3522
Sök

VW Polo TDI 2009 9N motor dog och går nu inte runt

61 Inlägg
fredag 12:35
Trådstartare
#1
VW Polo TDI 2009 9N Problem.
Uppdaterad: * Ändring av text och felkod. Står längst ned i inlägget*

Bil ryckte till, motor dog långsamt, händer inget vid försök av start.

Svårt att förklara kortfattat, så drar hela händelseförloppet.

Vart ute och körde den när bilen lixom ryckte till kraftigt och oljetrycks lampan började lysa, så stängde av direkt som en säkerhetsåtgärd och bogserade hem den och kollade runt i motorn, men såg inget konstigt och varken vatten eller olja hade försvunnit.
Så bytta olja och filter och prövade att starta upp henne.
Hon startade som vanligt och jag märkte inget konstigt.
Oljetrycks lampan tändes inte, så jag stängde av och kopplade in felkods läsare som visade felkod på P0116.
Just då så trodde jag felkoden pekade på EGR, och den hade jag isär i somras och rengjorde.
Men i efterhand så visade det sig att felkoden betyder något med Tempgivare.
Kanske 7 - 9 minuter hade passerat när motorn började bete sig som om att den kvävde sig själv.
Under hela tiden så har den låtit som den alltid gjort.
Inga missljud eller konstigt inget konstigt, FÖRUTOM att motorn smällde till ibland.
Typ ?puffade? till från motorn två-tre gånger, och sen började den dö.
Oljetrycks lampan lös inte.
Dock så lyste motor lampan, men den har lyst ända sedan i somras.
Igår gick jag ut till bilen utrustad med underställ, pannlampa, ful mössa och för tjocka handskar för ändamålet, för att stå under huven och frysa och halka runt och svära i snöyran.
Då jag först trodde att felkoden hade med EGR att göra, och jag redan rengjort den några månader tidigare, så gjorde jag nu en EGR delete.
Vilket nu antagligen var helt i onödan.
Men när jag i alla fall var klar och försökte starta den så hände ingenting.
Trodde först att batteriet var slut, så tog hjälp av ytterligare en bil.
Men varken med hjälp av extra bil, eller annat batteri gjorde någon skillnad.
Tänkte först att jordningen mellan bilarna var dålig, så prövade flera olika ställen.
Men resultatet var det samma.
Lampor lös och kupé fläkt etc fungerande.
Men när jag vred på nyckeln så började lampor slockna och diverse tills jag släppte starten.
Så försökte dra runt motorn för hand med spärr handtag och 20mm(nånting), och den rör sig för fan inte en millimeter.
Så vad fan???

Jag gjorde visserligen inget helhjärtat försök att dra runt motorn då klockan nästan var midnatt och det var kallt och jag frös så in i helvete.
Kanske spärr handtaget var för litet för att ge kraft.
Men deppig ändå, skulle börja jobba igår samt jag måste köra min grabb till skolan på mina veckor så behöver bilen för att han ska kunna vara hemma hos mig.
Och så snöar det jävlar ute och termometern visar -453 minus, och Polon står naturligtvis ute.
...under snön.....
Har läst runt en del, men jag hittar förvånansvärt få inlägg som stämmer överens med mitt fall, så det är motigt.

Uppdaterad med ny beskrivning av felkod:

***The P0116 code is a warning that there is an issue with your car's engine coolant temperature sensor or circuit.***
-"This means that the engine's electronic control unit (ECU) isn't getting a clear reading of the temperature of the coolant, making it difficult for it to adjust the air/fuel mixture in your engine."

Idéer?

Fridens liljor
Senast redigerat av Kattkatt (Igår 16:00)

5 707 Inlägg
fredag 13:57
#2
Har du tur så är det bara så enkelt att kondens i motorn har fryst fast kolvarna.


61 Inlägg
fredag 18:13
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Har du tur så är det bara så enkelt att kondens i motorn har fryst fast kolvarna.

Ja, hoppas.

Jag funderar på om båda batterierna kunde vart dåliga.
För jag har haft samma problem förut med bilen att den inte viljat ge ett livstecken ifrån, även med hjälpstart.
Precis likadant.
Och batteriladdaren indikerade på trasig cell.
Då bytte jag till ett annat batteri och så startade hon som vanligt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 215 Inlägg
fredag 18:42
#4
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Kör fort så hinner inget hända...

1 706 Inlägg
Igår 02:25
#5
Hmm, bra batteri är AoO när man ska felsöka/fixa/köra bilar. Ett kass batteri kan göra så mkt. fel att inte ens en Toyota startar.  Din felkod är på tempgivare. Bilen borde fatta att den e´kass o sätta ett normalvärde (halta hem läge). Nu är ju läget inte direkt konstigt o bilfaen borde starta även i detta läge. Va din bil behöver är ett bra batteri, lite värme o kanske lite startgas. Får du inte motorn att snurra efter detta- då är det nåt fel som e´trasigt..- vw =tändningslås, startmotor, kamkedja/rem..bla  mvh/husse
Senast redigerat av husseman (Igår 02:36)

61 Inlägg
Igår 15:00
Trådstartare
#6
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

Fri fart för ett fritt folk!
14 215 Inlägg
Igår 15:04
#7
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Kör fort så hinner inget hända...

61 Inlägg
Igår 15:12
Trådstartare
#8
husseman skrev:
Hmm, bra batteri är AoO när man ska felsöka/fixa/köra bilar. Ett kass batteri kan göra så mkt. fel att inte ens en Toyota startar.  Din felkod är på tempgivare. Bilen borde fatta att den e´kass o sätta ett normalvärde (halta hem läge). Nu är ju läget inte direkt konstigt o bilfaen borde starta även i detta läge. Va din bil behöver är ett bra batteri, lite värme o kanske lite startgas. Får du inte motorn att snurra efter detta- då är det nåt fel som e´trasigt..- vw =tändningslås, startmotor, kamkedja/rem..bla  mvh/husse

Det är sant. Ett friskt och laddat batteri är en förutsättning och det får bli det första jag införskaffar här nu.

Felkoden! Jag Googlade på den nu, och du har ju helt rätt! Det är ju tempgivaren.
Var tvungen att gå tillbaka och kolla, men den bilden jag fick skickat till mig som jag gått efter säger faktiskt EGR....
Fan så trött jag blir hahaha.
Det gör ju bara allt ännu mer förvirrande, och jag kan inte annat än att sucka....

61 Inlägg
Igår 15:46
Trådstartare
#9
*Uppdaterad med ny beskrivning av felkod och text*

61 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
att den puffar till när du kör låter som ditt egr är det problemet.. men egr ska inte påverka startförsök.. och batteriet brukar bli bra dåligt innan den slutar dra startmotorn..   men visst du kan ha nått nedre gränsen till att startmotorn drar runt..

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

Fri fart för ett fritt folk!
14 215 Inlägg
för 23 timmar sedan
#11
Kattkatt skrev:
Growe skrev:
Kattkatt skrev:

Den har aldrig puffat tidigare, utan detta just vid sista uppstarten efter att den blivit stående för felsökning. Eller smällde till. Eller nu hur jag ska förklara det.
Det var just framme vid motorn under tiden den stod på tomgång.

Men ja....Det är ju själva fan att det ska komma snö och bli minus just nu. Det gör felsökningen tio gånger mer komplicerad.

okej  har du kollat att kamremmen sitter på?   om den går så slår ju skiten ihop och går den av skulle den garanterat skicka ut luft ur fel ände av motorn pga avgasventilerna är stängda och öppna insugsventiler efter förbränningen är gjord.   

trodde den gjort det hela tiden..  jag skulle börja vid kamremmen då..  väldigt vanligt att dom sitter kvar på plats och ser hela ut men den tappat kuggar..  på ett ställe på remmen     hände på en Lupo 3l jag köpte trasig remmen var rensad på kuggar på ett ställe

Det är flera stycken som har nämnt detta med kamremmen faktiskt.
Jag böjde ut kåpan och tittade på den, men remmen såg fin ut och verkade sitta på plats, så jag har antagit att det varit okey.
Fast det kanske inte går att se av att bara titta lite på ovansidan?

Men om det var den, skulle det vara bra eller dåliga nyheter?

beror på.. gillar du att riva av toppen och kolla skador så är det bra nyheter  annars är det dåliga..  men skulle hänga av kåpan helt och försöka kolla..   testade du att rotera motorn åt båda hållen?       att den stoppat helt kan faktist vara bra nyheter om det är remmen.. visst ventiler kan vara krökta men om den går sönder på höga varv brukar det bli mycket skador..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök