2885
Sök

Köpråd begaganat, driftsäker, god totalekonomi, rymlig förarplats. Max 80.000kr

74 Inlägg
tisdag 17:12
Trådstartare
#41
Hybrid_ skrev:
Albert_a skrev:
torsen skrev:

Beträffande Citroen C4 Cactus så ska du undvika den med den robotiserade manuella växellådan.
Min dotter hade en sådan, som hon köpte ny, i närmare 5 år utan driftproblem.
Dock var "automatlådan" inget hon gladdes över.
Den byttes mot en ny Suzuki Vitara.
Annars tror jag mycket väl att en Cactus skulle fungera - med manuell växellåda.

Nåt sånthär känns som att det skulle kunna passa deras behov och vara billig i drift. https://www.blocket.se/annons/stockholm … 1401319961

Varför inte?

Jag har svårt att hitta argument mot en C4 Cactus 1.2 PureTech

Den är fransk, ja, instrumenteringen kanske är lite små-bökig.

Ska se om vi kan få provköra en sån. Verkar gå att hitta ganska fina ex. Inom budget från typ 2014-2015. Nåt ni kunniga tycker man ska se upp med bortsett från den knixiga robot-lådan?

Diagnostekniker
2 787 Inlägg
tisdag 17:57
#42
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.
Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 17:58)

Up the RA

Forummoderator
18 104 Inlägg
tisdag 18:23
#43
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

74 Inlägg
onsdag 20:44
Trådstartare
#45
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

GT-Line innebär vad bortsett från ett lite sportigare yttre? Ingen skillnad på prestanda?

74 Inlägg
torsdag 09:54
Trådstartare
#46
Jesper328 skrev:
Albert_a skrev:
Jesper328 skrev:
Skulle säga;

Passa dig för Citroen, Peugeot, Fiat.

Plus för Toyota och Honda.

Jag kan inte säga att Kia är dåliga bilar även fast jag varje dag ser baksidan av dem.
Bra med 7år/15000mils garanti.

Renault Megane IV 1.5 diesel äger jag själv, bra bil men det är raka motsvarigheten till en raket.
Ruskigt bekväma att åka i dock, jag (191cm), kan sitta bakom mig själv.
Barnvagn är bara att sula in i bagaget.

V60 D3/4/5 är i regel stabila bilar.

TACK!

Precis den här typen av råd jag är ute efter.

Megane IV, innebär det årsmodell 2011 och senare? Komfort går före raketfart alla dagar i veckan! Vi pratar om en snart 75-åring som aldrig haft vidare intresse för att det ska gå fort.

Ska man akta sig för V60 D2 och bensinare / flexifuel? Eller är de också stabila?

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

Inser att jag kanske ska beskriva körvanor också, så vi inte går på fel drivmedel eller fel motor utifrån behoven.

1. Bilen förvaras utomhus året om.
2. Körsträckorna understiger sällan 15km, men under sommaren körs ofta kortare turer från fritidshus ner till sjön (2km enkel väg)
3. Total körsträcka under 1000 mil/år.

Forummoderator
18 104 Inlägg
torsdag 13:35
#47
Albert_a skrev:
Hybrid_ skrev:
Jesper328 skrev:

Megane IV TROR jag lanserades 2016.
Men gällande motoralternativ så är det just 1.5dci som gäller om man ska åka sådan. smile
Kolla även Clio med samma motor.
Clion lider väl av småbilssyndromet och är lite burkigare och mindre bekväm, men de är fina ändå.

Megane 3 är det inga fel på heller.
Det enda jag avskyr med Renault är nyckelkortet.
Nu är våran Keyless vilket jag också hatar.. men inte lika mycket. lol

V60 så är det diesel som gäller.
D3 och uppåt.

Kan även slå ett slag för Kia Ceed 1.6 diesel.
Köper man manuell så bör man kontrollera så att kopplingen inte tar långt ner, tyder på klen tryckplatta.
Går att åka ändå, och tiden som åtgår för att byta koppling är 3.5h vilket ger en hyfsat låg arbetskostnad OM man har oturen att behöva byta.
Utöver det så är det precis som vilken bil som helst.. med tiden så får man byta lite bromsar, leder, osv.

När det gäller KIA vill jag tillägga att paketet som heter GT-Line är ett krav.

GT-Line innebär vad bortsett från ett lite sportigare yttre? Ingen skillnad på prestanda?

Lite bättre ljus, stolar och framför allt en klimatanläggning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

74 Inlägg
torsdag 15:53
Trådstartare
#48
Det får också gärna inte vara skitklurigt att till exempel byta lampor och annat småfix själv.

74 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#49
V70 D3?
Bu eller bä?

278 Inlägg
för 23 timmar sedan
#50
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Jättebra bilar oavsett årsmodell, D3-D5 är väl samma femcylindriga motor bara lite olika effektuttag? Själv har jag en 2008:a som egentligen är en 2.4D (D4?) men som är fabrikstrimmad redan som ny hos Volvo (Polestar-paket) så den har 185hk ist för 169hk dvs motsvarande D5. Det jag förstått är att man ska hålla sig undan den fyrcylindriga D2 (Mitsubishi-motor?) som kan begå självmord på tomgång... smile


Ubåtsingenjör
7 336 Inlägg
för 22 timmar sedan
#51
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Med tanke på hur bilen ska användas så hade jag absolut inte köpt en diesel.

Om du ändå är sugen på v70 så hade jag hellre köpt en mondeo av samma eller nyare årsmodell. Det är samma bil till ett längre pris.
Senast redigerat av SportPilot (för 22 timmar sedan)


* Voff voff *
10 683 Inlägg
för 22 timmar sedan
#52
JN1975 skrev:
Albert_a skrev:
V70 D3?
Bu eller bä?

Jättebra bilar oavsett årsmodell, D3-D5 är väl samma femcylindriga motor bara lite olika effektuttag? Själv har jag en 2008:a som egentligen är en 2.4D (D4?) men som är fabrikstrimmad redan som ny hos Volvo (Polestar-paket) så den har 185hk ist för 169hk dvs motsvarande D5. Det jag förstått är att man ska hålla sig undan den fyrcylindriga D2 (Mitsubishi-motor?) som kan begå självmord på tomgång... smile

Nix, D3 är en 5 cylindrig 2-litersmaskin så det är inte samma som övriga. Jag hade min förra D3 -11 i 3,5 år och körde 15000 mil utan bekymmer (19500-34500) och nu har en jag en D3 -12 som jag hittills kört 5000 mil med på snart 2 år. Går snålt och orkar ändå dra husvagn (1350 kg) utan problem samt hyfsat låg skatt (c:a 3000 kr per år).

(Betydligt trevligare än kusinen Mondeo tycker jag, men det är förstås en smaksak)
Senast redigerat av Brådhis (för 22 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

74 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#53
Men med körstil i åtanke skulle majoriteten här rekommendera bensinare?

Vad har ni för rekommendationer med det i åtanke?

Volvo är svärfar sugen på, men jag tror de hade passat bra med en prius.

Vad tycker ni skulle vara en bra kompromiss?

En Avensis av nyare snitt kanske?

Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Ubåtsingenjör
7 336 Inlägg
för 21 timmar sedan
#54
Ja, jag hade som sagt köpt en så ny Avensis som möjligt. Vill gubben ha en driftsäker bil så blir det svårt att hitta bättre.


* Voff voff *
10 683 Inlägg
för 9 timmar sedan
#55
Albert_a skrev:
Men med körstil i åtanke skulle majoriteten här rekommendera bensinare?

Vad har ni för rekommendationer med det i åtanke?

Volvo är svärfar sugen på, men jag tror de hade passat bra med en prius.

Vad tycker ni skulle vara en bra kompromiss?

En Avensis av nyare snitt kanske?

Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Om din svärfar är sugen på en Volvo, varför inte låta honom köra Volvo? Den perfekta bilen existerar ändå inte, så varför inte köra det man vill ha?

Alla trådar som denna hamnar alltid i att bilen måste vara snålast, billigast, nyast, "perfektast", men vad man vill ha blir sekundärt. Visst borde vi äta ekologiskt, nyttigt, närodlat osv, men samtidigt blir det en köttbit som vi inte vet historiken på vid ett restaurang-besök och vi njuter av det.

Köp bil med hjärtat, inte med hjärnan! Om din svärfar köper en Prius för att han borde kommer det ta emot när den ska lagas (japp, händer Prius:ar också!) medan om han får tex glida stor bekväm Volvo som han njuter av så kommer det kännas betydligt enklare att ta den till verkstaden... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 290 Inlägg
för 9 timmar sedan
#56
Är inte totalekonomin viktigast utan parametrar som komfort ovh tycke kommer in säger jag också en Volvo.
Bensin utan turbo och utan AWD.

Är totalekonomin viktig säger jag valfri bensin Toyota.  Tråkigare, och lite mindre komfortabla. Men sannolikt den som ger bäst ekonomi (I längden)

Att man ser fler långmilade Volvo än Toyota är av två anledningar:
Volvo var och är OFTA företagsägda först och rullar väldigt mycket dom första åren.

Samt

Den som kör avsevärt mer bil än genomsnittet prioriterar ofta körglädje och komfort högre än ekonomin.

Oavsett vilken bil man väljer ska man inte hänga upp sig på milen.
För 80kkr får man en bil med massor av år på sig, och då ger låga mil högre pris mer än det ger bättre bil.

Ska man köra massor av tusen mil per år kan man ha annan kalkyl, men för medelbilistens 1500/år = nä.

Ubåtsingenjör
7 336 Inlägg
för 8 timmar sedan
#57
Sen är inte en v70 speciellt mycket mer komfortabel än valfri asiat. V90 är lite bättre men utanför budget.

Tyskarna bygger generellt mer komfortabla bilar. Ska det gå bekvämt och ekonomi är sekundärt så hade jag köpt en Audi a6


* Voff voff *
10 683 Inlägg
för 2 timmar sedan
#58
SportPilot skrev:
Sen är inte en v70 speciellt mycket mer komfortabel än valfri asiat. V90 är lite bättre men utanför budget.

Tyskarna bygger generellt mer komfortabla bilar. Ska det gå bekvämt och ekonomi är sekundärt så hade jag köpt en Audi a6

Jag skulle säga att skillnaden är rätt stor i komfort mellan en Prius eller Ceed och en V70, både ljudnivå och framförallt säten skiljer rätt så markant. Speciellt om det som i den här tråden handlar om en lång förare. Visst finns det Avensis med lite trevligare skinnsäten och vettiga paket med tillbehör, men med tygsätena är det iaf i min mening inget att skriva hem om.
Senast redigerat av Brådhis (för 2 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 447 Inlägg
för 2 timmar sedan
#59
Albert_a skrev:
Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Då känns ju det mest logiska steget en S/V70 97-00. I grunden samma bil, men ändå rätt betydande skillnader. Köp en -97a så blir det skattesmitare om 2 år också, dvs ännu billigare att äga big_smile

Fast man blir ju lite nyfiken... Om det bara var startmotorn som rasade, varför böts den inte bara och rullade vidare? Det är ju varken speciellt dyrt och absolut inte svårt att byta den... 3 bultar i sprängkåpan, ett fäste i bakkant och 2 kablar.


74 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#60
Lucif3r skrev:
Albert_a skrev:
Senaste bilen de hade som han var nöjd med på riktigt var en 850 från 96. Den rasade startmotorn på tillslut, för fyra år sedan.

Då känns ju det mest logiska steget en S/V70 97-00. I grunden samma bil, men ändå rätt betydande skillnader. Köp en -97a så blir det skattesmitare om 2 år också, dvs ännu billigare att äga big_smile

Fast man blir ju lite nyfiken... Om det bara var startmotorn som rasade, varför böts den inte bara och rullade vidare? Det är ju varken speciellt dyrt och absolut inte svårt att byta den... 3 bultar i sprängkåpan, ett fäste i bakkant och 2 kablar.

Ja, detta var ju innan beg-priserna rusade uppåt. Tror att den hade köpts för 30 papp 6-7 år tidigare, det dömdes kosta 10K att laga den, förmodligen en del mer att önska gällande skicket. Kändes nog inte värt investeringen för att den skulle rulla nåt år till. Tror att den fått ganska många tvåor de senaste besiktningarna.

Jaja. Nu är det dags att skaffa annat. Kanske blir det en Volvo igen, vi får se.


Sök