2752
Sök

Däckrekommendation - modell som är varken billighetsmodell eller onödigt exklusivt? Friktion.

597 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Ska köpa en ny uppsättning friktionsdäck och vill ha "mittemellan kvalitet", alltså inte något billigt kinesiskt skräp men heller inte något superexklusivt, jag vill väl ha däckens Toyota liksom. Rejält, prisvärt och tråkigt! Vilka tillverkare eller däckmodeller ska jag leta efter?

1 023 Inlägg
för 7 timmar sedan
Säg som det är: Du vill ha däck med lång livslängd, lågt vägljud, bra grepp på is, snö, vått, och torrt väglag. Däcken ska ha ett mycket attraktivt pris.
OBS! Du är helt ensam om dessa önskemål big_smile
Senast redigerat av candyweiss (för 7 timmar sedan)

VAG har världens bästa bilar.

597 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
candyweiss skrev:
Säg som det är: Du vill ha däck med lång livslängd, lågt vägljud, bra grepp på is, snö, vått, och torrt väglag. Däcken ska ha ett mycket attraktivt pris.

Jag inser ju att allt är en kompromiss så jag är nöjd om de är medelgoda inom alla dessa faktorer.

ChatGPT föreslog Continental VikingContact 7. Någon åsikt om dem?

5 727 Inlägg
för 5 timmar sedan
Nokian Hakka R5

Sällan prisvärt att snåla på vinterdäck.

4 173 Inlägg
för 5 timmar sedan
d-b skrev:
candyweiss skrev:

Jag inser ju att allt är en kompromiss så jag är nöjd om de är medelgoda inom alla dessa faktorer.

Jag kör på conti vikingcontact 7.           245/35-21" & 265/35-21"

Jag är väldigt nöjd med dom, framför allt för att dom är så tysta.

Dom börjar dock bli ganska svajiga om man kör över 160 och bara godkända för 190 km/h.

Våtgrepp tycker jag är bra, även snö fungerar dom bra på.

Jag har ännu inte kört på någon direkt blankis med dom men från lite olika tester man läst så skall dom ju prestera bra för att vara ett friktionsdäck.

Jag vet inte hur länge dom håller, men man vill ju ändå byta friktionsdäck relativt ofta om man prioriterar säkerheten.

Viking 7 vann vi bilägares test 2019 med detta omdömmet:         + Hög greppnivå på is och snö, tyst.          - Vattenplaning.

Så är det viktigaste för dig våtgrepp så kanske viking 7 inte är det bästa. Det har ju säkert hänt en hel del på däckteknik sidan sedan 2019 dessutom.
Det finns ju viking 8 ute på marknaden nu.

Prismässigt så ligger ju viking 7 ganska bra till.

Sammanfattningsvis: Jag är nöjd med mina viking 7 och det tror jag dom flesta skulle vara.
Senast redigerat av zemet (för 5 timmar sedan)

597 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
zemet skrev:
d-b skrev:
candyweiss skrev:

Jag kör på conti vikingcontact 7.           245/35-21" & 265/35-21"

Jag är väldigt nöjd med dom, framför allt för att dom är så tysta.

Dom börjar dock bli ganska svajiga om man kör över 160 och bara godkända för 190 km/h.

Våtgrepp tycker jag är bra, även snö fungerar dom bra på.

Jag har ännu inte kört på någon direkt blankis med dom men från lite olika tester man läst så skall dom ju prestera bra för att vara ett friktionsdäck.

Jag vet inte hur länge dom håller, men man vill ju ändå byta friktionsdäck relativt ofta om man prioriterar säkerheten.

Viking 7 vann vi bilägares test 2019 med detta omdömmet:         + Hög greppnivå på is och snö, tyst.          - Vattenplaning.

Så är det viktigaste för dig våtgrepp så kanske viking 7 inte är det bästa. Det har ju säkert hänt en hel del på däckteknik sidan sedan 2019 dessutom.
Det finns ju viking 8 ute på marknaden nu.

Prismässigt så ligger ju viking 7 ganska bra till.

Sammanfattningsvis: Jag är nöjd med mina viking 7 och det tror jag dom flesta skulle vara.

Kör du ofta 160 km/h i bil med vinterdäck!!!

Sök