Hej, utan att ha en aning om hur ventilations-/värmesystemet fungerar på Rover så vill jag berätta vad jag varit med om på andra bilar.
Tvenne värmesystem är vanligast.
Endera att kupévärmeradiatorn hela tiden genomströmmas av varmt vatten, och därefter blandas den uppvärmda luften med frisk uteluft.
Vanligtvis styrs luftblandningen av olika spjäll.
Spjällen styrs endera mekaniskt eller medelst vacuum.
Om det är vacuumstyrt så kolla att alla slangar sitter på plats och att ingen slang läcker.
Annars har, främst äldre bilar, en "kran" som reglerar varmvattentillförseln till kupévärmeradiatorn.
Kranen står i förbindelse med endera ett skjut- eller vridreglage på instrumentpanelen.
När du för detta reglage mellan varmt och kallt - går reglaget lätt - rentav väldigt lätt?
Kolla i så fall om vajern, eller tråden, "hoppat ur" nere vid "kranen".
Eller, som jag också råkat ut för, att vajer-/trådhöljet inte sitter fast, utan att det är detta som rör sig p g a a klämman till höljet "släppt taget" och behöver dras åt med en skruvmejsel eller liten fast nyckel, så att det i stället är vajern/tråden som rör sig i höljet.
Bara ett förslag, innan du ger dig in på mer omfattande dissektion av värmesystemet.