2853
Sök

Byta oljan i automatlådan - VAG typiskt

533 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, jag undrar om någon känner till varför jag med en Audi A6 Avant Quattro 40 TDi 2020 ska byta oljan i automatlådan med 6000 mils service intervall medans min son med en Golf Sportscombi 2017 "inte har något serviceintervall för detta" enligt aukt. verkstäder??

Jag begriper inte varför. Bör inte oljan bytas i dessa Golfar också??

Med vänlig hälsning, Walter

* Voff voff *
10 690 Inlägg
för 4 timmar sedan
#2
6000 mil är det väl på alla DSG-automater, så där är nog den mekaniker du pratat med ute och cyklar ang. din sons Golf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

386 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Vissa Golf har ju koppling som inte är våt.
Då är det inte heller några oljebyten i växellådan.


1 208 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
S-tronic kräver oljebyte var 6000:e mil. Det är dock billigare än på en VAG med DSG (olika lådor).

Att Golfen inte har något intervall kanske är för att det är en manuell låda. Men har en DSG-låda så är det samma intervall och med tillkommande filter, annars kommer inte lådan hålla speciellt länge.

DSG är ingen bra konstruktion alls. Så dålig att det är värt att avstå köp av en VW, Skoda eller Seat om den bilen man tittar på har DSG.


1 020 Inlägg
för 43 minuter sedan
#5
DQ200 är en DSG7-låda med torrlameller som inte kräver något oljebyte. Lådan sitter i motorsvagare VW. T.ex Golf, Polo och Passat.

VAG har världens bästa bilar.


Sök