3551
Sök

Kan det vara något annat än generatorn?

56 Inlägg
fredag 18:29
Trådstartare
Hej. Fabia 06 med batterilampa som började lysa vid start. Läste ut felkoder, men det fanns inga. Gjorde en "batterianalys" och fick värden enligt bilden. Vad säger dessa värden? Kurvan visar först bilened tändning, sedan start och sen tomgång.

Jag bytte generator för cirka 6 års sedan och batteriet är nog 3 år. Kan generatorn ha gett upp redan, eller kan det vara något annat?

Vänlig hälsninghttps://www1.garaget.org/gallery/images/221/220885/220885-296f8e22e97abcf5b23e5656a81834b2.jpg

Diagnostekniker
2 777 Inlägg
fredag 23:14
Det där batteriet ser inte friskt ut.

För att säkerställa så bör du mäta spänningen på generatorns B+, och även se till att du får 12v på D+ innan/vid uppstart av motor.
För att säkerställa ännu mer så kan du dra en startkabel mellan lämplig jordpunkt på motorn och batteriets negativa pol, detta utesluter dålig jord vilket kan ge en mängd konstiga symtom.
Kolla också batterianslutningar.

Har du bra spänning på generatorn 14v+ så får du mäta spänningsfallet mellan generator och batteri.
Multimeter på likspänning, mät B+ generator -> B+ batteri.
Skall vara nära noll, dvs så lite som möjligt.
Senast redigerat av Jesper328 (fredag 23:18)

Up the RA

56 Inlägg
Igår 00:54
Trådstartare
Tack för svar. Jag ska försöka mig på att mäta så som du föreslår imorgon. Lär få svar på ganska snabbt om generatorn laddar eller inte i alla fall.

Tycker dock att det är underligt om det är batteriet. Jag har inte märkt något annat som skulle tyda på låg spänning. Tycker också det är märkligt att det inte finns några felkoder, trots att lampan lyser.

1 706 Inlägg
Igår 01:27
Hmm, gissar på ett Feltemabatteri som klappat ihop, men vi får väl veta..hoppas ja. /mvh/husse

56 Inlägg
Igår 11:37
Trådstartare
Har varit ute och mätt nu, men tyvärr satt generatorn väldigt illa till. Kom inte åt polen så det blev bara mätning över batteriet vid tomgång. Tyvärr visar den bara 11,7v vid tomgång. Det tyder väl på att det inte kommer fram laddning till batteriet?

Jag noterade dock att remmen till generatorn tjuter lite. Det är dags att byta den enligt intervall. Kan det vara så att den slirar så pass att generatorn inte laddar?

Vad tror ni?

Forummoderator
18 097 Inlägg
Igår 14:10
Något borde ju generatorn ladda. Även om remmen slirar. För den snurrar väl fortfarande? Tror den är kass.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

56 Inlägg
Igår 15:10
Trådstartare
Ja, den snurrar. Ja, du har nog rätt. Den borde väl ladda något ändå. Blir verkstan nästa

Sök