. Kraften från de friska 5 cellerna räcker. Men värmaren blir ju förbannad då den mäter spänning och inte tillgänglig kapacitet. Bilens elektronik kan vara spänningskänslig och då startar den inte. Varierar mellan olika bilar.

TS dra även upp Biltemas batteriprovare. Tja? Den är bra. Använder den flitigt i jobbet. (På vissa sidor heter den SEALAY BT-15 och kostar 2298:- spänn men det är samma pryl så köpte biltemas)

Så ser den ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-560494c510a3b86de0f378b0eec55af6.jpg

Den försöker även rekommendera åtgärder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-39d9f706f008a40f646756829502dcdb.jpg

Ibland är batteriet dåligt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1f3819cdd0af9253816eb4303283978f.jpg

Sen tycker jag givetvis att det är bra att du är "HÖGSKOLEUTBILDD INOM ELTEKNIK". Jag är själv högvoltstekniker inom bilindustrin. Kul för oss? Vi tjänar ju rejält med pengar. Så varför köpte du en antik "vw transporter kombi -09, 5-cyl 4wd" istället för en fabriksny bil? Min burk är från 2024. Mycket praktiskt. Garanti. Rekommenderas.

Ja du spårade ur, just som du varslade om.
Jag köper vad jag vill och kör vad jag vill.
Denna VW går perfekt, ser ut som ny och jag har tidigare haft T6 med en "fyra" som jag inte gillade på samma sätt.
För dåligt vrid, orkar sämre trots höga varv.
Båda 4-motion och manuella.  (Undviker deras automater)
Jag har två andra bilar, en stor husbil och en äldre liten Fiat som jag inte kan slitas från, bara går,  diesel 0,45 L/milen
och visst, jag har råd att köpa ny bil, eller flera, men lägger hellre pengar på annat.
Skitbilar har jag skänkt till Ukraina. De tar vad som helst med 4wd. Senast en Transit -08
Pangsjonär sen 10 år, och har "bränt" mycket pengar förr på biljävlar, så blev mer ekonomisk på äldre dar.
Sen om du känner till batteriprovaren, min poäng är klar för ett barn, det är skit-temas SERVICE jag skriver om
Jag kör inte 28 mil för att få ett batteri testat av halvidioter som direkt per telefon berättar att det är vad de är
(underförstått) -två gånger.
Och massor med kunder menar att deras garantier är ett skämt, särskilt på batterierna.
Du har rätt i att man kör bara webaston 15 - 20 minuter, sen är motorn tillräckligt varm. Den jag har fortsätter gå
som hjälpvärmare tills bilen nått arbetstemp.
Att ha ström till detta är ju en baggis om allt är ok.
Värmaren drar i snitt ca 3,5 A,  ca 7 vid glödning, sen mycket mindre, men också en bränslepump och vattenpump.
Körd 30 minuter, som sällan behövs ger mao en förbrukning om under TVÅ amperetimmar.
Någon som behöver hjälp att räkna?
Jag har förr haft en plåtis husbil med bara en enda webasto för boutrymmet och styrhytt och motor.
Jag vet mao vad de drar. Där går den kontinuerligt hela nätter på vintern. Det klarar man om man vet vad som gäller.

Ingen som klarat att klicka på länken längst upp?
Folk kan varken läsa eller klicka på en länk?
Hur må det då vara med grunder i enkel likströmslära?
Det är nämligen 7 mil enkel väg från mitt hus till skittema i Gävle.
Det ska köras dit två gånger t.o.r.  eftersom dessa stolpskott vägrar använda sin fantastiska test-apparat.
Batteriet åker samma väg som ett gäng gamla i källaren - till skroten
Det du, det har jag råd med.
Sen bara skippa denna inrättning som förr kallades "Feltema" men kanske passar bättre med "knastema".


532 Inlägg
14 december
#23
fick du inte bra respons på rejsa så du fick starta en tråd härinne oxå om ditt jävla batteri  ?
om du nu är en så fantasktisk högt utbilda el gubbe, varför köpte du då ett biltema batteri ?
då borde du ju ha kunde räkna ut med r-v-n att dom inte är bra
bara priset säger att det inte är ett super batteri, kolla va såna batterier koster på typ batteri bolaget.
men ok ursäkta mej för du vill nock inte diskutera med mej heller, då jag inte är super dupper el kille men bara en simpel snickare

143 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#24
här är jag inte för att diskutera med slynglar / dårar.

Jag behöver inte förklara, men det var inte jag som köpte batteriet
utan föregående ägare, och jag övertog det med garantikvittot.
Sen kan du stoppa upp ditrt rejsa i skallen, för det är det tomt.

Där är jag inte medlem, vad det nu är för ställe.


Administratör
11 946 Inlägg
för 10 timmar sedan
#25
Subtext skrev:
här är jag inte för att diskutera med slynglar / dårar.

Jag behöver inte förklara, men det var inte jag som köpte batteriet
utan föregående ägare, och jag övertog det med garantikvittot.
Sen kan du stoppa upp ditrt rejsa i skallen, för det är det tomt.

Där är jag inte medlem, vad det nu är för ställe.

Nu tar vi det lilla lugna. Ska du vara kvar här så bör tonen ändras till det trevligare hållet. Det finns ingen anledning att skriva sådär.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 002 Inlägg
för 10 timmar sedan
#26
Subtext skrev:
här är jag inte för att diskutera med slynglar / dårar.

Jag behöver inte förklara, men det var inte jag som köpte batteriet
utan föregående ägare, och jag övertog det med garantikvittot.
Sen kan du stoppa upp ditrt rejsa i skallen, för det är det tomt.

Där är jag inte medlem, vad det nu är för ställe.

Du fick garanterat inga julklappar.

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 060 Inlägg
för 9 timmar sedan
#27
Slyngel? Intressant. En slyngel är inte så gammal. Jag är tveksam till att en sådan de facto vet vad "Slyngel" Betyder? Dåre? Nja, känner mig väl inte som en dåre. Kanske saknas sjukdomsinsikt? Jag har en jobbtitel som mindre än 200 personer i landet får lova att bruka. Dåre ingår inte i denna.

Som Chrizz föreslår: Tagga ner käre bror.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 427 Inlägg
för 8 timmar sedan
#28
Subtext skrev:
Dessutom måste man först ha köpt ett märkesbatteri så man kommer hem igen.

Struntprat. En startbooster för att starta bilen, sen tar generatorn över och det går finfint att köra hem igen... Förutsatt att man inte får motorstopp eller är dum nog och frivilligt stänger av bilen längs vägen wink
Det är så min 945a rullar runt nu, det enda friska batteri jag har kvar bor i V70in och jag är alldeles för slö för att flytta runt på det - och alldeles för snål för att köpa ett nytt extra. big_smile
V70in har rullat under liknande omstängdigheter också, när dens batteri helt plötsligt gick sönder... På den tiden hade jag inte ens en booster, utan fick starta den mha. vägg-laddaren.

Eller är din bil en sån skrothög att den inte ens klarar av att drivas på generatorn. som normala bilar?


Forummoderator
18 060 Inlägg
för 8 timmar sedan
#29
Lucif3r skrev:
Subtext skrev:
Dessutom måste man först ha köpt ett märkesbatteri så man kommer hem igen.

Struntprat. En startbooster för att starta bilen, sen tar generatorn över och det går finfint att köra hem igen... Förutsatt att man inte får motorstopp eller är dum nog och frivilligt stänger av bilen längs vägen wink
Det är så min 945a rullar runt nu, det enda friska batteri jag har kvar bor i V70in och jag är alldeles för slö för att flytta runt på det - och alldeles för snål för att köpa ett nytt extra. big_smile
V70in har rullat under liknande omstängdigheter också, när dens batteri helt plötsligt gick sönder... På den tiden hade jag inte ens en booster, utan fick starta den mha. vägg-laddaren.

Eller är din bil en sån skrothög att den inte ens klarar av att drivas på generatorn. som normala bilar?

Hehe. Tips till subtext: Häng på en sådan här på bilen! Då finns det kräm så det räcker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-bacf0a9b1668a27eaf167f444055216c.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
för 8 timmar sedan
#30
Hybrid_ skrev:
Slyngel? Intressant. En slyngel är inte så gammal. Jag är tveksam till att en sådan de facto vet vad "Slyngel" Betyder? Dåre? Nja, känner mig väl inte som en dåre. Kanske saknas sjukdomsinsikt? Jag har en jobbtitel som mindre än 200 personer i landet får lova att bruka. Dåre ingår inte i denna.

Som Chrizz föreslår: Tagga ner käre bror.

jag känner mig som en dåre ganska ofta smile 

men ja man bör nog tagga ner lite när man blir så arg smile

Lucif3r skrev:
Subtext skrev:
Dessutom måste man först ha köpt ett märkesbatteri så man kommer hem igen.

Struntprat. En startbooster för att starta bilen, sen tar generatorn över och det går finfint att köra hem igen... Förutsatt att man inte får motorstopp eller är dum nog och frivilligt stänger av bilen längs vägen wink
Det är så min 945a rullar runt nu, det enda friska batteri jag har kvar bor i V70in och jag är alldeles för slö för att flytta runt på det - och alldeles för snål för att köpa ett nytt extra. big_smile
V70in har rullat under liknande omstängdigheter också, när dens batteri helt plötsligt gick sönder... På den tiden hade jag inte ens en booster, utan fick starta den mha. vägg-laddaren.

Eller är din bil en sån skrothög att den inte ens klarar av att drivas på generatorn. som normala bilar?

problemet blir när batteriet är väldigt förstört  då blir det intern kortslutning och risken för brand ökar =/
så man ska vara försiktig med att köra med dåliga batterier i längden..  men även jag själv har kört runt i 2års tid med ett batteri som klarade en uppstart  stängde man av direkt så gick inte bilen att starta smile  men rätt vad det är så blir det tvärkortis och man står där med ett batteri som börjar smälta.. inget bra alls

Kör fort så hinner inget hända...


Sök