2734
Sök

Billjud hjälp.. Det funkar inte :/

132 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Alltså jag får inte mitt ljud att funka klokt..

jag har 2st hazzard basar med färdiga lådor .. 500Watt st...

Har 1 slutsteg.. Groundzero ny modell som jag pröjsa 4k för ...

Det är problem med strömmen... från början kunde jag bara spela hög jävla volym en stund men efter att ha pressat hög volvym rätt länge så började basarna tappa .. dom spelade inte ut "dunken" helt .... den "tappar" liksom... även fast motor är igång..

Så jag kopplade in ett extra bilbatteri i skuffen.... så jag hade 2 batterin.. det funka skit bra ett par timmar om jag pressade.. men sedan dagen efter så äre som att batterit är utspelat tongue .. så börjar det tappa igen och jag måste ladda skiten igen och igen......... för att bara kunna spela någon timma...

Då beställde jag en kondensator från totalljud... funkade perfekt att spela en stund.. sen börja samma sak igen.. basarna började tappa på hög volym...

vafan beror det på och vad bör jag göra?

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
14 juli 2007
Problem med generatorn?
Vad är de för bil?

Signaturtext kan du vara själv!

132 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Opel Kadett Gsi 16V .. hmm kan det ha med generatorn o göra hmm?

311 Inlägg
14 juli 2007
låter som generatorn jo..

Pv med preppad b20..

Speed FMK
849 Inlägg
14 juli 2007
om inte generatorn orkar ladda upp så råkar du ut för just de fenomen du skriver. antingen är generatorn dålig eller så är den helt enkelt för klen orginal. hur många A klarar genratorn av att ladda?

Mvh Ludde

132 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Ingen aning hur många A den klarar att ladda.. men nu när ni säger det så är det nog det som är felet alltså hmm .. ska titta närmare på det och komma med mer info lite senare.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2007
Bi0HaZZarD skrev:
om inte generatorn orkar ladda upp så råkar du ut för just de fenomen du skriver. antingen är generatorn dålig eller så är den helt enkelt för klen orginal. hur många A klarar genratorn av att ladda?

Mvh Ludde

Eller så är det kopplat så att det ena batteriet får i princip all laddning ...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

132 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
Det är kopplat såhär:

+ kabel från batteri och en + kabel från slutsteget är ihopsatta med en sko som sitter på + på min kondensator...

- kabel från slutsteg och en - kabel från karossen är ihopsatta med en sko som sitter på -på min kondensator..

mitt slutsteg är 2 kanaligt och jag har kopplat ihop mina 2 basars kablar så att ena kabeln sitter på plus i första kanalen sen minus på andra kanalen.. (brygga)...

7 Inlägg
14 juli 2007
Try turning your music fucking down!!! tongue

To me it sounds, (he,he), like your overloading the power and the Amp is maxing out.

21 761 Inlägg
15 juli 2007
toelli skrev:
Det är kopplat såhär:

+ kabel från batteri och en + kabel från slutsteget är ihopsatta med en sko som sitter på + på min kondensator...

- kabel från slutsteg och en - kabel från karossen är ihopsatta med en sko som sitter på -på min kondensator..

Din generator borde vara på 68A eller 70A enligt en tabell som jag har kikat i, vet inte om den stämmer helt. Om du bara har motorn på tomgång så orkar den inte ladda med sin maximala ström, den ger kanske hälften eller lite mindre än hälften av sin ström innan laddspänningen börjar sjunka en del.

Som de andra skriver så bör du kolla upp om generatorn fungerar som den ska, mät laddspänningen med motorn på och endast halvljuset igång. Spänningen bör då vara runt 14-14,4V under förutsättning att batterierna är fulladdade, om batterierna inte är bra laddade så blir inte mätningen riktigt rättvisande.

Om spänningen är 14-14,4V när motorn går på tomgång så mäter du laddspänningen när en del strömförbrukare är igång. Slå på fläkten på fullt, elbakrutan, extraljus men se till att motorvarvet är ungefär 2000 varv när du mäter. Spänningen kommer att sjunka lite grann, men ska ändå helst ligga på minst 13,5V.

Din kopplingsbeskrivning är jag lite fundersam på.

Du skriver att plus från batteri och steg är ihopkopplade på kondensatorn, men det går väl en pluskabel från det främre batteriet till det bakre batteriet också?

132 Inlägg
15 juli 2007
Trådstartare
jag hade 2 batterier först men tog bort det bakre när jag köpte kondensatorn.
Senast redigerat av toelli (15 juli 2007)

21 761 Inlägg
15 juli 2007
Det skulle vara bra att veta vad ditt GZ steg heter mer exakt, då kan man kolla hur mycket ström det kan dra teoretiskt när du spelar högt.

Även hur många Ohm som basarna är på och hur de är kopplade på steget.

Sök