Jag jobbar med dessa bilar dagligen och har gjort sedan 2013 när dem fortfarande var i produktion. Det sitter sprängladdningar i gångjärnen (ser lite olika ut beroende på årsmodell) som tvingar upp gångjärnen. Sprängladdningarna måste bytas, likaså gångjärnen som hoppar in i ett speciellt läge när dem löses ut för att inte kunna gå ner igen.
Fram i huvlåsen sitter också sprängladdningar, man får byta båda huvlåsen till nya.
På krockbalken, dold av cellplasten, sitter en äggvit slinga som är en av sensorerna till fotgängarskyddet och den kan ibland gå av om man krockat med något vasst. Denna har bara kontaktstycke på ena sidan och det är höger sida.
Sist men absolut inte minst är den lilla rackaren som krånglar till allt. Det sitter en accelerometer i stötfångaren. Den sitter i mitten och sitter på olika höjd beroende på om du har M-stötfångare eller standard. Den går oftast inte sönder (men det händer) och det är den som lägger felkoden som är så brutalt envis att bli av med. Nu jobbar jag med BMWs egna felsökningsprogram som heter ISTA och även där är felkoden envis.
Detta är ett
mycket vanligt fel och där jag alltid börjar är att först försöka radera felkoden 3 gånger och om detta inte går så kopplar jag loss batteriets minuspol i 1 minut. Batteriet sitter mycket enkelt till på en F11, i mitten under golvet i bagaget. Tänk på att inte stänga bakluckan under tiden bilen är strömlös. Då går den inte att öppna igen och du får krypa in via baksätet för att få på strömpolen igen.
Efter att man kopplat på strömmen igen brukar felkoden ge sig efter första raderingen men det har ibland tagit upp till 3 raderings-försök på ett felfritt system.
Om felkoden är kvar efter detta är något fel. Givetvis ska man inte börja pilla med grejerna utan att veta att felkoden verkligen är på "sensorn i mitten", alltså accelerometern och inte slingan som sitter på balken.
Dem fel jag varit utför gällande accelerometern är:
-Sensorn trasig, byt.
-Brott i stötfångarens kablage, laga eller byt.
-Glapp i kontaktstycket mellan stötfångarens kablage och bilens kablage. Den kontakten sitter under höger strålkastare.
-Brott i bilens kablage mycket nära nämnda kontaktstycket. Detta är i regel alltid en klämskada.
Verkstaden ska kunna lösa detta.
Lycka till!