3022
Sök

Dålig dieselvärmare V90 2019.

6 Inlägg
söndag 06:43
Trådstartare
#1
Tja!

Har nyligen införskaffat mig en begagnad V90 från 2019 med cirka 18k mil på mätaren. Hade tidigare en V40 CC från 2014 där dieselvärmaren gjorde att bilen blev en bastu och inte en fläck is kvar på rutan när man satte sig i bilen, i V90n så märker man knappt att värmaren har varit igång och imorse när det var -10 ute så var det fortfarande lite is kvar på rutan. Vad kan detta bero på?

Kan tillägga att värmaren faktiskt går igång, så det är inte att den inte hoppar igång överhuvudtaget.


Tack på förhand!
Senast redigerat av Dunkabunk (söndag 06:57)

530 Inlägg
söndag 06:57
#2
Större volym (V90 >> V40) men kanske samma storlek på värmare??

6 Inlägg
söndag 06:58
Trådstartare
#3
krambriw skrev:
Större volym (V90 >> V40) men kanske samma storlek på värmare??

Borde inte det bara betyda att den går igång tidigare/längre men fortfarande ger samma effekt? Borde ju inte vara is kvar på rutan när det bara -10 och kupen borde väl ändå vara varm? smile

530 Inlägg
söndag 07:08
#4
Nu har ju jag bara en Audi A6 Avant med dieselvärmare men jag tycker inte heller det blir "bastuvarmt" trots att jag kör den 30 minuter, snarare lagom uppvärmt. Isen på rutorna smälter bort ja, men nedkylning i minus 10 sker ju också samtidigt

Menar du med lite is kvar att du bara fått "tittgluggar" på rutorna? Hur länge låter du den köra?

6 Inlägg
söndag 13:58
Trådstartare
#5
Har tidur på bilen, så ställer in den 5-10min innan jag förväntas köra iväg. Hade samma funktion i V40 och då antar jag att det är likadant att om man ställer in tiduret på 08 så ska den vara redo då?


Och med is kvar på rutan så menar jag att jag såg ut men skulle fortfarande behövt skrapa för att få fullgod syn ut.
Senast redigerat av Dunkabunk (söndag 13:59)

* Voff voff *
10 677 Inlägg
söndag 15:50
#6
Det finns ju lite olika "säkerhetssystem", det första bilen gör när batteriet inte orkar med vid drift av parkeringsvärmaren är att sluta köra kupéfläkten. Dock fortsätter värmaren att gå och värma motorn. Nästa steg är att den slår av helt.

Så har du halvdåligt batteri så kan du få detta fenomen, dvs att batteriet inte orkar ända fram tills du ska iväg och därför slutar värma kupén innan utsatt tid (men fortsätter värma motorn vilket innebär att du hör att den är igång).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
söndag 16:08
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Det finns ju lite olika "säkerhetssystem", det första bilen gör när batteriet inte orkar med vid drift av parkeringsvärmaren är att sluta köra kupéfläkten. Dock fortsätter värmaren att gå och värma motorn. Nästa steg är att den slår av helt.

Så har du halvdåligt batteri så kan du få detta fenomen, dvs att batteriet inte orkar ända fram tills du ska iväg och därför slutar värma kupén innan utsatt tid (men fortsätter värma motorn vilket innebär att du hör att den är igång).

Okej, tack så jättemycket för svar! Får åka och köpa mig en multimeter och kika på batteriet.
När är det lämpligast att testa batteriet, ska bilen ha stått ett tag eller kan man mäta direkt efter körning?

* Voff voff *
10 677 Inlägg
söndag 16:21
#8
Dunkabunk skrev:
Brådhis skrev:
Det finns ju lite olika "säkerhetssystem", det första bilen gör när batteriet inte orkar med vid drift av parkeringsvärmaren är att sluta köra kupéfläkten. Dock fortsätter värmaren att gå och värma motorn. Nästa steg är att den slår av helt.

Så har du halvdåligt batteri så kan du få detta fenomen, dvs att batteriet inte orkar ända fram tills du ska iväg och därför slutar värma kupén innan utsatt tid (men fortsätter värma motorn vilket innebär att du hör att den är igång).

Okej, tack så jättemycket för svar! Får åka och köpa mig en multimeter och kika på batteriet.
När är det lämpligast att testa batteriet, ska bilen ha stått ett tag eller kan man mäta direkt efter körning?

Åk förbi en verkstad som kan belastningsprova batteriet. Säger betydligt mer än vad man kan mäta sig till med en multimeter. smile

Men har du möjlighet så kan du ju testa ladda batteriet innan och medan du kör värmaren och se om det gör skillnad. Men glöm inte att ladda via chassijord och inte direkt på batteriets minuspol.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

530 Inlägg
Igår 06:46
#9
5-10 minuters körning räcker definitivt inte på min bil för att få rutor isfria om dom är igenisade och det är tio minus som det var igår

4 824 Inlägg
för 22 timmar sedan
#10
Dunkabunk skrev:
Tja!

Har nyligen införskaffat mig en begagnad V90 från 2019 med cirka 18k mil på mätaren. Hade tidigare en V40 CC från 2014 där dieselvärmaren gjorde att bilen blev en bastu och inte en fläck is kvar på rutan när man satte sig i bilen, i V90n så märker man knappt att värmaren har varit igång och imorse när det var -10 ute så var det fortfarande lite is kvar på rutan. Vad kan detta bero på?

Kan tillägga att värmaren faktiskt går igång, så det är inte att den inte hoppar igång överhuvudtaget.


Tack på förhand!

jag hade en V60 ´16 innan och bytte till en V60 ´20 för snart 2 år sedan och det blev betydligt varmare i den gamla modellen jämfört med den nya som jag har nu, så jag upplever precis som du att det blir inte lika varmt i SPA/CMA bilarna när man använder värmaren som i dom gamla bilarna.

Dunkabunk skrev:
Har tidur på bilen, så ställer in den 5-10min innan jag förväntas köra iväg. Hade samma funktion i V40 och då antar jag att det är likadant att om man ställer in tiduret på 08 så ska den vara redo då?


Och med is kvar på rutan så menar jag att jag såg ut men skulle fortfarande behövt skrapa för att få fullgod syn ut.

menar du att om du ska köra iväg kl8 så sätter du den på 7:50-7:55 ? eller går du in i appen 7:50-7:55 och sätter att den ska vara klar kl8?
om du ställer den på säg 7:50 och inte kör iväg förrän 8 så har det ju gått 10min och då hinner det ju kallna rätt bra inne i bilen men om du däremot gör så att det startar bara 5-10min innan du ska åka så är det ju inte så konstigt att det inte är varmt i bilen och att du har is kvar på rutorna.

ja ställer du in att den ska vara klar kl8 långt innan (någon timma eller längre så) så beräknar bilen när den behöver starta värmaren för att den ska vara klar, min brukar starta 30min eller mer innan inställd avresetid beroende på utetemperaturen.
när jag kommer till jobbet vid 05:45-05:50 så hör man hur värmaren står och går på flertalet av bilarna på parkeringen och dom slutar inte förrän 06:30

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 639 Inlägg
för 21 timmar sedan
#11
Satt Eberspächer i de gamla bilarna, Webasto i de nya

De/Dem

6 Inlägg
för 53 minuter sedan
Trådstartare
#12
Christian S skrev:
Dunkabunk skrev:
Tja!

Har nyligen införskaffat mig en begagnad V90 från 2019 med cirka 18k mil på mätaren. Hade tidigare en V40 CC från 2014 där dieselvärmaren gjorde att bilen blev en bastu och inte en fläck is kvar på rutan när man satte sig i bilen, i V90n så märker man knappt att värmaren har varit igång och imorse när det var -10 ute så var det fortfarande lite is kvar på rutan. Vad kan detta bero på?

Kan tillägga att värmaren faktiskt går igång, så det är inte att den inte hoppar igång överhuvudtaget.


Tack på förhand!

jag hade en V60 ´16 innan och bytte till en V60 ´20 för snart 2 år sedan och det blev betydligt varmare i den gamla modellen jämfört med den nya som jag har nu, så jag upplever precis som du att det blir inte lika varmt i SPA/CMA bilarna när man använder värmaren som i dom gamla bilarna.

Dunkabunk skrev:
Har tidur på bilen, så ställer in den 5-10min innan jag förväntas köra iväg. Hade samma funktion i V40 och då antar jag att det är likadant att om man ställer in tiduret på 08 så ska den vara redo då?


Och med is kvar på rutan så menar jag att jag såg ut men skulle fortfarande behövt skrapa för att få fullgod syn ut.

menar du att om du ska köra iväg kl8 så sätter du den på 7:50-7:55 ? eller går du in i appen 7:50-7:55 och sätter att den ska vara klar kl8?
om du ställer den på säg 7:50 och inte kör iväg förrän 8 så har det ju gått 10min och då hinner det ju kallna rätt bra inne i bilen men om du däremot gör så att det startar bara 5-10min innan du ska åka så är det ju inte så konstigt att det inte är varmt i bilen och att du har is kvar på rutorna.

ja ställer du in att den ska vara klar kl8 långt innan (någon timma eller längre så) så beräknar bilen när den behöver starta värmaren för att den ska vara klar, min brukar starta 30min eller mer innan inställd avresetid beroende på utetemperaturen.
när jag kommer till jobbet vid 05:45-05:50 så hör man hur värmaren står och går på flertalet av bilarna på parkeringen och dom slutar inte förrän 06:30

Oavsett om jag satt tidur på sekunden jag tänker åka hemifrån och 10min innan så har den ändå inte varit bekvämt varm nog. Och kan köpa att kupen inte är bastuvarm som i min gamla V40 '14 men förväntar mig ändå att isen på rutan ska vara smält, eller i alla fall till 90%. Har inte testat om batteriet är knas ännu och om den ens har kräm till att värma kupen med men ska testa det.


Sök