Kallek89 skrev:
Hej forumet,
Har nu haft lite oflax igen med bil. Denna gång en Volvo C30 där kopplingen lade av. Koppling, slavcylinder, huvudcylinder behövde bytas. En dyr historia så det är dags för ny bil.
Tänkte därför be om råd kring detta. Det jag söker är en bil som är så problemfri som möjligt. Jag vet att det aldrig finns några garantier. Man kan ha oflax och bilen man köper kan vara ett måndagsexemplar. Jag vill gärna köpa en lite nyare bil med färre mil. Dels kan det finns något att hämta på garanti hos tillverkaren, dels kan försäkringen kliva in. Detta ger ju viss trygghet.
Ett par kandidater:
Opel Corsa. 2019, 11 000 mil.
Dacia Sandero. 2025, dvs helt ny.
Hyundai i20. Tittat på två olika: En från 2019, en från 2020.
Skoda Fabia 2017.
Det är inga vrålåk men det är inte heller prio.
Tacksam för all hjälp och alla tips!
Bästa hälsningar,
Kalle.
Enligt min åsikt är de bilar du räknar upp med bland dem jag skulle undvika.
Instämmer i kören som rekommenderar Honda och Toyota, men vill komplettera med Suzuki och Mazda.
Bland de ovan nämnda vill jag framhålla Honda Jazz.
Men - ingen bil är så bra som dess ägare skött den
En komplett ifylld servicebok är bra.
Men hur ofta bilen tvättats kan ha stor betydelse, om den brukats på saltade vägar.
En eller flera omfattande Dintrol/Tectylbehandlingar är mer än guld värt.
Utförda rostskyddsbehandlingar kan nämnas bland biluppgifterna hos biluppgifter.se.
En gräns, med dubbla parametrar, är ålder och körsträcka.
Den ena sidan av gränsen är 10 år och 10.000 mil, för att maskinskadeförsäkringen ska gälla, om du tecknar helförsäkring.
Fegisen/den försiktige väljer då en bil med några år och mil kvar till de ovan nämnda gränserna.
Den noggranne kollar nog också upp bil- och ägaruppgifter på car.info och biluppgifter.se.
Många ägare, speciellt på kort tid, är en varningsklocka.
Ev skulder och annan belastning på bilen finner man på transportstyrelsen.se.
Drömbilen vore nog en 8 år gammal Honda Jazz som körts 8.000 mil av en pensionär i Norrlands inland sedan den var ny.
Men hittar du den så kolla rostskyddet - äldre Hondabilars akilleshäl är just motståndet mot rost.
Lycka till med att finna drömbilen.