2198
Sök

Missljud/skrammel från motor vid VARMstart

3 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Ny på forumet och har sökt med ljus och lykta efter liknande problem både här och på andra forum utan större resultat.

Bil: Opel Astra J Sports Tourer 1.4 l bensin turbo, år 2014, 21 000+ mil, motor A14NET (Ecotec), kamkedja

Symptom: Högt missljud, skrammel, vibrationer från motorn vid VARMstart i ca 1-2 sekunder. Felet uppkommer ej vid kallstart, och varierar i intensitet vid varmstart (vissa gånger startar den normalt och andra gånger låter det som att motorn ska ramla ur). Går fint i övrigt när bilen är igång och körs. Övriga fel på bilen är att det läcker lite olja från ett oklart antal ställen.

Jag har haft bilen inne för felsökning ett flertal gånger men ej fått något konkret att gå på. De misstänkte multiremspännare eller motorfästen, men dessa ser ut att vara i okej skick vid inspektion. Är det någon som varit med om nåt liknande? Jag misstänkte från början kamkedjan, men det låter inte som ett kedjerassel och det borde snarare uppstå vid start när motorn är kall och inte som nu när den är varm. Kan det ha att göra med nåt som expanderar med värmen? Funderar på startmotorn, men den påverkas väl knappast av värme? Kan det ha nåt med kamaxelgivarna och synkroniseringen att göra?

Ytterst tacksam för råd/tips på vad jag kan undersöka vidare!

6 146 Inlägg
för 2 timmar sedan
Är det manuell växellåda? Jag funderar på om ett trasigt dubbelmassesvänghjul kan uppföra sig så

3 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Ja precis, det glömde jag skriva, manuell låda 6 växlar. Hmm, dubbelmassesvänghjul låter dyrt att fixa, om det nu skulle bero på det. Borde man inte i så fall märka av andra problem med växellådan under körning när man växlar?

Sök