2949
Sök

Fotgängarskydd bmw f11

3 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hejsan
Jag har en bmw f11 från 2015 som nyligen var i en kollision, fotgängarskyddet utlöstes och bilen varnar.
Min fråga är går bilen igenom med fotgängarskydd som varnar, vad är det som behöver bytas för att varningen ska försvinna?
Är det bara själva sensorn bakom stötfångaren, eller är det även makapärerna som utlöses?
Försäkringen bytte nämligen fronten men mer än så kunde de ej ersätta..
Besiktning i februari så jag undrar som sagt vad som krävs för att bli av med varningen för fotgängarskyddet i displayen.

5 717 Inlägg
för 22 timmar sedan
#2
Varför har inte bilen lagats till fullo på försäkringen?

Känns ju som det ej borde gå igenom besiktningen då det är ett säkerhetssystem som varnar.


764 Inlägg
för 18 timmar sedan
#3
Inga säkerhetssystem, varken passiva eller aktiva går igenom besiktning om dom inte fungerar.

Live long, and prosper.

3 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Varför har inte bilen lagats till fullo på försäkringen?

Känns ju som det ej borde gå igenom besiktningen då det är ett säkerhetssystem som varnar.

Jag vet faktiskt inte, de påstår att enbart fronten kunde bytas på försäkringen.
Så vad är det isåfall som behöver bytas ut eller göras / kodas för att få bort denna varning?

Diagnostekniker
2 794 Inlägg
för 17 timmar sedan
#5
Den smällde alltså upp huven i bakkant?
Då måste de ställdonen bytas ut.. one time use så att säga.
När detta är gjort så krävs troligen en inlärning av systemet.

Kasst försäkringsbolag.

Up the RA

3 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Den smällde alltså upp huven i bakkant?
Då måste de ställdonen bytas ut.. one time use så att säga.
När detta är gjort så krävs troligen en inlärning av systemet.

Kasst försäkringsbolag.

if??

Huven smällde upp i bakkant, ja.
Har hört att problem med dessa är väldigt dyra att åtgärda.. men jag har även hört att man ska kunna koppla ur kontakter från både ställdonen och sensorn och sedan koda bort systemet?
Jag tänker ifall det finns någon lösning inom rimlig prisklass, säg under 5000:-

6 641 Inlägg
för 16 timmar sedan
#7
Är det IF eller verkstaden som säger att försäkringen bara tog fronten?

De/Dem

2 336 Inlägg
för 15 timmar sedan
#8
Jag jobbar med dessa bilar dagligen och har gjort sedan 2013 när dem fortfarande var i produktion. Det sitter sprängladdningar i gångjärnen (ser lite olika ut beroende på årsmodell) som tvingar upp gångjärnen. Sprängladdningarna måste bytas, likaså gångjärnen som hoppar in i ett speciellt läge när dem löses ut för att inte kunna gå ner igen.

Fram i huvlåsen sitter också sprängladdningar, man får byta båda huvlåsen till nya.

På krockbalken, dold av cellplasten, sitter en äggvit slinga som är en av sensorerna till fotgängarskyddet och den kan ibland gå av om man krockat med något vasst. Denna har bara kontaktstycke på ena sidan och det är höger sida.

Sist men absolut inte minst är den lilla rackaren som krånglar till allt. Det sitter en accelerometer i stötfångaren. Den sitter i mitten och sitter på olika höjd beroende på om du har M-stötfångare eller standard. Den går oftast inte sönder (men det händer) och det är den som lägger felkoden som är så brutalt envis att bli av med. Nu jobbar jag med BMWs egna felsökningsprogram som heter ISTA och även där är felkoden envis.

Detta är ett mycket vanligt fel och där jag alltid börjar är att först försöka radera felkoden 3 gånger och om detta inte går så kopplar jag loss batteriets minuspol i 1 minut. Batteriet sitter mycket enkelt till på en F11, i mitten under golvet i bagaget. Tänk på att inte stänga bakluckan under tiden bilen är strömlös. Då går den inte att öppna igen och du får krypa in via baksätet för att få på strömpolen igen.

Efter att man kopplat på strömmen igen brukar felkoden ge sig efter första raderingen men det har ibland tagit upp till 3 raderings-försök på ett felfritt system.

Om felkoden är kvar efter detta är något fel. Givetvis ska man inte börja pilla med grejerna utan att veta att felkoden verkligen är på "sensorn i mitten", alltså accelerometern och inte slingan som sitter på balken.

Dem fel jag varit utför gällande accelerometern är:

-Sensorn trasig, byt.
-Brott i stötfångarens kablage, laga eller byt.
-Glapp i kontaktstycket mellan stötfångarens kablage och bilens kablage. Den kontakten sitter under höger strålkastare.
-Brott i bilens kablage mycket nära nämnda kontaktstycket. Detta är i regel alltid en klämskada.

Verkstaden ska kunna lösa detta.

Lycka till! smile
Senast redigerat av Xebers76 (för 15 timmar sedan)



Sök