2480
Sök

Biltemas snökedjor?

Administratör
11 954 Inlägg
lördag 21:14
Trådstartare
#1
Är de något att ha, eller är jag dumsnål?

Ska på i nödfall på en rwd mercedes när vi ska högt upp i landet senare i år.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

3 265 Inlägg
söndag 10:14
#2
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Administratör
11 954 Inlägg
söndag 10:23
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

6 109 Inlägg
söndag 11:02
#4
Jag tror det är biltemas kedjor jag har till min minitraktor, dock köpta för 10+ år sedan så det är kanske inte samma som de säljer nu. Men de har i alla fall en lite dum låsanordning med en gummistropp, som liksom allt billigt gummi åldras och spricker. Skadar inte att ha med sig en rulle ståltråd och en avbitare, eller buntband, för att fästa kedjorna lite extra. Sedan måste man alltid kolla att de ryms i hjulhuset för på moderna bilar är det ofta väldigt trångt mellan däcket och innerskärmen vid fullt fjädringsutslag, eller mot fjäderbenet.

5 705 Inlägg
söndag 12:40
#5
Sålänge du håller dig till plogade vägar behöver du inte fundera på några snökedjor.

Kör bara!

Kör själv dubbfritt på min framhjulsdrivna Transporter just nu, går hur fint som helst.
Min bror kör dubbfritt på sin framhjulsdrivna Caddy utan bekymmer.

Dubben hjälper endast på ren is.


571 Inlägg
söndag 13:01
#6
chrizz skrev:
Mossan1 skrev:
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

Hur långt norrut pratar vi? För om du bara ska "norrut" klarar du dig med sommardäck bara du kör smart och det inte är snöstorm.

Ska du ut i fjällen där man inte plogar ofta behöver du snökedjor, dubbade däck, vinsch och annat.

Jag hade tagit med en 5l hink med grus i bakluckan, spade, bogserlina och kanske någon gammal matta eller plastgrej man kan lägga under däcken för grepp i nödfall.

Professionell hatare

Administratör
11 954 Inlägg
söndag 13:07
Trådstartare
#7
Blanke skrev:
chrizz skrev:
Mossan1 skrev:
Aldrig haft deras bilkedjor, men har deras kedjor för fyrhjuling när jag plogar. Hur bra som helst.
Säljs tyvärr inte längre.

Sen är det en konst att montera kedjor hur bra eller dåliga dom än är.
Tar en stund och är tålamodskrävande.

Montera kedjor NÄR MAN HAR KÖRT FAST är nog önsketänkande.
Att lägga dom framför hjulen kan kanske hjälpa loss om så lite krävs.
Granris funkar också...

En kedja som lossnar slår sönder saker på ett enda hjulvarv.

Hur långt ut i skogen ska du?
Visst,  kommer man av allmän väg är det är inte plogat på samma premisser.
Plogas ofta först på kvällen när folk (som plogar) kommit hem osv, och bara en sån sak som sanden har ökat enormt i pris. Vägbidragen har INTE det.

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

Hur långt norrut pratar vi? För om du bara ska "norrut" klarar du dig med sommardäck bara du kör smart och det inte är snöstorm.

Ska du ut i fjällen där man inte plogar ofta behöver du snökedjor, dubbade däck, vinsch och annat.

Jag hade tagit med en 5l hink med grus i bakluckan, spade, bogserlina och kanske någon gammal matta eller plastgrej man kan lägga under däcken för grepp i nödfall.

Vemdalen. Inget extremt dvs, men det känns fel med friktionsdäck wink

Tack för tipsen!
Senast redigerat av chrizz (söndag 13:08)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

571 Inlägg
söndag 13:09
#8
chrizz skrev:
Blanke skrev:
chrizz skrev:

Tack för input.

Vi ska egentligen inte ut i skogen, men bara långt norrut. Jag har haft fyrhjulsdrift och dubbdäck de senaste 20 åren i princip, och nu bakhjulsdrift och friktionsdäck.

Anledningen att jag vill ha snökedjor i bilen är främst för att jag inte riktigt vet hur det är att köra det jag har nu i riktig vinter än smile

Vinterdäcken som följde med bilen hade bara rullat en vinter, och det kändes fel att åtminstone inte ge de en chans en vinter innan jag byter till dubbat igen.

Hur långt norrut pratar vi? För om du bara ska "norrut" klarar du dig med sommardäck bara du kör smart och det inte är snöstorm.

Ska du ut i fjällen där man inte plogar ofta behöver du snökedjor, dubbade däck, vinsch och annat.

Jag hade tagit med en 5l hink med grus i bakluckan, spade, bogserlina och kanske någon gammal matta eller plastgrej man kan lägga under däcken för grepp i nödfall.

Vemdalen. Inget extremt dvs, men det känns fel med friktionsdäck wink

Tack för tipsen!

Om du ska till Vemdalen så klarar du dig med friktionsdäck. Dom där vägarna är så pass underhållna så alla svenssons med deras BMWs osv kan ta sig fram till deras miljonhus.

Professionell hatare

Administratör
11 954 Inlägg
söndag 13:10
Trådstartare
#9
Misstänkte att jag förmodligen nojjar i onödan smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Fri fart för ett fritt folk!
14 190 Inlägg
söndag 19:14
#10
Blanke skrev:
chrizz skrev:
Blanke skrev:

Hur långt norrut pratar vi? För om du bara ska "norrut" klarar du dig med sommardäck bara du kör smart och det inte är snöstorm.

Ska du ut i fjällen där man inte plogar ofta behöver du snökedjor, dubbade däck, vinsch och annat.

Jag hade tagit med en 5l hink med grus i bakluckan, spade, bogserlina och kanske någon gammal matta eller plastgrej man kan lägga under däcken för grepp i nödfall.

Vemdalen. Inget extremt dvs, men det känns fel med friktionsdäck wink

Tack för tipsen!

Om du ska till Vemdalen så klarar du dig med friktionsdäck. Dom där vägarna är så pass underhållna så alla svenssons med deras BMWs osv kan ta sig fram till deras miljonhus.

ja dit åker ju varenda korkar 08a  och ger bärgarna mer jobb  så det är nog lungt smile

Kör fort så hinner inget hända...

571 Inlägg
måndag 22:45
#11
Åkte idag cirka 5 tim mot Kiruna i röda 240in. Nemas problemas utöver att bilen nästan flög av vägen några gånger.

Ett medelålderspar hade åkt rakt ned i ett dike och vi försökte hjälpa med en liten 240 för att få upp en tung 4x4 skoda. Gick ej så han fick ta plogbilen som skulle komma när den hade tid.

Snittade kring 100km/h så tror att du klarar dig till Vemdalen. Tvärnita bara inte, eller det kanske du kan då du har ABS.

Professionell hatare

570 Inlägg
Igår 02:07
#12
Jag har använt Biltemas snökedjor i Alperna under ett tiotal säsonger. Funkar bra. Men öva på att sätta på dem i lugn och ro i fint väder och när det är ljust! Jag har också en gråsvart fleecejacka i bilen som jag drar på mig när kedjorna ska på, delvis eftersom det brukar vara busväder och det är skönt att inte frysa, men inte minst för att jag inte är rädd om den jackan och det är oundvikligt att bli smutsig när man håller på.

Du behöver ofta "efterdra" dem lite. Kör några tiotal meter långsamt, stanna och dra åt. Öka farten till kanske 50 km/h i någon minut, stanna och dra åt.

7 459 Inlägg
för 19 timmar sedan
#13
För några år sedan kunde jag jämföra Biltemas snökedjor med Pewag dito.
Jag och en kompis hade likadana bilar.
Han hade Biltema-kedjor.
Jag hade Pewag.
Skiljer stort i pris.
Men ännu mer i effektivitet och kvalitet.
Pewag KANSKE något lättare att montera i praktiken på plats när man kört fast.
Har även haft Gunnebo till ett par bilar.
Gyllene medelvägen budgetmässigt mellan Biltema och Pewag.
Pewags 4-kantlänk biter bäst i såväl snö som på ren is.


Sök