3191
Sök

Biltemas snökedjor?

Administratör
11 949 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#1
Är de något att ha, eller är jag dumsnål?

Ska på i nödfall på en rwd mercedes när vi ska högt upp i landet senare i år.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

3 261 Inlägg
för 2 timmar sedan
#2
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Administratör
11 949 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 106 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
Jag tror det är biltemas kedjor jag har till min minitraktor, dock köpta för 10+ år sedan så det är kanske inte samma som de säljer nu. Men de har i alla fall en lite dum låsanordning med en gummistropp, som liksom allt billigt gummi åldras och spricker. Skadar inte att ha med sig en rulle ståltråd och en avbitare, eller buntband, för att fästa kedjorna lite extra. Sedan måste man alltid kolla att de ryms i hjulhuset för på moderna bilar är det ofta väldigt trångt mellan däcket och innerskärmen vid fullt fjädringsutslag, eller mot fjäderbenet.

5 703 Inlägg
för 24 minuter sedan
#5
Sålänge du håller dig till plogade vägar behöver du inte fundera på några snökedjor.

Kör bara!

Kör själv dubbfritt på min framhjulsdrivna Transporter just nu, går hur fint som helst.
Min bror kör dubbfritt på sin framhjulsdrivna Caddy utan bekymmer.

Dubben hjälper endast på ren is.


568 Inlägg
för 4 minuter sedan
#6
chrizz skrev:
Mossan1 skrev:
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

Hur långt norrut pratar vi? För om du bara ska "norrut" klarar du dig med sommardäck bara du kör smart och det inte är snöstorm.

Ska du ut i fjällen där man inte plogar ofta behöver du snökedjor, dubbade däck, vinsch och annat.

Jag hade tagit med en 5l hink med grus i bakluckan, spade, bogserlina och kanske någon gammal matta eller plastgrej man kan lägga under däcken för grepp i nödfall.

Professionell hatare


Sök