3019
Sök

Rover 75 -00, Ingen värme i kupén

3 Inlägg
söndag 16:01
Trådstartare
#1
Tjenare!

Behöver lite råd då tjejens Rover 75 inte har någon värme i kupén och vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.
Det jag vet är att det finns kyla och fläkten funkar, samt att motorn ej går varmt eller visar några tecken på att den skulle koka eller gå ojämnt.
När vi ändrar temperatur så ger det inte direkt någon skillnad på blåstens temperatur, alla knappar verkar funka som dem ska.

Skulle uppskatta alla svar och idéer på saker som kan orsaka detta så jag vet vart vi bör fokusera vår felsökning då jag inte är särskilt kunnig när det kommer till Rover.

Tack på förhand!

/Jonte

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 16:07
#2
har den alltid varit så eller blivit så?

anledningen är att värmepaketet kan ha frysit..  det händer ibland..  det är väldigt trångt där och kan frysa under färd.. 

men har det alltid varit så skulle jag leta på värmekranen någonstans sitter det någon form av kran eller luftstyrning som styr mellan värme och kyla

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
söndag 16:18
Trådstartare
#3
Growe skrev:
har den alltid varit så eller blivit så?

anledningen är att värmepaketet kan ha frysit..  det händer ibland..  det är väldigt trångt där och kan frysa under färd.. 

men har det alltid varit så skulle jag leta på värmekranen någonstans sitter det någon form av kran eller luftstyrning som styr mellan värme och kyla

Vi köpte bilen i somras och tror den hade samma problem då men det var inget man direkt märkte av, tack för svar!

Diagnostekniker
2 782 Inlägg
söndag 16:23
#4
Starta bil.
Låt motor bli varm.
Känn på de två slangarna som går ifrån motorn och in till värmepaketet via torpedväggen.

Är båda lika varma (eller att den ena är aningen svalare) - fortsätt genom att kontrollera blandspjället och dess motor.

Är ena slangen varm och den andra kall - stopp i värmepaketet.
Prova att lossa båda slangar (med sval motor) och spola fram och tillbaka med en vattenslang in i värmepaketet.
Blir det en liten skillnad så är det nog läge att byta värmepaketet.
Kanske går att göra något hibbavibba med något lösningsmedel, vet ej, har alltid räckt att spola för mig.
Senast redigerat av Jesper328 (söndag 16:24)

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 16:25
#5
Jesper328 skrev:
Starta bil.
Låt motor bli varm.
Känn på de två slangarna som går ifrån motorn och in till värmepaketet via torpedväggen.

Är båda lika varma (eller att den ena är aningen svalare) - fortsätt genom att kontrollera blandspjället och dess motor.

Är ena slangen varm och den andra kall - stopp i värmepaketet.
Prova att lossa båda slangar (med sval motor) och spola fram och tillbaka med en vattenslang in i värmepaketet.
Blir det en liten skillnad så är det nog läge att byta värmepaketet.
Kanske går att göra något hibbavibba med något lösningsmedel, vet ej, har alltid räckt att spola för mig.

från varma till kalla sidan så klart smile

men tror risken är störst att det är någon spjäll/värmekran som strular..  men aldrig ens tittat in i en rover 75 men det är ju en engelsk bil så det är säkert någon simpel lösning

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 16:32
#6
googlade problemet och det verkar vara VÄLDIGT vanligt problem  tanke på hur mycket träffar jag fick..   

Googla Heater matrix rover 75 smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 467 Inlägg
söndag 16:54
#7
Hej, utan att ha en aning om hur ventilations-/värmesystemet fungerar på Rover så vill jag berätta vad jag varit med om på andra  bilar.
Tvenne värmesystem är vanligast.

Endera att kupévärmeradiatorn hela tiden genomströmmas av varmt vatten, och därefter blandas den uppvärmda luften med frisk uteluft.
Vanligtvis styrs luftblandningen av olika spjäll.
Spjällen styrs endera mekaniskt eller medelst vacuum.
Om det är vacuumstyrt så kolla att alla slangar sitter på plats och att ingen slang läcker.

Annars har, främst äldre bilar, en "kran" som reglerar varmvattentillförseln till kupévärmeradiatorn.
Kranen står i förbindelse med endera ett skjut- eller vridreglage på instrumentpanelen.
När du för detta reglage mellan varmt och kallt - går reglaget lätt - rentav väldigt lätt?
Kolla i så fall om vajern, eller tråden, "hoppat ur" nere vid "kranen".
Eller, som jag också råkat ut för, att vajer-/trådhöljet inte sitter fast, utan att det är detta som rör sig p g a a klämman till höljet "släppt taget" och behöver dras åt med en skruvmejsel eller liten fast nyckel, så att det i stället är vajern/tråden som rör sig i höljet.

Bara ett förslag, innan du ger dig in på mer omfattande dissektion av värmesystemet.

3 Inlägg
söndag 20:04
Trådstartare
#8
Tackar för alla svar!
Ska ta en dag och felsöka lite nu!


Sök