3390
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

64 Inlägg
söndag 13:59
Trådstartare
#1
Som rubrik lyder är jag åt svärföräldrarna ute efter en begagnad bil. Max 80000kr. Manuell eller automat är inte så noga.

Viss förkärlek för VOLVO-komfort, men egentligen är fabrikat oviktigt.

Kan absolut vara en typisk pensionärsbil, fokus på att den gärna ska hålla LÄNGE.

För närvarande köra en äldre peugeot 207SW, som är lite i minsta laget när det kommer till bagageutrymme framförallt.

Får gärna ha lite högre markfrigång också.

Drag för mindre totalvikter är inte ointressant, men inte avgörande.

Misstänker att många kommer säga PRIUS, vi kollar gärna på annat också.
Senast redigerat av Albert_a (söndag 14:02)

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 14:43
#2
Albert_a skrev:
Som rubrik lyder är jag åt svärföräldrarna ute efter en begagnad bil. Max 80000kr. Manuell eller automat är inte så noga.

Viss förkärlek för VOLVO-komfort, men egentligen är fabrikat oviktigt.

Kan absolut vara en typisk pensionärsbil, fokus på att den gärna ska hålla LÄNGE.

För närvarande köra en äldre peugeot 207SW, som är lite i minsta laget när det kommer till bagageutrymme framförallt.

Får gärna ha lite högre markfrigång också.

Drag för mindre totalvikter är inte ointressant, men inte avgörande.

Misstänker att många kommer säga PRIUS, vi kollar gärna på annat också.

auris kombi hybrid säger jag då.. det är iaf en riktig bil istället för dom där fula priusarna.. 
men dom kostar väll aningen mer..  faktist väldigt trevliga bilar att köra det lilla jag kört dom..    byggde ordning ett par styckna väktar bilar med nyckelskåp och sånt..  tyckte det var ganska rymliga bilar.. nu fokuserade jag inte på skuffen på det sättet..   men det är ialllfall en kombi..
dom finns både som bensin hybrid och diesel.. så man borde kunna få fram en ganska billig sådan om man nödvändigt vis inte vill ha hybrid smile
Senast redigerat av Growe (söndag 14:43)

Kör fort så hinner inget hända...

7 467 Inlägg
söndag 17:37
#3
För 80.000:- får man inte mycket begagnad bil.
Mitt råd är att minst dubbla budgeten och inte köpa annat än en japansk bil - möjligen en sydkoreansk.
Även råder jag till att köpa privat.
80.000:- bilar befattar sig de flesta seriösa MHRF-handlare inte med - och det bör ni beakta.
En 80.000:- bil hos en begbilshandlare är i regel inte värd mer än 40.000:-, eftersom begbilshandlaren i regel vill tjäna uppemot 40.000:-, och därför inte har inköpt bilen för mer än 40.000:- för att få "en hygglig marginal".
Härutöver kan det vara svårt att kommunicera med begbilshandlaren om några problem skulle uppstå.
En MHRF-ansluten bilhandlare har förbundit sig att följa ARNs utslag vid en eventuell reklamation.
Och det är väl inte för inte som någon har sålt sin begagnade bil till begbilshandlaren - något dolt fel skulle jag misstänka - i alla fall i den här prisklassen.

64 Inlägg
söndag 18:54
Trådstartare
#4
torsen skrev:
För 80.000:- får man inte mycket begagnad bil.

Det låter jag vara din åsikt. Det finns inte ekonomi för ett dyrare inköp.

torsen skrev:
Mitt råd är att minst dubbla budgeten

Det utrymmet finns inte. Inget alternativ att lånfinansiera heller!

Tyckte jag var tydlig med förutsättningarna, respektera gärna de när ni ger förslag på modeller.

Generellt så skulle jag säga att utseendet och andra elektroniska funktioner har sjukt låg prio.

Auris verkar inte vara inom budget som kombi, bara den ?lilla? halvkombin som påminner om lite äldre Corolla till utseendet.

64 Inlägg
söndag 19:50
Trådstartare
#5
torsen skrev:
. . .  Även råder jag till att köpa privat.
80.000:- bilar befattar sig de flesta seriösa MHRF-handlare inte med - och det bör ni beakta. . . .

. . .En MHRF-ansluten bilhandlare har förbundit sig att följa ARNs utslag vid en eventuell reklamation . . .

För en okunnig, vad är MHRF? Hittar motorhistoriska riksföreningen under förkortningen, men det verkar mest röra sig om veteranbilar?
Senast redigerat av Albert_a (söndag 19:51)

272 Inlägg
söndag 21:47
#6
Albert_a skrev:
torsen skrev:
. . .  Även råder jag till att köpa privat.
80.000:- bilar befattar sig de flesta seriösa MHRF-handlare inte med - och det bör ni beakta. . . .

. . .En MHRF-ansluten bilhandlare har förbundit sig att följa ARNs utslag vid en eventuell reklamation . . .

För en okunnig, vad är MHRF? Hittar motorhistoriska riksföreningen under förkortningen, men det verkar mest röra sig om veteranbilar?

MRF (Motorbranschens Riksförbund) heter de, MHRF är mycket riktigt en förening för historiska fordon.

V70 är alltid ett bra alternativ. Du borde väl kunna få en runt årsmodell 2014 i bra skick för de pengarna?


4 168 Inlägg
söndag 21:58
#7
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077


64 Inlägg
söndag 22:11
Trådstartare
#8
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

Hur ser totalekonomin ut på en xc70?

64 Inlägg
söndag 22:22
Trådstartare
#9
Runt litern milen är inte att föredra. God totalekonomi får man inte om den dricker så mycket även om man kör under 1000 mil om året.

Komfort, javisst, men tror att de får ?mer bil, med hyggligare ekonomi om de sneglar åt till exempel KIA, Subaru, Mitsubishi eller Toyota?

Fri fart för ett fritt folk!
14 223 Inlägg
söndag 22:35
#10
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

tyärr är det noll kvalite på dom där skrothögarna.. 

min första och enda v70n är den bilen jag uteslutande bytt mest grejer på väldigt kort tid och den blev inget bättre... 
på någon månad bytte jag följande.

stötdämpare bak
styrväxel
fjäderbenslagring båda sidorna
krängingshämmar stag x2
inre styrled x2
yttre styrled x2
länkarmar x2
ac pump
spridar tätningar (diesel) först x5  sen en gång till i samband av sprida bytet
rattaxelgivare
spridare alla 5
servobehållare
drivaxlar båda sidorna

med allt det jobbet skulle man kunna tro att den blev bra.. men icke sa nicke..   den var totalt oduglig biljäveln endå..   
tack och lov körde en Dam med en lånad Lexus suv över bilen i en rondell.  så jag slapp skiten.. 
då hade även lådan börja ge upp   (manuell)

Kör fort så hinner inget hända...

4 168 Inlägg
söndag 22:42
#11
Albert_a skrev:
Runt litern milen är inte att föredra. God totalekonomi får man inte om den dricker så mycket även om man kör under 1000 mil om året.

Komfort, javisst, men tror att de får ?mer bil, med hyggligare ekonomi om de sneglar åt till exempel KIA, Subaru, Mitsubishi eller Toyota?

Som med allt här i livet så är det ju en balansgång:)

XC70 är ju en relativt problemfri bil, den är billig att serva och underhålla.
Den är bekväm, 4wd och får dra hyfsat tungt. Dessutom är ju lastutrymmet riktigt bra.

Jag skulle tro att man kör dessa på strax under litern.

Men säg att dom kör 1000 mil/år och den drar 1L/mil.

Då har dom en bränslekostnad på strax äver 16,000 kr/år med dagens priser.
Även om du halverar förbrukningen så är det ändå bara 8000 kr man sparar per år då.

Drar XC70 0.8L/mil istället så sparar man kanske 5000 kr.

Det tycker jag personligen är ett pris jag är villig att betala för att köra en såpass bra bil som XC70.

En anekdot, min bror köpte kia CEED för 60K med 16,000 mil på mätaren.
Han har på 2 år fått reparera den för 40K och kört kanske 3000 mil med den.
Majoriteten av dessa kostnader var bla för en subframe eftersom den gamla rostat sönder.

Så min bror hade nog gjort en betydligt bättre affär om han investerat i en bil som är mycket bättre rostskyddad än dom gamla koreanerna istället för att köpa en bränslesnålare bil.


4 168 Inlägg
söndag 22:50
#12
Growe skrev:
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

tyärr är det noll kvalite på dom där skrothögarna.. 

min första och enda v70n är den bilen jag uteslutande bytt mest grejer på väldigt kort tid och den blev inget bättre... 
på någon månad bytte jag följande.

stötdämpare bak
styrväxel
fjäderbenslagring båda sidorna
krängingshämmar stag x2
inre styrled x2
yttre styrled x2
länkarmar x2
ac pump
spridar tätningar (diesel) först x5  sen en gång till i samband av sprida bytet
rattaxelgivare
spridare alla 5
servobehållare
drivaxlar båda sidorna

med allt det jobbet skulle man kunna tro att den blev bra.. men icke sa nicke..   den var totalt oduglig biljäveln endå..   
tack och lov körde en Dam med en lånad Lexus suv över bilen i en rondell.  så jag slapp skiten.. 
då hade även lådan börja ge upp   (manuell)

Där ser man, jag har precis motsatt erfarenhet.

Hade du kört rallycross med den bilen eller varför behövde man byta allt i styrning och hjulupphängning:P

Kollar man blocket på bilar med över 40K mil så är det inte många japaner/koreaner som ligger ute.
En hel den gamla volvos finns dock.

Sen kan dom ju varit reparerade hur mycket som helst men dom lever ju ännu... smile


587 Inlägg
Igår 00:07
#13
Köp en cab. Det är bara sossar som har tak på sina bilar.

272 Inlägg
Igår 01:02
#14
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.

Dom skall väll inte arbetspendla med den eftersom dom är pensionärer.
Lite högre markfrigång, "Volvo comfort" och helt okej dragvikt.

V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

Exemplaret i länken ligger ute för 65K och har legat ute sedan november.
Man bör kunna hitta en med lägre miltal om man lägger hela budgeten på 80k smile

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 1002099077

Ett jäkla pris, nog därför den inte sålts? För hela summan (bara runt 15' till) borde de kunna få en minst en kaross och kanske fem-tio år nyare Volvo XC70? Alltså inte V70N utan en motsvarande Fas2, 2007-2016.


7 467 Inlägg
för 23 timmar sedan
#15
Albert_a skrev:
torsen skrev:
. . .  Även råder jag till att köpa privat.
80.000:- bilar befattar sig de flesta seriösa MHRF-handlare inte med - och det bör ni beakta. . . .

. . .En MHRF-ansluten bilhandlare har förbundit sig att följa ARNs utslag vid en eventuell reklamation . . .

För en okunnig, vad är MHRF? Hittar motorhistoriska riksföreningen under förkortningen, men det verkar mest röra sig om veteranbilar?

Med skammens rodnad på mina rosa kinder måste jag be om ursäkt för att det blev ett "H" för mycket.
Ska vara MRF och inget annat.

Forummoderator
18 099 Inlägg
för 19 timmar sedan
#16
De åker redan Peugeot så en 508 kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 678 Inlägg
för 18 timmar sedan
#17
zemet skrev:
Growe skrev:
zemet skrev:
Generation 2 XC70 hade jag nog köpt om jag skulle köpa bil i den prisklassen.
V70 och XC70 från denna årgången går ju långt.

tyärr är det noll kvalite på dom där skrothögarna..

Där ser man, jag har precis motsatt erfarenhet.

Samma här, haft ett par stycken V70N och tycker allihop har hållit ihop bra utan några överraskningar alls egentligen. Föredrar dock nästa generation (08-16). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 445 Inlägg
för 16 timmar sedan
#18
P2orna har ju sina brister, likt i princip alla andra bilar. Men generellt sett är dom driftsäkra, och inte speciellt dyra/komplicerade att laga när något går sönder.

Själv föredrar jag dock föregående generation (97-00) smile I min mening i stort sett perfekta, förutom möjligtvis 99-00 med dom kassa gasspjällen(som även hängde med en bit in på P2orna).


64 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#19
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

* Voff voff *
10 678 Inlägg
för 14 timmar sedan
#20
Albert_a skrev:
Ja, en tydlig VOLVO vurm kan ju anas. Ingen som har nåt lite mer udda tips, nåt som är lite mer kallt på marknaden?

Så stor som 508 eller V70 är inte helt nödvändigt.

Gällande dragvikt så är det inte någonsin tal om husvagn. Hämta eller lämna någon större möbel med lånesläp är det tyngsta som kommer dras när jag tänker efter. Kanske ett flyttlass eller två någon gång.

Storleksmässigt skulle jag säga att motsvarande V50 räcker gott, men den har lite trång förarplats. Svärfar är två meter lång. . .

Blev nog lite så när du själv nämnde en önskan om "Volvo-komfort" i din önskelista. wink

Sedan är det ganska mycket bil för pengarna i att köpa en gammal V70. Det kommer man inte ifrån.

Iskalla bilar är ju oftast iskalla av en anledning. Oftast någon av följande: Kvalitet, förbrukning, skatt... Så att rekommendera en sådan när du eftersöker driftsäkerhet och bra totalekonomi blir ju lite bakvänt. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök