1905
Sök

Resa bort i 6 veckor. Tar ut batteriet. Ska jag ha det på underhållsladdning eller bara ladda upp det vid hemkomsten?

32 Inlägg
söndag 11:07
Trådstartare
#1
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Administratör
11 954 Inlägg
söndag 11:26
#2
Ladda upp det innan du åker och låt det stå bara. 6 veckor är inte så lång tid.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 013 Inlägg
söndag 12:00
#3
TRB skrev:
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Både 1 och 2 går bra. Inget är rätt eller fel.

VAG har världens bästa bilar.

32 Inlägg
måndag 16:43
Trådstartare
#4
candyweiss skrev:
TRB skrev:
Jag ska resa bort i 6 veckor så min Toyota Hiace (1991) blir stående stilla på utomhusparkering. Jag kommer att ta ut batteriet (ganska nyköpt).

Vilket alternativ är bäst?
1. Låta batteriet stå inomhus och vid hemkomst ladda upp batteriet.
2. Låta det stå inomhus i 6 veckor på underhållsladdning (CTEK laddare 3,6A).

Både 1 och 2 går bra. Inget är rätt eller fel.

Tack candyweiss!

3 265 Inlägg
måndag 18:44
#5
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Det är larm med kupeövervakning då. Kan finnas på en 1991 eventuellt, men går ju att låta bli att aktivera det.

Vad du gör av alla ovan förslag är eget val. Alla funkar.

7 459 Inlägg
för 15 timmar sedan
#6
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

* Voff voff *
10 669 Inlägg
för 13 timmar sedan
#7
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Administratör
11 954 Inlägg
för 12 timmar sedan
#8
Brådhis skrev:
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

Utomhus? Jag brukar åtminstone plocka in det. Även från husvagnen. Sen gör jag inget mer än att ladda upp det på våren innan det åker tillbaka där det ska vara.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

* Voff voff *
10 669 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
chrizz skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag inte göra något alls - om batteriet är i god kondition och fulladdat, möjligen lyfta av batterikabeln från minuspolen.

Samma här. Mitt batteri sitter i båten hela vintern med huvudbrytaren avslagen. Laddar det ibland en gång under vintern. Annars vrider jag på nyckeln till våren bara. smile

Utomhus? Jag brukar åtminstone plocka in det. Även från husvagnen. Sen gör jag inget mer än att ladda upp det på våren innan det åker tillbaka där det ska vara.

Den jag har just nu står inne i varmhall (+10 grader), men även tidigare där båten stått ute har jag låtit batterierna sitta kvar. smile På några har jag haft solceller och då har allt fått vara i drift + en vit eller genomskinlig presenning så har det varit fulladdat hela vintern. wink

Husvagnen används året om så där gör jag egentligen ingenting, men den står ju på underhållsladdning hemma då det finns förbrukare i den som jag inte slår av (tex gaslarm).
Senast redigerat av Brådhis (för 12 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 038 Inlägg
för 7 timmar sedan
#10
Mossan1 skrev:
En så gammal bil drar knappt något ström när den står så det klarar sig nog helt utan åtgärd också.
Minne till digitalklocka kanske.
Kan nog stå ett år....

Det är larm med kupeövervakning då. Kan finnas på en 1991 eventuellt, men går ju att låta bli att aktivera det.

Vad du gör av alla ovan förslag är eget val. Alla funkar.

Inte så bra att låta ett batteri stå ett år utan laddning någon gång. Självurladdning är ju det största problemet, men ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. Men då igen så kan minusgrader göra att ett batteri fryser sönder beroende på hur urladdat det är.
Men som sagt så är det alltid rekommenderat att ladda det fullt om man vet det ska stå en längre tid, och om man tänkt ''förvara'' ett batteri i ett år så är det bra att ladda det någon gång under tiden.

I detta fall så är det säkert inga problem med att bara låta det vara. Men vill man vara på säkra sidan så koppla bort minuskabeln och ladda batteriet fullt. Eller ta in det (så förvaras det torrt) och ladda det fullt.

2 433 Inlägg
för 4 timmar sedan
#11
Äh, batteriet jag hade i 945an stod ute(nåja, under huven då) i 3 år orört, precis som resten av bilen. Var bara hänga på minuspolen och starta smile
Det batteriet bor nu i V70in.

6 veckor är ingenting.



Sök