2998
Sök

Bakrutetorkarmotor med hållare har lossnat i limningen mot glasrutan

6 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Hej. Har en Peugeot 206 2005 men jag tror inte att frågan är specifik för den modellen. Tyckte att bakrutetorkaren tog dåligt och kände på den. Den satt löst, men inte själva torkaren utan axeln. På den här bilen sitter torkarens axel genom ett hål i bakrutan, och själva bakrutan är öppningsbar om man t.ex. skulle vilja köra några längre brädor eller så så kan man öppna glasrutan medans resten av bakluckan är stängd. Ok, efter en hel del bök så kunde jag förstå varför. Själva torkarmotorn sitter på en metallhållare som i sin tur är fastlimmad på insidan av glasrutan. Hållaren har släppt (limmet har delat på sig) och därför så är allting löst. Det var bara själva torkaren (och en kabel till värmen i bakfönstret) som hindrade motor och hållare att falla ner i bagageutrymmet.

Nu till problemet, hur limmer man fast detta igen och vad för lim ska man ha. Det är 3 limpunkter i storlek av en 2/5 krona resp. ungefär. Det finns rester av limmet både på metallhållaren och på glaset och ytorna är inte släta utan kan användas för ihoppassning. Limmet är grått och ser något poröst ut men är hårt när man känner på resterna. Sticker man igenom axeln och trycker upp metallhållaren mot glaset så känner man, som sagt, tydligt vilket läge hållaren ska sitta i eftersom limdelarna då passar precis i varandra i ett visst läge.  Så jag tror att man kan få till det om man har ett bra fungerande lim och lite tvingar och jobbar lite försiktigt o s v.

Om man tar bort allt gammalt lim för att använda något nytt bra metall mot glas lim så tappar man ju inpassningen så jag tycker det verkar enklast att applicera nytt lim på det gamla limmet och då, som sagt, få passningen "gratis" m h a de gamla limresterna och sedan tvinga ihop m m men vilket lim skulle passa på det gamla limmet? Det gamla ser ju inte ut att vara tvåkomponentslim de brukar ju vara färglösa men det kanske fungerar ändå?

(Passningen är ju inte bara för torkarmotorn osv utan i metallhållaren sitter även bakfönstrets låsbygel. Den måste ju träffa låsmekanismen som sitter i själva bakluckan. Om man får för mycket felpassning (felvridning) på metallplattan så kan ju torkarmekanismen fungera men låsbygeln träffar inte låsmekansimen korrekt. Därför tror jag att det skulle underlätta mycket att kunna använda limresterna som inpassning. Och för att kunna använda tvingar så måste bakfönstret vara öppet så att de kan gå runt kanten och då är ju inte låsbygeln i kontakt med låsmekanismen så man kan se om den är på rätt plats)

Forummoderator
18 070 Inlägg
för 57 minuter sedan
Innan du börjar pyssla, jag tror inte det kommer hålla, så överväg att köpa en ruta med torkare som sitter fast på skroten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 170 Inlägg
för 32 minuter sedan
Man borde väl kunna använda samma lim som glasmästarna har när de limmar fast backspeglar på insidan av vindrutan.
Så hör med en glasmästare! -Annars måste man säga att fransmännen har kommit på en j...dum lösning!

Sök