2486
Sök

Vill du prenumerera på stolsvärme?

Administratör
11 946 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Fler och fler har mer eller mindre löjliga prenumerationer numera, men BMW har gått lite väl långt tycker jag (säkert andra också)....

Utöver helljusassistent och stjärtvärme har jag sett att man kan prenumerera på adaptivt m-sportchassi numera.

Alltså... jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Bilen utrustas alltså med ett avancerat dämparsystem, men du kan inte nyttja det om du inte betalar en månadsavgift.

Min fundering är vad som händer när ett sånt här dyrt system börjar krångla och behöver repareras, och man inte är prenumerant. Är det rimligt att behöva stå för kostnaden för något man inte använder, eller ens velat ha alls?

Edit: blev lite inspirerad av en annan utrustnings-tråd. Hoppas inte just det här diskuterats redan smile
Senast redigerat av chrizz (för 13 timmar sedan)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Ubåtsingenjör
7 326 Inlägg
för 13 timmar sedan
Nej det här är helt sjukt, fick för mig att de lagt ner denna satsningen med prenumerationer?

Administratör
11 946 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
SportPilot skrev:
Nej det här är helt sjukt, fick för mig att de lagt ner denna satsningen med prenumerationer?

Nä, jag fick upp det om adaptivt m-sportchassi häromdagen på Facebook. Reklam från BMW själva.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 103 Inlägg
för 12 timmar sedan
Att dom ens har kontakt med min bil så de kan styra saker gör mig förbannad. Det är helt vansinnigt, en utveckling åt fel håll.

Diagnostekniker
2 761 Inlägg
för 12 timmar sedan
Pengarna skall in, kunderna skall mjölkas.
Förenklar även i produktion.

Man får ju troligen redan betala för all utrustning vid köp ändå.
En grundutrustad 1-serie kostar ju liksom 380 plopp, och jag finner ingenting som rättfärdigar en sådan prislapp.

Up the RA

JDM Life Sweden
1 112 Inlägg
för 11 timmar sedan
Går inte dessa funktioner att låsa upp med Bimmercode?

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

6 103 Inlägg
för 11 timmar sedan
Rikard_Persson skrev:

Jag förutsätter att de jobbat väldigt hårt för att det skall vara omöjligt, för annars hade väl alla gjort det. Men jag vet inte.

JDM Life Sweden
1 112 Inlägg
för 11 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Rikard_Persson skrev:

Jag förutsätter att de jobbat väldigt hårt för att det skall vara omöjligt, för annars hade väl alla gjort det. Men jag vet inte.

Jag kunde låsa upp en mängd saker i min Supra som ej var tillgängliga så det förvånar mig inte om det går.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

6 103 Inlägg
för 11 timmar sedan
Rikard_Persson skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Rikard_Persson skrev:

Jag kunde låsa upp en mängd saker i min Supra som ej var tillgängliga så det förvånar mig inte om det går.

Helt otroligt. Då hade jag låst upp allting på det viset bara för att protestera, även om jag inte ens ville ha utrustningen. Sedan kanske man kan koppla ur bilens uppkoppling mot mobilnätet så de inte kan programmera bort grejerna igen

2 427 Inlägg
för 11 timmar sedan
Utmarks-Loke skrev:
Sedan kanske man kan koppla ur bilens uppkoppling mot mobilnätet så de inte kan programmera bort grejerna igen

Risken finns ju dock att bilen helt slutar fungera om den inte får "ringa hem" under X antal timmar/dygn/veckor. Jag vet inte om det finns någon modell som det faktiskt händer på, men RISKEN finns... Om inte helt sluta fungera, så kanske massvis med andra funktioner.. Nedsatt prestanda, högre förbrukning(because fuck you), ingen AC, ingen farthållare osv osv....

Det är en förjävlig utveckling. Jag tar hellre en gammal snål-utrustad bil - där utrustningen faktiskt krävde extra komponenter - än en ny låst bil där allt REDAN FINNS, bara det att det är låst i mjukvaran.

V70in min är ju precis på gränsen där... Färddator finns på alla, men den kan vara mjukvarulåst på exemplaren som "inte har den". MEN, färddatorn kräver ju fortfarande en ny, fysisk, sak för att fungera(vredet). Därav gränsfall för vad jag vill acceptera. Lite samma med stolvärmen, själva stolvärmen finns där(slingor, kablage, temp sensor), men modeller som "inte har" stolvärme saknar på/av-knapparna - igen, fysiska saker som saknas för att det ska fungera. (Och ja, det är så enkelt att bara gå till skroten och plocka 2 knappar och plugga in, det har jag gjort på min)

Ubåtsingenjör
7 326 Inlägg
för 10 timmar sedan
Lucif3r skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Sedan kanske man kan koppla ur bilens uppkoppling mot mobilnätet så de inte kan programmera bort grejerna igen

Risken finns ju dock att bilen helt slutar fungera om den inte får "ringa hem" under X antal timmar/dygn/veckor. Jag vet inte om det finns någon modell som det faktiskt händer på, men RISKEN finns... Om inte helt sluta fungera, så kanske massvis med andra funktioner.. Nedsatt prestanda, högre förbrukning(because fuck you), ingen AC, ingen farthållare osv osv....

Det är en förjävlig utveckling. Jag tar hellre en gammal snål-utrustad bil - där utrustningen faktiskt krävde extra komponenter - än en ny låst bil där allt REDAN FINNS, bara det att det är låst i mjukvaran.

V70in min är ju precis på gränsen där... Färddator finns på alla, men den kan vara mjukvarulåst på exemplaren som "inte har den". MEN, färddatorn kräver ju fortfarande en ny, fysisk, sak för att fungera(vredet). Därav gränsfall för vad jag vill acceptera. Lite samma med stolvärmen, själva stolvärmen finns där(slingor, kablage, temp sensor), men modeller som "inte har" stolvärme saknar på/av-knapparna - igen, fysiska saker som saknas för att det ska fungera. (Och ja, det är så enkelt att bara gå till skroten och plocka 2 knappar och plugga in, det har jag gjort på min)

Då sliter man ut ecun och dunkar in ett maxxecu ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 173 Inlägg
för 7 timmar sedan
målet är ju att man helt enkelt ska kunna stänga av ett fordon tex om man inte bes den eller glömt betala skatten eller ligger efter med billånet osv..

Kör fort så hinner inget hända...

6 103 Inlägg
för 56 minuter sedan
Growe skrev:
målet är ju att man helt enkelt ska kunna stänga av ett fordon tex om man inte bes den eller glömt betala skatten eller ligger efter med billånet osv..

Ja, eller om staten inte tycker om dig, det är kanske nästa steg...

Sök