2214
Sök

V70 2001 tändstift diagnos

38 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#1
Hej,

Har en v70 från 2000-2001. Byte tändstift nyligen.

Tändstiften är vita, dålig gnista kan de inte vara för alla såg lika illa ut så tror det är bränslesystem.

Känns också som bilen har svårt att bibehålla trycket i systemet. Efter bilen är varmkörd och man stänger av och sen ska strarta så tar det längre tid och går igång ojämt mellan cylindrarna. Typ hostar igång. (Händer inte varje gång)

Inga problem under körning, ibland inget problem vid start, all kraft finns. (Vacuum slangar nya)

Kan inte mycket om bränsle system, finns det en bakventil som är kass eller är det stright up pumparna // filter?

38 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246985/246985-64ce32e07609c007cadc3f17b3be7069.jpg

38 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#3
+ Baksmäller lite lätt vid varvning på tomgång

3 407 Inlägg
23 februari
#4
Felkoder?

38 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Felkoder?

Inga alls. Men den har lite svårt att fånga tomgången. Går ned till 500 sen upp till 700

Fri fart för ett fritt folk!
14 364 Inlägg
23 februari
#7
volvoqq skrev:
Ser mer ut som att dom den går magert

ja dom där var väldigt vita.. ska helst vara gyllenbruna
https://blog.racing-planet.de/sv/laes-av-taendstiftet/


bara en spontan gissning är att bilen helt enkelt tror att den går som den ska. 

att den inte lägger felkod borde  tyda på att lambdan är deffekt..   

är bilen besiktad sen den började så här..? 
för den borde varna att den går snålt eller att dom faktiska värderna på bes visar på högt lambda värde. 
att den skjuter och har sig är typsikt bränslebrist problem.  dom "torr"skjuter..

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
23 februari
Trådstartare
#8
Nybes i januari, ska kolla värdet som gavs imorgon. Jag återkommer

38 Inlägg
lördag 11:04
Trådstartare
#9
Värdet låg på 0.3 vid 2500 varv.
Ett annat fel som jag märkt är att vid kallstart så hostar motorn när man gasar, men sen efter ett litet tag gasar den normalt. Personligen tycker jag att det kan vara dåligt tryck i bränslesystemet. Sen vilken bränslepump det är, vet jag ej.

Vad tror ni? är det bränslesystemet?

38 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#10
Uppdatering
Mäter på trycket vid vrid av nyckel. Ligger på 2.1-2.0 bar

Enligt snabba google sök så verkar det att trycket skall vara 3.5

Tänker byta pump och filter så snart man får tummen ur röven. Sen får vi se om de löser något.
Senast redigerat av AronHatarMotorer (för 18 timmar sedan)


Sök