2976
Sök

Hur kommer det sig att basen går sönder?

406 Inlägg
onsdag 18:59
Trådstartare
#1
Min son köpte ett paket från Basshabit med dubbla 12or och tillhörande slutsteg som vi satte in i hans bil. Körde med det ett tag men en dag började någonting i lådan brinna, han kopplade in en annan bas till samma steg. Fungerade ett tag nu fungerar inte den heller.

Vad är det som gör att baslådorna går sönder. Vad ska man tänka på så det inte händer igen nu när vi ska beställa nya 12or.

Tack på förhand.

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

2 440 Inlägg
onsdag 19:26
#2
Felkopplat så impedansen blir fel?


406 Inlägg
onsdag 19:37
Trådstartare
#3
På vilket sätt är det felkopplat menar du? Vad kan påverka det?

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

7 276 Inlägg
onsdag 23:12
#4
Dåligt med ström till steget.
För högt inställd gain som distar sönder basarna.


Fri fart för ett fritt folk!
14 197 Inlägg
torsdag 01:33
#5
vanligaste orsaken är att basen distar..  pga steget får för dåligt med ström..   

faktist vanligaste sättet att döda en bas på är för dåligt med ström   så fort strömen inte räcker så börjar steget skicka ut likspänning rätt in i högtalaren och poff..smile

Kör fort så hinner inget hända...

406 Inlägg
torsdag 10:04
Trådstartare
#6
Growe skrev:
vanligaste orsaken är att basen distar..  pga steget får för dåligt med ström..   

faktist vanligaste sättet att döda en bas på är för dåligt med ström   så fort strömen inte räcker så börjar steget skicka ut likspänning rätt in i högtalaren och poff..smile

Är det ett till batteri som behövs då?

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

127 Inlägg
torsdag 14:07
#7
Låter konstigt lägg ut lite bilder hur det är kopplat.

Saab 9-5 2.0t -04

406 Inlägg
torsdag 16:04
Trådstartare
#8
FenioN skrev:
Låter konstigt lägg ut lite bilder hur det är kopplat.

Har ingen bild nu då det sitter i min sons bil.

Men det är kopplat med rejäla + - kablar, remote och lågnivå... Han har också ett 4 kanaligt DLS steg inkopplat, som han driver en "raggarplanka"  med.
Den senaste baslådan höll kanske i 2-3 månader. Dock så spelar han ju högt men det bör det väl klara?

Han säger att DLS steget kan bli varmt, dock inte monoblocket.

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

127 Inlägg
torsdag 18:15
#9
Tror det är så att han måste justera in basarna bättre , låter ju som att dom blir riktigt misshandlade ibak.

Saab 9-5 2.0t -04

406 Inlägg
torsdag 18:39
Trådstartare
#10
FenioN skrev:
Tror det är så att han måste justera in basarna bättre , låter ju som att dom blir riktigt misshandlade ibak.

Du har nog helt rätt där. För tror inte det är inställt nåt alls förutom att det ska dunka på så mycket som går. Är det nåt speciellt man ska tänka på när man ställer in slutstegen.

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

127 Inlägg
torsdag 19:11
#11
Finns många guider om du googlar . Dom ska inte spela något annat än vad dom är avsedda för alltså bas. Sen gain ställer man gärna inte så det ligger på gränsen.

Saab 9-5 2.0t -04

2 040 Inlägg
Igår 00:36
#12
AVC skrev:
FenioN skrev:
Låter konstigt lägg ut lite bilder hur det är kopplat.

Har ingen bild nu då det sitter i min sons bil.

Men det är kopplat med rejäla + - kablar, remote och lågnivå... Han har också ett 4 kanaligt DLS steg inkopplat, som han driver en "raggarplanka"  med.
Den senaste baslådan höll kanske i 2-3 månader. Dock så spelar han ju högt men det bör det väl klara?

Han säger att DLS steget kan bli varmt, dock inte monoblocket.

DLS steget är troligtvis klass AB så inte lika effektivt som monoblocket som är klass D och därmed blir det varmare så inget att oroa sig för.

Som flera skrivit så är det att ställa in gainen på slutsteget.
Sen kan även huvudenheten ha problem med att ge ut ren signal vid hög volym, så gäller att inte vrida upp volymen till max.
Vad är det för huvudenhet (stereo) som han har?


Sök