3276
Sök

Köpråd: Första bil under 40000kr

9 Inlägg
söndag 21:08
Trådstartare
Hej.

Min dotter ska köpa sin första bil och vi behöver tips och råd från ni som kan smile

40000:- är taket och det ska vara en liten och smidig bil men inte i "mopedbil storlek". En bil som ska vara driftsäker och relativt billig att äga.

Japanska bilar ska ju passa in bra på den sista biten men det är svårt att få tag på en under 40000 som inte gått väldigt långt. Finns det några andra bilar som är värda att titta på?

Tacksam för svar!

4 154 Inlägg
söndag 21:52
Renault Clio ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 109 Inlägg
söndag 22:03
Suzuki Swift kan vara ett alternativ

9 Inlägg
måndag 05:57
Trådstartare
spillolja skrev:
Renault Clio ?

Det är många franska bilar när man söker på den prisklassen. Jag har aldrig ägt någon själv så har inte erfarenhet av dem. Är det nåt speciellt som man ska kolla efter?

4 154 Inlägg
måndag 09:30
Man kan kolla:

Rost:
runt tanklucka och tröskellådor

övrigt:
tag ett titt på drivknutsdamasker
så dom sitter på plats
lyssna på oljud vid halt och fullt rattutslag

provkör och undersök bilen i vanlig ordning

* Voff voff *
10 669 Inlägg
måndag 09:32
Något vettigare än en så pass ny/lågmilad Corolla som möjligt inom budget är svårt att föreslå i en tråd som denna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 109 Inlägg
måndag 10:05
Brådhis skrev:
Något vettigare än en så pass ny/lågmilad Corolla som möjligt inom budget är svårt att föreslå i en tråd som denna.

Problemet med Toyota är att alla hört hur bra de är, och därför har priserna ökat. Därför är det inte säkert att de är det bästa köpet ändå.

9 Inlägg
måndag 10:15
Trådstartare
Brådhis skrev:

Det är en rätt svår prisklass har jag märkt smile
Har ägt två toyota under åren och de har aldrig strulat.

9 Inlägg
måndag 10:16
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:

Det ska jag kolla på. Har du erfarenhet av Suzuki själv?

* Voff voff *
10 669 Inlägg
måndag 10:17
Utmarks-Loke skrev:
Brådhis skrev:

Problemet med Toyota är att alla hört hur bra de är, och därför har priserna ökat. Därför är det inte säkert att de är det bästa köpet ändå.

Alla bilar har ju tyvärr ökat i pris senaste åren, men

https://www.blocket.se/annons/1002097426

och

https://www.blocket.se/annons/1002003748

skulle jag ändå säga är rätt mycket bil för pengarna (utan att egentligen veta något i detalj kring historik osv).

6 109 Inlägg
måndag 10:21
rompan skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Det ska jag kolla på. Har du erfarenhet av Suzuki själv?

Ja, hade en swift förut och har en jimny nu. Tekniskt mycket bra bilar men man får se upp för rost.

1 013 Inlägg
måndag 12:12
rompan skrev:
Brådhis skrev:

Har en vän som bestämde sig för att han skulle köpa en Yaris i prisklass 40 - 50K. Slutade med en för närmare 90K big_smile

VAG har världens bästa bilar.

4 154 Inlägg
måndag 13:29
Skulle tippa på att intervaller från ca 20.000:- till ca 100.000:- är en svår prisklass
finns kanske ofta anledning till att man vill sälja sin "20.000:- 60.000:- kr" bil
en bil som kostar 20.000:- motsvarar rent krasst ca 30-40st fulltankningar värdemässigt
man kanske håller hårdare i kärran i dessa tiden

smile

9 Inlägg
måndag 16:36
Trådstartare
candyweiss skrev:
rompan skrev:
Brådhis skrev:

Har en vän som bestämde sig för att han skulle köpa en Yaris i prisklass 40 - 50K. Slutade med en för närmare 90K big_smile

Det blir ju lätt så smile man höjer med 5000 och då blir bilarna lite finare och sen går det sakta uppåt

9 Inlägg
måndag 16:37
Trådstartare
spillolja skrev:
Skulle tippa på att intervaller från ca 20.000:- till ca 100.000:- är en svår prisklass
finns kanske ofta anledning till att man vill sälja sin "20.000:- 60.000:- kr" bil
en bil som kostar 20.000:- motsvarar rent krasst ca 30-40st fulltankningar värdemässigt
man kanske håller hårdare i kärran i dessa tiden

smile

Det bästa är ju om man hittar nån med väldigt få ägare som skött bilen noggrant under åren. Men de växer inte på träd

4 154 Inlägg
måndag 16:52
Man kanske snegla på mer iskalla märken och modeller
Ford, Opel, Fiat  mfl.

annars försök att skicka ett e-post meddelande till alla märkerhandlare på orten med omnejd med intresseanmälan
dom får ju in inbytesbilar som dom inte säljer vidare på egen hand, det köps vanligen av dom mindre nogranna handlarna med kontoret på fickan som stort sett bara målar över rosten och säljer vidare

smile

3 269 Inlägg
måndag 18:33
Varför lågmilat på en så gammal bil som det ändå blir att handla om med den budgeten?
Finns inga garantier, maskinförsäkring eller nått på dom längre

Blir bara dyrare bil utan att vara bättre.
Antar den inte ska köras 10k om året....

Extraslantarna för en Toyota lönar sig, för den kommer sannolikt avyttras en dag till motsvarande högre pris igen.
Lätt att lura sig själv.

9 Inlägg
måndag 21:17
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Varför lågmilat på en så gammal bil som det ändå blir att handla om med den budgeten?
Finns inga garantier, maskinförsäkring eller nått på dom längre

Blir bara dyrare bil utan att vara bättre.
Antar den inte ska köras 10k om året....

Extraslantarna för en Toyota lönar sig, för den kommer sannolikt avyttras en dag till motsvarande högre pris igen.
Lätt att lura sig själv.

Du kan ha en poäng där. Det är kanske viktigare att kolla upp vad som är gjort istället, som kamrem och liknande. Och sen titta på hur den ser ut istället.

9 Inlägg
måndag 21:29
Trådstartare
https://www.blocket.se/annons/orebro/to … 1002134375

En sån här kanske inte vore så tokig?

* Voff voff *
10 669 Inlägg
Igår 11:49
rompan skrev:
https://www.blocket.se/annons/orebro/toyota_yaris_5dr_1_33_dual_vvt_i_euro_5/1002134375

En sån här kanske inte vore så tokig?

En mycket bra liten bil. Säker för sin storlek och trevlig att köra.

I den här prisklassen är skick extremt mycket viktigare än miltal. Hellre en fin som gått 25k än en trist som gått 13k!

Sök