3696
Sök

Startspärr KIA CEED 1,6 CRDI 2007

5 Inlägg
torsdag 16:50
Trådstartare
Idag när jag skulle starta bilen KIA CEED 1,6 CRDI 2007 för andra gången började lampan för startspärren att lysa och lyser både när bilen är påslagen och även avslagen.
Bilen går att öppna och köra utan problem. Batteriet i nyckeln är under 6 månader gammalt.
Vad kan jag göra åt detta utan att det ska kosta skjortan.
Lagt lite större summor nu under hösten för att precis fått den igenom besiktningen och bilen rullar galant.

Provade att koppla bort minuspoolen  från batteriet, funkade ej.

I övrigt är jag helt grön gällande att meka med bilar.

Stort tack på förhand om någon sitter på några bra tips för att lösa detta själv. 

/ Ville
Senast redigerat av Villewiking (torsdag 16:57)

Forummoderator
18 097 Inlägg
torsdag 17:03
Du är säker på ett det lampan för startspärr? Startspärren har ju inte slagit till eftersom bilen är körbar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
torsdag 17:17
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Du är säker på ett det lampan för startspärr? Startspärren har ju inte slagit till eftersom bilen är körbar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250807/250807-0874953bf2d95b025e7992f71a308ec6.jpg

Är den gula där på bilden som lyser . Det jag kan läsa mig till är att det ska vara startspärren eller är jag fel ute ?
Tack på förhand

Forummoderator
18 097 Inlägg
torsdag 17:53
Håller med. Tack för bild. Oklart varför.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 277 Inlägg
fredag 09:34
Det föreligger nog något fel i systemet, men inte så allvarligt att det inte funkar. (Än iaf).

Felkod/er finns säkert, men troligen kan inte en enklare generisk scanner läsa alla inblandade styrdon.

Antar det blir lika oavsett nyckel?
Finns bara en = hur vågar du ha det?
Det gör inte jag ens med skräpbilar.

* Voff voff *
10 674 Inlägg
fredag 10:17
Nu chansar jag hejvilt, men det kan inte vara så att lampan har en dubbel funktion och lysande lampa betyder tex att batteriet börjar bli dåligt i nyckeln?

Vet att du skrev att du bytt det, men konstigare saker än att ett batteri bara håller 6 månader har helt klart hänt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
fredag 20:30
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det föreligger nog något fel i systemet, men inte så allvarligt att det inte funkar. (Än iaf).

Felkod/er finns säkert, men troligen kan inte en enklare generisk scanner läsa alla inblandade styrdon.

Mossan1 skrev:

Har två nycklar, men den enar trasig men funkar ju att öppna manuellt och starta bilen.
När du säger fel I systemet vad kan det innebära ? Har verkligen noll lust att lägga mer pengar på den här bilen , då jag lagt 20 k bara under hösten och det är ju ungefär vad bilen är värd.
Tack på förhand

5 Inlägg
fredag 20:31
Trådstartare
Brådhis skrev:
Nu chansar jag hejvilt, men det kan inte vara så att lampan har en dubbel funktion och lysande lampa betyder tex att batteriet börjar bli dåligt i nyckeln?

Vet att du skrev att du bytt det, men konstigare saker än att ett batteri bara håller 6 månader har helt klart hänt...

Ska ge det ett försök att byta batteri trots allt , tack !
Senast redigerat av Villewiking (fredag 21:11)

1 706 Inlägg
Igår 01:56
Hmm, åk förbi en verkstad o be dom koppla in sitt instrument o läs ut felkoder på Immo.
Kan vara nån skitsak, som typ ett taskigt batteri i nyckeln (vilket inte påverkar startspärren),, eller en antennring som börjar ge upp. Kan vara bra att veta va som bråkar.. mvh/husse

3 277 Inlägg
Igår 09:54
Villewiking skrev:
Mossan1 skrev:

När du säger fel I systemet vad kan det innebära ?

Allt som hör till systemet i fråga.
Går inte att gissa sig till, utan man måste få ut informationen från bilen och ta det därifrån.

Men andra nyckeln kan alltså starta bilen även nu, och med samma symbol lysande?

Startspärren och fjärrlåset är olika system men har ändå med varandra at göra på nån nivå

Nyckeln har ett chip som aktiveras av en spole vid tändningsnyckeln. 
Kräver inget nyckelbatteri öht.

Fjärrlåset är från en fjärrkontrollsignal men har egentligen inget med startspärren att göra, såvida inte bilen har eftermonterad startspärr/imobilizer.
Ovanligt på moderna till senimoderna bilar. Var förr när bilar inte hade det orginal.

Har bilen keyless start är det hela en helt annan femma för då hänger systemen ihop mer, men jag tvivlar på att en 2007 Kia har det.

Men, systemet kan ju ändå varna medelst den lampan för problem med fjärrlåset också istället för att ha separat varning för sådant.  Även om bilen har orginal larm kan den användas för sådana fel.

Eller för den delen, vad som helst som kräver uppmärksamhet och ingen annan lampa är lämplig.

Därför kräva felkoder.  Kan vara "vad-som-helst".
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:56)

Sök